Justera tändnigen?! Hur gör jag?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Justera tändnigen?! Hur gör jag?

  • Författare
    Inlägg
    • maj 10, 2009 kl. 12:37 #20080

      Hej har en 99GL med dubbelförgasare.
      Ska kontrollera tändningen… men var ska den ligga?
      Har följande diagram att gå efter… någon som vet hur jag ska ska jag tolka det?
      Ska jag titta på varvtalet, lägga mig mellan de två linjerna och sedan läsa av gradtalet på y-axeln?
      Eller varför är det två linjer på varje? Det måste väl betyda att jag ska ligga emellan?

        maj 10, 2009 kl. 19:00 #139867

        Enligt Haynes gäller följande: Tändningens grundinställning ska göras med max 800 r/min tom 1975; och vid 2000 r/min för 1976 och senare, och med bortkopplad vakuumslang.
        Förgasarbilar 17 gr tom 1975; förgasarbil man låda 1976 24 gr, aut 27 gr, from 1977 man låda 20 gr, aut 23 gr.
        Avser inställing med brytaravstånd min o,40, kamvinkel 47-53
        0,6 0,7 mm elektrodavstånd.

        Mvh Johannes i Sjöbo

        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

          maj 10, 2009 kl. 19:33 #139868

          Kanonbra, då skiter jag i det diagramet.

          Tack ska du ha!

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.