Justera bakbromsar, V4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Justera bakbromsar, V4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Justera bakbromsar, V4

  • Författare
    Inlägg
    • maj 6, 2010 at 07:04 #22144

      Hej!

      Jeg har byttet bakbremsene på min Saab 95 -76 (bromsbackar, hjulcylindrar och monteringssats) men jeg får ikke justert dom riktig. Jeg kan skru strammeskruen helt inn uten at hjulet låses.

      Er det samme bromsbackar bak både på 95 og 96? Jeg kjøpte bromsbackar på Biltema som ska vara til “95/96 66-80”. Jeg sammenlignet dem med de gamle, og de så like ut. (Men jeg vet ikke om de gamle er riktige)

      Jeg monterte alt likt som det var fra før, men sammenlignet i går med verkstadhandboken och Haynes, det såg likt ut.

      Har någon tips på hva jeg kan ha gjort galt? 🙂

        maj 6, 2010 at 07:21 #157648

        ja det är lika backar på alla så du får väl demontera och syna övriga komponenter vad som är slitet. Du får ju också mäta trumman att de håller sig inom spec.

          maj 6, 2010 at 07:31 #157649

          Jeg kom til å tenke på om det kan være noe galt med justerskruven. Har noen et bilde av hvordan den skal se ut om den er i orden? 🙂

          Jeg demonterte allt på ny i går, men klarte ikke å se noe som var galt. Jeg skal prøve å mäte trumman 🙂

            maj 6, 2010 at 15:31 #157665

            Har du samme problem på begge sider?

            Been a Saab owner since 1987.
            I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

            Today I have:
            1960 93F
            1967 96 Monte Carlo 850
            1975 96 V4
            1989 900i 8V 5 dørs
            1992 900S 5 dørs
            2009 9-3 SC tid

              maj 6, 2010 at 19:26 #157679

              Ja det er samme problem på begge sider ser det ut til. Den bolten der ser iallfall omtrent lik ut som mine.

              Sånn här ser det ut:

                maj 6, 2010 at 20:19 #157687

                Beläggen ser väldigt tunna ut. På min 95a som jag bytat på för en tid sen behövdes
                bromsbackar med Öd belägg för för att det skulle gå att justera rätt. Eller lägg på lite
                svets och slipa till backarna så att storleken passar in i trumman och då går det
                nog att justera bromsarna rätt.

                  maj 6, 2010 at 20:20 #157688

                  Har du verkligen monterat justeringsmekanismen rätt? Det ser väldigt underligt ut på bilden…

                    maj 6, 2010 at 20:28 #157690

                    För att förtydliga: Den koniska änden av justerskruven ser ut att befinna sig utanför de små glidbitarna…. När justerskruven är “utskruvad” så långt det går ska man inte ens se skruvspetsen eftersom den täcks av glidbitarnas snedslipade ändar. Sedan när man skruvar in justeringen ska större och större del av skruvspetsen bli synlig.

                    På din bild ser man att backarna är i sitt innersta läge, men ändå ser man precis hela koniska änden av skruven! Något verkar alltså felmonterat…

                      maj 6, 2010 at 20:45 #157693

                      Håller med det ser inte ut att vara rätt.

                        maj 6, 2010 at 20:49 #157694

                        Ok, jeg har laget en figur som viser hvordan jeg har montert det (om jeg husker riktig)

                        Figuren e sett från ovan 😉

                        Dere får si fra om dette er galt, så skal jeg kolla på nytt at det e riktigt monterad.

                        Jag måste lägga til att jag har endast bytt prylarna, og luftat bromsarna lite (men säkert inte tilräkkligt). Och jag har inte justerat handbromsen. Men det ska vel inte bety något?

                          maj 6, 2010 at 20:52 #157695

                          Tack för hjälpen så langt, jeg får studere justerskruen nærmere imorgen, och eventuelt mäta trummorna 🙂

                            maj 7, 2010 at 07:25 #157711
                            Eirik99T wrote:
                            Ok, jeg har laget en figur som viser hvordan jeg har montert det (om jeg husker riktig)

                            Figuren e sett från ovan 😉

                            Det där är helt riktigt, precis så ska det monteras. Men om man tittar på ditt foto ser det annorlunda ut! Det kan förstås vara någonting med bilden som “luras”, men dubbelkolla!

                            /Magnus

                              maj 7, 2010 at 10:35 #157717

                              Eirik det är nog inget som är galt.
                              Allt slits med tiden och så även trummor och justerplunchar.
                              Ta och lägg lite svets på bromsbackarnas övre “justerkant” för att få ut backarna och kompensera för slitaget.

                              Förr så nitade man på tjockare belägg och sedan radialslipades backarna ihop med trummorna. Inte många som utför detta nu för tiden. Här i Borås får jag ta mig till en liten husvagnsverkstad utanför stan för att få det utfört.
                              Men bra bromsar det blir.

                                maj 8, 2010 at 22:30 #157803

                                Jeg har hatt saabveteran Eimund innom, og vi så over bremsene. Jeg målte ikke trummorna, men det så ut som de var litt slitt. Jeg oppdaget også at bremsebelegget på de gamle backarna var tjockare enn dom nya, så trummorna e nok slitt en del.

                                Jag har iallafall löst problemet med at lägga på en liten svets på kanten av backarna, som AJensen och Gert tipsade om. Det ser ut till att funka kalas! 🙂

                                Tack för hjälpen!

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.