Kamaxlar till B-motor Saab 99

Forum Modellspecifika forum 90/99 Kamaxlar till B-motor Saab 99

Detta ämne innehåller 8 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-07-07 09:09.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16288

    viktor k
    Deltagare

    Hej
    Jag förösker reda ut lite saker för mig i själv i kamaxel djungeln. Jag har hört att en ems kamaxel ska vara något vassare än en standard kamaxel till B-motorn. Stämmer detta? Kamaxlar från H-motorn fungerar dem i B-motorn?

    mvh.
    /viktor

    #108520

    walle
    Deltagare

    h kammar passar inte i b- motorn, ems kammen kan du stoppa direckt i turbo motorn utan chims inmätning. de 2 gånger jag har gjort det bytet har allt lirat perfeckt,

    #108525

    krister k
    Deltagare

    Jodå, det går att peta i H-motorkammar i B-motorn. Har gjorts av en bekant till mig som huserar på detta forum.

    /Krister K

    #108528

    peter engqvist
    Deltagare

    har också gjort det.

    kapa den ungefär 1cm så passar den.

    #108534

    viktor k
    Deltagare

    Okey, tack för svaren. Nu är det dock igen turbo motor jag ska använda kamaxeln till utan en B-motor förgasare. Vilken kamaxel ska jag använda mig av? Är det ems kamaxeln som är ”vassast” (realtivt ord i och för sig)?

    #108587

    krister k
    Deltagare

    Det påstås att kamaxeln från de gamla elektroniska insprutarna (-´74) är vassast, tänk dock på att kamaxlar tom ´74 inte funkar med kambryggor som är från ´75 o uppåt.

    /Krister K

    #108589

    viktor k
    Deltagare

    Okey, tack så mycket. Mycket bra info om kambryggorna. Men om man tar kamaxel + kambrygga och monterar på ”mitt” topplock så bör det fungera?

    mvh.
    /Viktor

    #108593

    krister k
    Deltagare

    Japp! Om du byter kambrygga, se då till att du vänder den åt rätt håll, annars får kamaxeln ingen smörjning.

    /Krister K

    #108723

    jrt
    Deltagare
    walle wrote:
    h kammar passar inte i b- motorn, ems kammen kan du stoppa direckt i turbo motorn utan chims inmätning. de 2 gånger jag har gjort det bytet har allt lirat perfeckt,

    Vadå utan chimsning!Man måste alltid mäta in kamen, man kan ha tur att det är skapligt men bara byta utan att ens kolla, NJA!!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng