kamaxeldorn

Forum Övrigt Allmänt kamaxeldorn

Detta ämne innehåller 4 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-04-25 19:43.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14106

    anonymous
    Deltagare

    Hej!
    Finns det,är det någon som har ritning på det isåfall?
    Mvh/Peter

    #94271

    sunke
    Deltagare

    Vad är du ute efter? Är det dorn/dornar för demontering/montering av kamaxellagren?

    Rittning på något sådant har jag inte. Däremot har jag tillverkat egna verktyg för bådadera och kan beskriva hur jag gått till väga. Det största problemet är att montera mittre lagret rätt. Med mitt verktyg gick det galant..

    #94272

    anonymous
    Deltagare

    Hej
    Det är monteringen av lagren jag var ute efter men har du både och så är jag
    intresserad,en beskrivning går utmärkt.
    Mvh/Peter

    #94273

    sunke
    Deltagare

    Här kommer beskrivningen för tillverkning av verktyg och byte av
    kamaxellager. En förutsättning för tillverkningen är att ha tillgång
    till svarv och en svets, helst mig-mag för att minska
    värmespridningen i materialet.

    Motorblocket från den helt demonterade motorn används som jigg vid
    tillverkningen. Det mittre kamaxellagret, skall inte vara demonterat.
    En sats nya lager behövs för måttagningen. Observera att alla tre
    lagren har olika diameter.

    Material som går åt till monteringsverktyg för mittre kamaxellagret:

    Två axlar, förslagsvis silverstål, åtminstone 12 mm diameter. En bit
    (1) skall med råge (10-15 centimeter) vara längre än motorblocket.
    Den andra (2) skall vara några centimeter längre än vad den den långa axeln är längre än motorblocket.

    Tre axelbitar (3, 4 och 5) 4-5 centimeter långa och grövre än
    diametern på lagerlägena för främre och bakre kamaxellagret.

    En bit plattjärn (6), minst 25x 5 mm. Längden skall vara åtminstone
    ett par cm längre än avståndet centrum-centrum läget för bakre
    kamaxellagret och valfritt bulthål i blocket för växellådskåpan.

    Nu är det dags att börja svarva:

    Axlarna 3, och 4 svarvas koniska så att de kan tryckas in halvvägs i
    främre respektive bakre kamaxellagerläget. De koniska axelbitarna
    skall användas för centrering av verktyget.

    Axel 5 svarvas ned till någon tiondel under diametern för mittre
    kamaxellagret. Sedan svarvas en ansats som lagret kan träs på.
    Ansatsen skall vara lika bred som lagret. Passningen skall vara sådan
    att lagret går lätt på

    Medan axlarna 3, 4 och 5 sitter kvar i svarven borras centrumhål med
    lagom passning för den långa axeln, 1.

    Bestäm vilken ända av axel 1 som du planerar att ha vänd framåt i
    motorblocket när lagret monteras. Mät avståndet på kamaxeln mellan
    främre och mittre lagerläge, lägg till bredden för främre lagret plus ca 5
    centimeter. Mät ut samma längd framifrån på axel 1 och gör ett litet
    märke med bågfilen där. Axel 5 skjuts fram till märket och fixeras med
    en svets.

    För in axel 1 bakifrån i motorblocket tills ansatsen bottnar i mittre
    kamaxellagret. Skjut på de koniska axelbitarna tills de tar styrning i
    främre och bakre lagerlägena.

    Sätt axel 2 i svarven och svarva en ansats för en M12-gänga. Den axeln
    skall skruvas i något av bulthålen (valfritt) för växellådskåpan.

    Mät ut avståndet centrum-centrum mellan axel 1 och 2. Märk ut och borra hål i plattjärn 6 med samma diameter som de båda axlarna.´
    För plattjärnet på axlarna och skjut fram det tills det tar stöd mot
    axel 4. Fixera plattjärnet på axel 1 med svets. Axel 2 behövs som styrning vid monteringen för att lagret skall hamna rätt i förhållande till
    oljekanalerna inne i blocket.

    Leta fram en borr (har för mig att 5 mm är lämplig), som kan stickas
    ner i oljekanalerna uppifrån och når ner till mittre kamaxellagret.
    Borra försiktigt ner genom båda oljekanalerna så att det blir märken
    av borrspetsen i monteringsverktyget. Nu är verktyget färdigt och kan
    dras ut. Använd en bra dammsugare med lämpliga munstycken för att suga ut borrspån som blivit kvar runt lagerläget.

    Montering av mittre kamaxellager:

    Stryk smörjfett i ansatsen och trä på det nya lagret. Smörjfettet
    hjälper till att hålla lagret på plats. Smörjhålen på lagret skall
    överensstämma med de borrade markeringarna på ansatsen.
    För in verktyget och driv lagret på plats med försiktiga slag mot axel
    1. Lagret är på plats när plattjärnet bottnar mot axel 4.
    Nu är det bara att ta ut verktyget. Blås med tryckluft i oljekanalerna
    för att få bort smörjfett och torka ur.

    Demontering av lager:

    Främre och bakre kamaxellagren kan drivas ut med dornar och sedan dras ut på tvären genom lagerlägena. Jag har svarvat ändarna på bitar av plattjärn (25x 5 mm, helst tjockare), så att de passar inuti lagerlägena men är längre än innerdiametern på lagren. Med en bult i mitten kopplad till en glidhammare kan man sedan rycka ut lagren. Mittenlagret drivs ut med hjälp av en lagom lång axel och en bricka med ansats, svarvad så att den passar inuti lagret.

    Yttre lagren kan monteras med motsvarande dornar och brickor. Se bara till att smörjhålen hamnar rätt i förhållande till oljekanalerna.

    #94274

    anonymous
    Deltagare

    Man tackar så mycket,bra beskrivning:)
    då är det bara att sätta igång och mäta.
    Mvh/Peter

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng