Justering av startreglagets vajer Saab 93B 1959
Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Justering av startreglagets vajer Saab 93B 1959
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2024-08-17 13:39 av
Saab_ahed.
-
FörfattareInlägg
-
Hej! Finns det någon instruktion på hur man bäst justerar vajern till startmotorn? Något mått på armen där tillslaget börjar?
Var precis ute och spände upp vajern men insåg inte att själva ansättningen av drevet var mekanisk, så råkade spänna lite för mycket och startmotordrevet låg och red på kanten på startkransen.
Kan såklart bara slacka lite på vajern nu så är det bra men det var lite bökigt att komma åt bulten ovanför ljuddämparen utan att demontera så om jag liks ska jäklas igen undrar jag om det finns nån bra instruktion.
Sökte i VHB men hittade inget gällande detta mer än att man ska spänna vajern.
Ingen som har något? Jag blir galen på detta. Lyckades få till det skapligt sist men man fick rycka jäkligt hårt i vajern för att det skulle funka, vilket resulterade i att den tillslut gick av.
Köpte en ny vajer på saabklubben och har försökt justera in den men blir helt galen. Justerat både själva infästningen till vajern samt armen på startmotorn och antingen så är vajern för slack för att startmotorn ska gå i eller så justerar man den en millimeter åt andra hållet så rider startmotordrevet på kransen när motorn är igång. Har t.o.m installerat en returfjäder på armen men utan resultat.
Jag vet inte om jag bara är en idiot men jag har justerat säkert 30 gånger ikväll på olika sätt men det blir ALLTID något av alternativen ovan, finns inget mellanting fast man bara justerar <1mm åt gången.
Saabklubbens vajer var dessutom en verklig mjuk flertrådig vajer istället för en solid tråd som originalet, så den gav med sig relativt snabbt efter en massa tester och har nu gått av också.Alltså måste jag beställa ännu en ny vajer, och vill ogärna sabba en till, så tips på injustering mottages varmt 🙂
Hej Victor,
Jag har inte själv justerat vajern till startmotorreglaget, så har ingen erfarenhet att dela med mig av där.
Men precis som du nämner, så är ju originalet gjort av en solid tråd, inte flertrådig vajer, så jag skulle nog försöka skaffa hölje med solid tråd.
Det finns nog att köpa på metervara av tråd med hölje. Många industri diesel motorer har stopp/avstängning med att dra i en knopp,
som går med nämnd tråd i hölje till bränslepump. Det är samma funktion till annan del. Torde finnas att köpa på traktor-reservdels affärer.
Med dessa så är det viktigt (för bra funktion) att själva tråden är hård (typ kallad piano-tråd), så att den inte kärvar i höljet.
Många ”skräp-produkter” använder mjuk tråd, vars yta är för mjuk, och därför kärvar lätt i höljet(som ju också bara är spunnen metall tråd),
så köp inte billigaste du hittar.Det råd jag kan ge iaf
Lycka till 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.