Justera bränsletryck EMS/LE Problemet LÖST!!

Forum Modellspecifika forum 90/99 Justera bränsletryck EMS/LE Problemet LÖST!!

Detta ämne innehåller 12 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-09-24 16:54.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14854

    fredrik l
    Deltagare

    Hejsan!

    Har fått ett tips om att ryckningarna i min 99:a 1974 LE kanske kan försvinna om jag justerar bränsletrycket.

    Någon som vet och kan förklara för mig hur man gör?

    Vore toppen.

    Tack på förhand/ Fredrik

    #98624

    fredrik l
    Deltagare

    Ingen som vet?

    MVH Fredrik

    #98625

    carl l
    Deltagare

    Jag föreslår att du införskaffar ett bra mätinstrument och kontrollerar så att bränsletrycket verkligen ligger utanför de av Saab angivna intervallen. Detta mätinstrument kommer du i vilket fall behöva om du skall justera bränsletrycket.

    Nu är jag inte någon höjdare på gamla 99:or, men en 74:a har väl EFI-insprutning om jag inte missminner mig? Bränsletrycket hos ett EFI-sprut regleras av bränsletrycksregulatorn som vanligtvis sitter nära fuel-railen. De flesta originalmonterade bränsletrycksregulatorer är inte justerbara (finns kanske en bra anledning till detta), även om det finns ”knep” för att höja bränsletrycket även hos dessa.

    Men börja som sagt att mäta upp trycket, annars famlar du i blindo.

    MVH
    Carl

    #98626

    97sonett
    Deltagare

    Det går att justera både styrtryck och bränsletryck på din bil,om det är elektronisk insprutning.
    Btr:en har en skruv på sig som går att justera.
    Även styrtrycksventilen går att justera.
    Men du måste kolla först vad du har för värden, och om det är fel eller ej.
    Jag fick hjälp av en verkstad med denna utrustning.
    Är nog ganska vanligt att dessa bilar blivit ”upp-justerade” under årens lopp i jakt på några hk.

    #98627

    carl l
    Deltagare

    Jaha, man lär sig något nytt varje dag. Trodde i min enfald att detta system är uppbyggt likt LH, men tydligen inte.

    Då undrar jag, vad har styrtrycket för funktion i detta styrsystem? (Och vad är den korrekta benämningen på styrsystemet?)

    MVH
    Carl

    #98628

    stefan
    Deltagare

    nä han har nog blandat ihop det lite, styrtryck finns bara på Kjetronic och inte detta elektriska system.
    trycket justeras med dosan längst ut på fuelrailen, de tidiga bosch varianterna var justerbara, titta om det är nån skruv som sticker ut på den isåfall ska den skruvas in för att höja trycket. Finns ingen skruv är enda alternativet att köpa en justerbar som brukar finnas hos en del trimnissar.

    #98629

    97sonett
    Deltagare

    Jag som blandat ihop
    Det går bara justera bränsletrycket givetvis.
    Men det går justera både på Btr och Bränslegivaren om jag fattat rätt av killen som hjälpte mig.

    #98630

    fredrik l
    Deltagare

    Dosan längst ut på fuelrailen???

    Jag tycker det låter som grekiska

    Jag undrar bara var och om det finns en skruv som jag kan testa o vrida ett halvarv eller varv åt vänster eller höger och se om det blir någon förbättring.
    Vrider tillbaks till ursprungsläget om det ej blir någon skillnad och så har jag i alla fall eleminerat ett tänkbart fel.

    Ps. Har inte den blekaste aning om vad en fuelrail är trots att jag skruvat på bilar o motorer i 15år

    #98631

    jean
    Deltagare

    Hej..

    Systemet du har i din bil heter D-jetronic. En schematisk bild över systemet finner du här:

    http://www.hemsida.net/volvo140/d-jetronic.htm (Försök svälja förtreten att länken kommer från ett udda märke, men det är samma insprutningsystem och teorin är densamma.

    På bilden som finns längst ner på sidan så är det nr 14 som är ”dosan på fuelrailen”. kan sitta på ett annorludna ställe, men nära insprutarna.

    #98632

    fredrik l
    Deltagare

    Tackar tackar!

    Då klarnade det lite.

    Kan alltså testa att vrida in skruven på tryckregulatorn för lite mer bränsle..

    Kan det va lagom att testa med ett halvt varv?

    Nu blev jag nyfiken….Ska kolla det snarast.

    MVH Fredrik

    #98633

    fredrik l
    Deltagare

    Problemet löst!!!

    Skruvade ett och ett halvt varv inåt.

    Bilen går som en klocka igen och alla ryck är borta….Tänk att så lite kan göra så mycket…

    Älskar verkligen min gamla Saab

    Tack alla och speciellt Jean för tipset.

    MVH Fredrik

    #98634

    stefan
    Deltagare

    testa att börja med så lite som möjligt istället, 1 1/2 varv höjer nog trycket ganska mycket och bilen kommer alltså att dra en del extra bensin.

    #98635

    fredrik l
    Deltagare

    Japp det ska provas också men först ska jag se om den går bra ett tag nu.
    Sen ska jag väl skruva ut lite vartefter tills den börjar rycka igen o sen tillbaks lite igen så ryckningarna försvinner.

    Men å andra sidan borde jag inte få lite mera kräm i motorn med lite extra soppa?
    Tycker det verkar trevligt det också
    Gör inte så mycket om den skulle dra lite mer egentligen.
    Soppan är ju så billig och Saaben så rolig att köra…hihi

    MVH Fredrik

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng