Justering Solex-förgasare

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Justering Solex-förgasare

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-06-29 10:47.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4390

    bollman
    Deltagare

    Jag har haft rätt stora problem att få till tomgången på min -64a (Solex-förknasare).
    Jag har justerat den exakt efter verkstadshandboken (ut med tomgångsskruven 1,5-2 varv, justera med skruven på spjället). Tomgången har alltid varit tokhög eller så dör den. Justeringsmånen på spjällskruven har varit från tokhögt varv, och ett kvarts varv senare så avtar tomgången mer och mer tills den dör (utan att man rör skruven).
    Jag har också haft strul med att tomgången inte vill gå ner när man är ute och kör så att använda frihjulet har nästan inte funkat.

    Idag så tänkte jag att ”va fan” och skruvade ut tomgångsskruven säkert 5 varv eller mer och se på fasen, nu helt plötsligt så finns det en tomgång! Justeringsmånen på spjällskruven är nu helt som man kan förvänta sig, dvs man kan justera rätt mycket på den och verkligen ställa varvet utan att tomgången blir tokhög eller bilen dör. Nu går den dessutom ner i varv rätt så snabbt och frihjulet funkar finfint.

    Nu till själva frågan:
    När jag körde iväg efter att ha justerat ut skruven så här mycket så rykte den som aldrig förr de första 3km sen avtog rykande betänkligt (jag hade dock stått säkert 15min på tomgång och pillat med justeringen) och är nu tillbaka ungefär som det var innan, dvs man ser inte så mycket av det i backspegeln men om man tittar på den den när den står på tomgång så ser man att det kommer lite rök.
    Kan det vara så att denna justering är skadlig? För mager blandning lär ju inte vara nyttigt för den men jag tänkte att huvudmunstycket är ju opåverkat och där borde ju ingenting ha förändrats, men vid låglast så justerar väl detta munstycke blandningen och om jag nu ger den en massa mer luft så är detta kanske skadligt?
    Eller kan det vara så att förgasaren är sliten (jag har dock plockat isär den och rengjort allt) och att det är normalt att man får skruva ut blandskruven mer när den blir sliten?

    //orolig 😉

    #29373

    @bollman wrote:

    (jag hade dock stått säkert 15min på tomgång och pillat med justeringen)

    15 min på tomgång borde ge rätt mycket sot och oljeklet som sedan förbränns när ju kör en bit och får varma avgaser i systemet. Om du inte upplever det någon mer gång så borde det väl knappast vara något problem.

    #29393

    bollman
    Deltagare

    Man skall alltid läsa på 😉
    Det visar ju sig att tomgångsskruven ger _fetare_ blandning ju mer man skruvar ut den.
    Luftfiltret är i rätt dåligt skick och nytt är beställt, men även med ett ”öppet filter” dittryckt på förgasaren så beter den sig likadant.

    Kan det vara så att det är ”skit i förgasaren” ändå som är problemet? Tomgången vill liksom inte infinna sig, den går ner i varv, lägger sig en liten stund och så fortsätter den neråt tills den dör.

    När man ligger på konstant fart så vill den gärna rycka lite, men jag har inte märkt att den går illa i övrigt.

    Om det vore ”gojs” i soppafiltret (det lilla som nu sitter där original) så borde det väl påverka gången mer än bara att tomgången vore svårfunnen?

    #29394

    andersson__
    Deltagare

    Den drar inte tjuvluft nere vid fördelarväxelhuset? Så packboxarna är slut…

    #29406

    bollman
    Deltagare

    Nu har jag varit ute och dränkt fronten av motorn med startgas, utan reaktion från motorn.
    Jag ställde tändningen igen, då det nog blev fel innan. Tyvärr har jag inget stroboskop så det fick bli med kontrollampa.
    När jag återigen försöker ställa tomgången så blir det inte någon varaktig tomgång.
    Med tomgångsskruven på 1-3 varv så dalar tomgången om jag ställer den under 2000 varv hela vägen ner till att motorn dör. Ställer jag spjällskruven så tomgången ligger på 2500 rpm så håller den sig för men om jag försöker få ner den mot 1000 så dör den till slut, oavsett hur lite jag skruvar på spjällskruven, det räcker med ett kvarts varv för att den skall gå från 2500 ner till att den slutligen dör, inom 30 sekunder, ca.
    Med skruven på 4 varv så finns det en varaktig tomgång. Ju mer man skruvar ut blandskruven, desto stabilare blir tomgången. Vid 3 varv så går tomgången ibland ner så pass mycket att laddlampan tänds, men den återhämtar sig. Vid 4 varv så märker man inget av det, utan tomgången är stabil.

    Till saken kanske man skall tillägga att jag har 2″-system på bilen. Om jag inte är helt felunderrättad så borde det väl påverka tomgången på en 2-taktare? Avgaserna evakueras ju lättare vilket borde ställa till problem vid tomgång, eller?

    #29411

    axel
    Deltagare

    Låter som tjuvluft, Kolla så att t ex spjällaxeln inte glappar för mycket.
    // Björn

    #29419

    bollman
    Deltagare

    Jag tror att jag hittat att den läcker framme vid remhjulet, så då är det väl läck i tätningarna där, remhjulet är bra skevt så det har kanske sabbat tätningarna.
    Nu märker jag dock att det finns ett knackande i motorn så jag undras om jag inte sabbat en kolv. Men jag startar en ny tråd för det.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng