Jord eller batteriproblem?

Forum Modellspecifika forum OG900 Jord eller batteriproblem?

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-02-24 10:07.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23593

    rask
    Deltagare

    Hej,

    Då -89 går ett ovisst öde till mötes bestämde jag mig för att dra igång skrutt-88:an. Den stackarn har inte fått mycket kärlek sen den lämnades på gatan i höstas. Men så för en vecka sedan bestämde jag mig för att ladda upp batteriet och idag var jag förbi och kopplade ut batteriet ur CTEK-laddaren (visade fullt).

    Satt dit batteriet och vred om nyckeln till startläge (utan att tända). Bensinpumpen tickade, och belysningen lyste precis som den borde, både på in och utsidan.

    Vred om tändningen och allt blev nattsvart. Allt slocknade. Vred tillbaks tändningen, provade igen men fortfarande nattsvart.

    Gick ut och mätte batteriet, visade ca 13 volt. Tog hjälp av en granne och provade med startkablar. Startade utan några problem! Lät bilen gå en stund och bli varm, körde fram och tillbaks några gånger så att bromsarna släppte. Mätte knappt 14 volt över batteriet.

    Stängde av bilen, vred om och då var allt nattsvart igen. Ingen ström alls.

    Funderat och klurat lite. Misstänker batteriet eller dålig jord.

    Felsökningstips önskas!

    #169457

    phermansson
    Deltagare

    Ett batteri mår inte alls bra av att stå urladdat, särskilt inte i kyla. Så det får bli mitt tips.

    #169461

    mattias e
    Deltagare

    Ja, att den startade direkt med starthjälp antyder kasst batteri.

    För att utesluta dåligt jordning så jordar du batteri till kaross och motor med startkablar.

    #169462

    Dicst
    Deltagare

    Jag har haft ett liknande problem på min 9-5a. Det var dålig pluskontakt till startmotorn, dvs oxid och lätt glapp som ställde till det. Fick liknand symptom du beskriver. Efter rengörning och åtdragning funkar det klockers!

    #169478

    soulmannen
    Deltagare

    En dum fråga men tar den ändå, du har spänt kablarna ordentligt på batteriet?
    Så att den inte är kite lös så när kablarna kommer på så klämmer dom till så att det blev kontakt.
    Gjorde sj det felet häromdan o det var samma symtom.
    Annars bara prova med ett annat batteri så har du uteslutit det, har du inget så låna det av din vän som hjälpte dig att starta,

    #169481

    phermansson
    Deltagare

    Sen kan man ju nämna att det eg inte ger särskilt mycket att mäta batterispänningen så direkt. Ska det bli rätt ska batteriet stå oanvänt helst ett dygn innan mätningen.

    Eller så är det miljön bilen inte gillar 🙂 Min 9-5a startar alltid som en klocka, men 2 av de 3 gånger som jag ställt in den i garaget har den vart riktigt besvärlig att få igång…

    #169588

    rask
    Deltagare

    Det var batteriet, förmodligen var det gamla sönderfryst. Tack för alla svar!

    Nästa steg blir att ge bilen en motortvätt för att bli av med lite oljekladd och sen köra den till beskiktningen och hålla tummarna. Trodde att det var denna och inte http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=154645#Post154645 som jag skulle köra till skroten…

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng