Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Justera bränsletryck EMS/LE Problemet LÖST!!
- Detta ämne har 12 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2006-09-24 16:54 av .
- FörfattareInlägg
- 19 september, 2006 kl. 10:39 #14854
fredrik l
DeltagareHejsan!
Har fått ett tips om att ryckningarna i min 99:a 1974 LE kanske kan försvinna om jag justerar bränsletrycket.
Någon som vet och kan förklara för mig hur man gör?
Vore toppen.
Tack på förhand/ Fredrik
20 september, 2006 kl. 10:56 #98624fredrik l
DeltagareIngen som vet?
MVH Fredrik
20 september, 2006 kl. 23:22 #98625carl l
DeltagareJag föreslår att du införskaffar ett bra mätinstrument och kontrollerar så att bränsletrycket verkligen ligger utanför de av Saab angivna intervallen. Detta mätinstrument kommer du i vilket fall behöva om du skall justera bränsletrycket.
Nu är jag inte någon höjdare på gamla 99:or, men en 74:a har väl EFI-insprutning om jag inte missminner mig? Bränsletrycket hos ett EFI-sprut regleras av bränsletrycksregulatorn som vanligtvis sitter nära fuel-railen. De flesta originalmonterade bränsletrycksregulatorer är inte justerbara (finns kanske en bra anledning till detta), även om det finns ”knep” för att höja bränsletrycket även hos dessa.
Men börja som sagt att mäta upp trycket, annars famlar du i blindo.
MVH
Carl21 september, 2006 kl. 06:49 #9862697sonett
DeltagareDet går att justera både styrtryck och bränsletryck på din bil,om det är elektronisk insprutning.
Btr:en har en skruv på sig som går att justera.
Även styrtrycksventilen går att justera.
Men du måste kolla först vad du har för värden, och om det är fel eller ej.
Jag fick hjälp av en verkstad med denna utrustning.
Är nog ganska vanligt att dessa bilar blivit ”upp-justerade” under årens lopp i jakt på några hk.21 september, 2006 kl. 11:41 #98627carl l
DeltagareJaha, man lär sig något nytt varje dag. Trodde i min enfald att detta system är uppbyggt likt LH, men tydligen inte.
Då undrar jag, vad har styrtrycket för funktion i detta styrsystem? (Och vad är den korrekta benämningen på styrsystemet?)
MVH
Carl21 september, 2006 kl. 11:52 #98628stefan
Deltagarenä han har nog blandat ihop det lite, styrtryck finns bara på Kjetronic och inte detta elektriska system.
trycket justeras med dosan längst ut på fuelrailen, de tidiga bosch varianterna var justerbara, titta om det är nån skruv som sticker ut på den isåfall ska den skruvas in för att höja trycket. Finns ingen skruv är enda alternativet att köpa en justerbar som brukar finnas hos en del trimnissar.21 september, 2006 kl. 20:44 #9862997sonett
DeltagareJag som blandat ihop
Det går bara justera bränsletrycket givetvis.
Men det går justera både på Btr och Bränslegivaren om jag fattat rätt av killen som hjälpte mig.21 september, 2006 kl. 22:59 #98630fredrik l
DeltagareDosan längst ut på fuelrailen???
Jag tycker det låter som grekiska
Jag undrar bara var och om det finns en skruv som jag kan testa o vrida ett halvarv eller varv åt vänster eller höger och se om det blir någon förbättring.
Vrider tillbaks till ursprungsläget om det ej blir någon skillnad och så har jag i alla fall eleminerat ett tänkbart fel.Ps. Har inte den blekaste aning om vad en fuelrail är trots att jag skruvat på bilar o motorer i 15år
22 september, 2006 kl. 06:58 #98631jean
DeltagareHej..
Systemet du har i din bil heter D-jetronic. En schematisk bild över systemet finner du här:
http://www.hemsida.net/volvo140/d-jetronic.htm (Försök svälja förtreten att länken kommer från ett udda märke, men det är samma insprutningsystem och teorin är densamma.
På bilden som finns längst ner på sidan så är det nr 14 som är ”dosan på fuelrailen”. kan sitta på ett annorludna ställe, men nära insprutarna.
22 september, 2006 kl. 09:38 #98632fredrik l
DeltagareTackar tackar!
Då klarnade det lite.
Kan alltså testa att vrida in skruven på tryckregulatorn för lite mer bränsle..
Kan det va lagom att testa med ett halvt varv?
Nu blev jag nyfiken….Ska kolla det snarast.
MVH Fredrik
24 september, 2006 kl. 13:38 #98633fredrik l
DeltagareProblemet löst!!!
Skruvade ett och ett halvt varv inåt.
Bilen går som en klocka igen och alla ryck är borta….Tänk att så lite kan göra så mycket…
Älskar verkligen min gamla Saab
Tack alla och speciellt Jean för tipset.
MVH Fredrik
24 september, 2006 kl. 14:14 #98634stefan
Deltagaretesta att börja med så lite som möjligt istället, 1 1/2 varv höjer nog trycket ganska mycket och bilen kommer alltså att dra en del extra bensin.
24 september, 2006 kl. 16:54 #98635fredrik l
DeltagareJapp det ska provas också men först ska jag se om den går bra ett tag nu.
Sen ska jag väl skruva ut lite vartefter tills den börjar rycka igen o sen tillbaks lite igen så ryckningarna försvinner.Men å andra sidan borde jag inte få lite mera kräm i motorn med lite extra soppa?
Tycker det verkar trevligt det också
Gör inte så mycket om den skulle dra lite mer egentligen.
Soppan är ju så billigoch Saaben så rolig att köra…hihi
MVH Fredrik
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.