Kamaxel V4

Forum Övrigt SSR Kamaxel V4

Detta ämne innehåller 9 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-05-04 16:31.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15889

    stelo
    Deltagare

    Hejsan igen,
    lägger en ny tråd på ”gammalt” ämne vilket jag hoppas ni har överseende med… Som jag skrev tidigare om mitt misslyckade köp av 1700-motor så vart det nytt ett försök. Den ”nya” motorn har landat – denna gång en riktig 1700 motor i vettigt skick från, vad det var sagt, en trimmad SAAB. Min fråga gäller kamaxeln som sitter i. Som jag fick veta skulle man mäta vilket jag har gjort och kom fram till 6,6 mm lyfthöjd vilket borde innebära, med mätfel, ”normal” (6,490 mm) lyfthöjd. Det som jag undrar över är märkningen på ändan, dels är det stämplat 111 vilket är kraftigt stämplat (troligtvis fabriken) samt en något svagare stämpel NH där N och H är ihopskrivet med en ring runt vilket ser ut att vara gjort efteråt. Tankarna leder osökt till Nisse Hedlund men borde det inte vara en annan lyfthöjd då? Tacksam för hjälp om att reda ut det hela.

    #105387

    anonymous
    Deltagare

    Det är ju inte bara lyfthöjden som gäller den har säkert inte samma kammprofil som standard,finns det ingen siffra efter NH stämpeln?

    #105402

    sabbe
    Deltagare

    I standard B fick man inte ändra kamaxeln. Det var lätt att kontrollera lyfthöjden så det blev i praktiken det enda som kontrollerades vid extra teknisk besiktning av bilarna. Kamaxlarna slipades med mycket större duration än orginal, de var mycket rundare /fetare vid sidorna om nocken men lyfthöjden låg på maxtoleransen för orginalkamaxel. Detta ger betydligt mer effekt mon tyvärr inom ett kortare register.

    Sabbe

    #105405

    stelo
    Deltagare

    OK, tror jag fått grepp om det hela. Finns tyvärr ingen mer märkning än de som jag skrev men mycket troligt att det är en standard B då den enl. uppgift kom från en lätt moddad rallySAAB. Tack för infot!

    #105407

    sabbe
    Deltagare

    I standard B fick man inte köra med 1700-vev bara 1500-veven var godkänd. Vet att detta fusket var vanligt. SAAB försökte klassa in 1700 motorn genom att sälja 1700S varianten av 96:an (1975) men det blev tyvärr för få bilar sålda.

    Sabbe

    #105849

    ake svantesson
    Deltagare

    nh är ju en nisse hedlund kam ..
    så det bästa är väl att ringa han,,111 är väl kamprofilen..
    slipat efter urmaster nr 111..
    klubben säljer ju hedlundkammar,
    mvh åke

    #105860

    anders jensen
    Deltagare
    sabbe wrote:
    SAAB försökte klassa in 1700 motorn genom att sälja 1700S varianten av 96:an (1975) men det blev tyvärr för få bilar sålda.

    Sabbe

    Var har du funnit den informationen??

    /Anders

    #105890

    piin
    Deltagare
    #105944

    anders jensen
    Deltagare

    Tyvärr så innehåller denna site en del felaktigheter bla 1700s-skrönan att
    ”Det fanns bilar som såldes utan t.e.x rostskyddsmassa vilket skulle göra vagnarna lättare.”

    Alla 1700s var bilar tagna från färdig produktion, alltså, i det har exemplet, med rostskyddsmassa.

    Att Göran Karlsson och jag själv valt att vid våra renoveringar inte återställa rostskyddsmassan kanske helt omedvetet bidragit till denna skröna.

    Mvh
    Anders

    #106046

    anonymous
    Deltagare

    Piin: ska inte skriva sönder denna tråd med något annat än det som står i rubriken, men måste flika in en kommentar… det är min V4 på filmen 🙂
    dock inte jag som byggde den och filmade det hela, han hette/heter gustaf, vet inte om han är kvar på forumet, den går lika bra än….!!!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.