K-jetronic

Forum Modellspecifika forum 90/99 K-jetronic

  • Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #468242

    Hej
    Min ems -77 var svårstartad efter höst/vinter-avställningen. Den startade till slut med hjälp av startgas, men trots att motorn har kommit upp i arbetstemperatur, går den inte på tomgång, motorn stannar när gaspedalen släpps. Den gick bra före avställningen i höstas. Har kollat slangar och el-anslutningar, det ser ok ut.
    Tips mottages tacksamt.
    //Fredrik

    #468279
    gv8
    Deltagare

    Om vi antar att felet sitter i insprutningen så kommer här några tips på vad man kan kolla.
    Behöver startgas:
    Svårstartad kan bero på att kallstartventilen inte öppnar.
    Ta lös den och se om den sprutar bränsle medan startmotorn går.
    Om det inte kommer bränsle så kan det bero på att kallstartventilen är trasig eller att den inte får spänning.
    Drivspänningen kommer från startmotorn (endast när startmotorn går) och går genom kallstartventilen och sedan jordas i termotidkontakten.
    Termotidkontakten håller igång kallstartventilen olika länge beroende på motortemperaturen. M.a.o. vid test detta måste motorn vara kall.
    Om flera test görs på kort tid så blir Termotidkontakten uppvärmd och spruttiden blir kortare för varje test.
    Det kan vara bra att spänningsmäta med voltmeter för att ev upptäcka luriga spänningsfall orsakade av korrosion.

    Ingen tomgång:
    Bränselepumpen kan ha tappat lite kraft sen ifjol pga korrosion i elmatningen till pumpen eller att smuts i tanken som har sätt igen sugfiltret under bränslepumpen.

    Ett litet luftläckage (tjuvluft) efter luftmängdmätaren kan generera för lite luft genom LMM och därmed för mager bränsleblandning.
    Ett sätt att kolla tjuvluft är att använda en gasolflaska medan motorn går. Om man tillför
    gasol där tjuvluften kommer in i motorn så ändras motorgången.

    Kolla att tillsatsluftsliden verkligen är öppen innan du startar motorn och att den stängs på ca 2 min efter att tändningen har slagits på. Tändningen måste ha varit avslagen en tid för att den åter ska bli öppen.

    Om du inte har VHB på bilen så finns den att köpa på SAAB-klubben.
    Förutom VHB så behövs en tryckmätare för att mäta systemtryck resp arbetstryck samt en co-mätare för att ställa in tomgången.

    #468313

    Tack för utförligt svar. Har beställt VHB från klubben. Några tips på var man kan köpa manometer och anslutningar för att mäta system- och arbetstryck?

    #468327
    gv8
    Deltagare

    Jag har håller på med en Turbo av 78-års modell. Den är rätt lika din EMS -77.
    Jag köpte en tryckmätare med slangar och kopplingar på Hydroscand.

    Tryckmätare upp till 10 bar med snabbkoppling.
    1_Manometer

    Mätslangar monterade med dubbelbanjoskruvar.
    Snabbkopplingar i andra änden på slangarna som är täta och som gör att det går att ansluta och ta bort mätaren under drift.
    2_Testslangar-monterade

    Schemabild över insprutningen
    3_Insprutningsschema2

    4_VHB-022-11

    5_VHB-022-12

    Bilagor:
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.