Justera bränsletryck EMS/LE Problemet LÖST!!
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Justera bränsletryck EMS/LE Problemet LÖST!!
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Justera bränsletryck EMS/LE Problemet LÖST!!
- Detta ämne har 12 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2006-09-24 16:54 av fredrik l.
-
FörfattareInlägg
-
Jag föreslår att du införskaffar ett bra mätinstrument och kontrollerar så att bränsletrycket verkligen ligger utanför de av Saab angivna intervallen. Detta mätinstrument kommer du i vilket fall behöva om du skall justera bränsletrycket.
Nu är jag inte någon höjdare på gamla 99:or, men en 74:a har väl EFI-insprutning om jag inte missminner mig? Bränsletrycket hos ett EFI-sprut regleras av bränsletrycksregulatorn som vanligtvis sitter nära fuel-railen. De flesta originalmonterade bränsletrycksregulatorer är inte justerbara (finns kanske en bra anledning till detta), även om det finns “knep” för att höja bränsletrycket även hos dessa.
Men börja som sagt att mäta upp trycket, annars famlar du i blindo.
MVH
CarlDet går att justera både styrtryck och bränsletryck på din bil,om det är elektronisk insprutning.
Btr:en har en skruv på sig som går att justera.
Även styrtrycksventilen går att justera.
Men du måste kolla först vad du har för värden, och om det är fel eller ej.
Jag fick hjälp av en verkstad med denna utrustning.
Är nog ganska vanligt att dessa bilar blivit “upp-justerade” under årens lopp i jakt på några hk.nä han har nog blandat ihop det lite, styrtryck finns bara på Kjetronic och inte detta elektriska system.
trycket justeras med dosan längst ut på fuelrailen, de tidiga bosch varianterna var justerbara, titta om det är nån skruv som sticker ut på den isåfall ska den skruvas in för att höja trycket. Finns ingen skruv är enda alternativet att köpa en justerbar som brukar finnas hos en del trimnissar.Dosan längst ut på fuelrailen???
Jag tycker det låter som grekiska
Jag undrar bara var och om det finns en skruv som jag kan testa o vrida ett halvarv eller varv åt vänster eller höger och se om det blir någon förbättring.
Vrider tillbaks till ursprungsläget om det ej blir någon skillnad och så har jag i alla fall eleminerat ett tänkbart fel.Ps. Har inte den blekaste aning om vad en fuelrail är trots att jag skruvat på bilar o motorer i 15år
Hej..
Systemet du har i din bil heter D-jetronic. En schematisk bild över systemet finner du här:
http://www.hemsida.net/volvo140/d-jetronic.htm (Försök svälja förtreten att länken kommer från ett udda märke, men det är samma insprutningsystem och teorin är densamma.
På bilden som finns längst ner på sidan så är det nr 14 som är “dosan på fuelrailen”. kan sitta på ett annorludna ställe, men nära insprutarna.
Japp det ska provas också men först ska jag se om den går bra ett tag nu.
Sen ska jag väl skruva ut lite vartefter tills den börjar rycka igen o sen tillbaks lite igen så ryckningarna försvinner.Men å andra sidan borde jag inte få lite mera kräm i motorn med lite extra soppa?
Tycker det verkar trevligt det också
Gör inte så mycket om den skulle dra lite mer egentligen.
Soppan är ju så billig och Saaben så rolig att köra…hihiMVH Fredrik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.