K-jetronic strul, Startar ej. Surar ner sig (900i -87)

Forum Modellspecifika forum OG900 K-jetronic strul, Startar ej. Surar ner sig (900i -87)

Detta ämne innehåller 11 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-27 11:06.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare

widegren
    Deltagare

Hej!
    Jag har fått lite problem med min vinterbil, fanskapet startar helt enkelt inte! 😆
    Jag har innan startproblemet inträffat servat bilen med stift (NGK), rotor samt förelarlock. Gnistan ser fin ut vid stiften.

Problemet är att den får alldeles för mycket bränsle vid start, den surar ner sig så snabbt att efter ett startförsök på ca 10 sek så
    kan jag hälla ur bensin ur stiften när jag tagit bort dem. 🙄

Felsökning:
    Har kontrollerat alla vacumslangar.
    Det är mer än halv tank i bilen. (ingen större risk för kondensvatten med andra ord)
    Har även bytt den ena tempgivaren under fördelarlocket. (den med två kontakter/kontaktstycke)
    Har känt på mängdskivan vid bränslehuvudet. (den går lätt och jag kan iallfall inte känna att det kärvar.)

Nu behöver jag hjälp av expertisen här på forumet.
    Kan den andra tempgivaren (den med bara ett stift/kabelsko) Ge dessa symptom om den är trasig?
    Jag har tagit bort all oxid på kontakten så det bör vara kontakt.

Har ni några andra tips?
    Väldigt tacksam för hjälp!!!

Mvh
    Henric

longjohn61
    Deltagare

Kan denna spöka till ❓

Mvh Nisse

morsole
    Deltagare

Koppla bort kallstartventilens kabe, sitter en blå kallstartventil på spjällhuset.
    Om det fortfarande inte går så kollar du tillsatsluftsliden, sitter på termostathuset med två luftanslutninger och en kabel; lägg i diesel över natten, rengöra, sök på forum för funktion vid olika temperaturer, kan inte det i skallen.
    Om inte detta funkar, kolla om du kan låna en styrtrycksventil, sitter också på termostathuset med två bränsleledningar anslutna och en kabel; kallas även varmkörningsventil av vissa.
    Saabklubben har för 250 pistoler på reservdelslistan.

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

widegren
    Deltagare

Tack för svaren grabbar!
    Ang. kallstartsventilen så var det bland det första jag kopplade bort.
    Tillsatsluftsliden har jag haft problem med på en annan bil, men då gjorde den så att den gick för magert vid start… Så jag tycker inte att det borde hänga ihop?

Hur som helst har jag fått tag på ett komplett k-jet system så jag tror jag byter ut allt ihop. Det kommer från en väl fungerande bil så jag hoppas att bilen både kommer gå bättre och snålare.
    (innan haveriet snittade den 1.3-1.4 L/mil… 😮

Återkommer självklart med resultat
    Mvh
    Henric

widegren
    Deltagare

Hej!
    Jag bytte styrtrycksventil / Tryckackumulator på parkeringen helgen, minus 12 grader (mindre kul 👿 )
    Blåste sedan rent stiften med startgas och borstade av dem. Lät den sen ligga en stund i en varm bil för att torka ur
    rejält.
    Dessvärre blev inte resultatet som jag väntat mig… den surade fortfarande ner sig! Du surade JAG ner rejält, sparkade på stötfångaren och gick hem.

Efter lite fundering ringde jag efter en kompis som hjälpte mig att bogsera bilj-vln till mitt garage 4 mil bort.
    bytte då ut stiften och bytte även givaren under fördelarlocket.
    Bilen startade på första startmotorvarvet! Success!!! 😀

Frågan är nu bara om allt verkligen är 100%… Jag kör fortfarande utan kallstartsventil och har bara hunnit göra en
    kallstart än så länge ( imorse medans jag mumlade en tyst bön 😆 )

Tror ni jag har löst det, och vågar jag koppla in kallstarten igen?

Mvh
    Henric

morsole
    Deltagare

Alltid lika intressant när det jävlas, alltid det sista man gör som gör susen…
    Klart att elektroniken måste funka; det vi pratat om innan är det som BRUKAR jävlas.
    Helst ska man ha en reservbil att testa grejorna ifrån; om man inte har råd att få gjort professionell felsökning.
    När jag höll på med en 88’a var svaret jag fick vid frågor till proffsen att ”det var ju länge sen, är inte helt säker”… osv.
    Säkert får du många fler tillfällen att bli lika sur som bilen; men det är bara att kämpa på, före eller senare ger det sig!

Mvh Johannes

widegren
    Deltagare

Mjo, K-jet är bra när det funkar… Tack gode gud för att jag inte har kat.!!
    Planerna på att konvertera dit ett modernare sprut blir starkare för varje dag. Men det är ju trots allt bara en
    vinterbil…

Nu skall jag passa på att renovera ett par Aero-fälgar å kasta på så den ser lite trevligare ut också.

Tack för svar förresten, jag återkommer med en lägesrapport om nån vecka eller så!

Mvh
    Henric

plankan
    Deltagare

@widegren wrote:

Mjo, K-jet är bra när det funkar… Tack gode gud för att jag inte har kat.!!
    Planerna på att konvertera dit ett modernare sprut blir starkare för varje dag Mvh
    Henric

Lika bra hinka i en T16 –
    så är det problem fixat en gång för alla 😆
    (JUST KIDD’N) 😉

widegren
    Deltagare

Lika bra hinka i en T16 –
    så är det problem fixat en gång för alla 😆
    (JUST KIDD’N) 😉

Jodu Plankan, har faktiskt tänkt den tanken både en och två grr… Bilen är faktiskt grymt fin, lite för fin för att ha
    till vinterbil (Rostfri Gotlandsbil). Men det blir nog så att jag åker med den i vinter, säljer den och sedan köper en
    färdig turbobil med flerventilsteknik! 😀
    Fast just nu när det snöar så skulle man ju vilja ha något bakhjulsdrivet, även om det går att åka på sladd med
    en bil som driver på framhjulen! 😆

Mvh
    Henric

widegren
    Deltagare

Ville bara berätta att bilen startar å går som den ska! 😀
    Tack för hjälpen!!!

Mvh
    Henric

morsole
    Deltagare

Jo men hade varit kul att veta för oss andra vad felet var?

Mvh Johannes

widegren
    Deltagare

@widegren wrote:

Hej!
    Jag bytte styrtrycksventil / Tryckackumulator på parkeringen helgen, minus 12 grader (mindre kul 👿 )
    Blåste sedan rent stiften med startgas och borstade av dem. Lät den sen ligga en stund i en varm bil för att torka ur
    rejält.
    Dessvärre blev inte resultatet som jag väntat mig… den surade fortfarande ner sig! Du surade JAG ner rejält, sparkade på stötfångaren och gick hem.

Efter lite fundering ringde jag efter en kompis som hjälpte mig att bogsera bilj-vln till mitt garage 4 mil bort.
    bytte då ut stiften och bytte även givaren under fördelarlocket.
    Bilen startade på första startmotorvarvet! Success!!! 😀

Frågan är nu bara om allt verkligen är 100%… Jag kör fortfarande utan kallstartsventil och har bara hunnit göra en
    kallstart än så länge ( imorse medans jag mumlade en tyst bön 😆 )

Tror ni jag har löst det, och vågar jag koppla in kallstarten igen?

Mvh
    Henric

Hej!

Eftersom jag var osäker om jag löst problemet så skrev jag som ovan.
    mitt sista inlägg var bara för att bekräfta att allt FORTFARANDE fungerar 😀

Mvh
    Henric

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng