Kärvande elstolar

Forum Modellspecifika forum OG900 Kärvande elstolar

Detta ämne innehåller 17 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-09-10 21:38.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22114

    martinhbg
    Deltagare

    Hej!

    Jag har problem med elstolarna på min og900 från 92. Båda två har samma problem. Det är liksom bara ena sidan av ryggstödet som rör sig när man ställer om lutningen. Ryggstödet blir alltså snedare och snedare ju mer upprätt man ställer in det. Detta påverkar även fällningsmekanismen för stolen (3 dörrars bil) – det går inte att dra i reglaget om man har stolen i för upprätt läge.

    Jag antar att allt detta har att göra med vajrar och länkage och dylikt inne i stolarna. Har någon annan råkat ut för samma problem och i så fall erfarenhet av hur man kan fixa det?

    Mvh

    Martin

    #157403

    olaclarin
    Deltagare

    Jag har precis samma problem…åtminstone på förarstolen. Jag ska kolla upp detta längre fram…har så mycket annat att göra fram till regbes den 14 maj. Så om någon vet….

    #157404

    Martin
    Deltagare

    Det sitter en kort vajer vid gångjärnet på utsidan av stolen som kan gå av.
    Vajern nås genom att lossa ryggstödets klädsel genom att öppna dragkedjan och häkta loss krokarna i nederkant på vänster och höger sida. Jag har samma problem på en passagerarstol, men har inte åtgärdat det ännu.

    #157415

    martinhbg
    Deltagare

    Tack för tipset – det får bli veckans projekt!

    #157416

    turbocab
    Deltagare

    Sätter en slant på Plasthöljena som styr vajrarna. Dessa går av med tiden, och vajern hoppar ur sina spår. Var så på min 1993 Aero, lutningen var helt slut.

    Lyft ur stolen, eller bara känn under. Det sitter plasthöljen på bägger sidor om motorn och går i fina 90 graders böjar från främre undre delen, och böjer alltså av bakåt och sen pekar upp i ryggen.

    Dessa höljen ändrades senare från tidigare utförande att bli lite mjukare verkar det, för de nya som finns på Saab fortfarande (jodå!) känns mkt mer följsamma. PM för närmare info om du vill ha, jag gjorde detta nyligen och har manövern färskt i minnet.

    Absolut att vajern kan vara av också, men om den finns eller inte vet jag inte.

    #157418

    Martin
    Deltagare

    Jag tog precis ut min passagerarstol för att närmare undersöka vad som felar.
    Blir inte riktigt klok på vad som hakat ur. På förarstolen sitter det en motsvarande wire som den som är avsliten, men där går den obelastad i vad som nästan liknar en ögla??

    Översikt

    Närbild avsliten wire

    Närbild avsliten wire

    Vajerhöljen verkar var OK

    Tillägg. bilderna blev alltför små, de skall vara i 640*480

    #157439

    turbocab
    Deltagare

    Ok, helt andra höljen jag pratar om, detta känner jag inte igen? Höljena jag pratar om sitter under stolen, från motorn i mitten längst fram undertill så böjer dom 90 grader bakåt och sen upp i ryggen. DOm höljena var av på min! Vajern och de andra höljena som visas här har jag aldrig kikat på. Årsmodell?

    #157440

    Martin
    Deltagare

    1992. Jag har inga problem att flytta ryggstödet fram och tillbaka, men som synes på första bilden sitter ryggstödet snett

    #157443

    turbocab
    Deltagare

    Aha. Då har nog MartinHBG det problem jag beskriver, och du lite värre problem… Har inte mkt att tillägga där tyvärr. Dock verkar det finnas delar till stolarna, troligen mkt tack vare att 9000 har dessa och därmed antalet ökar en del.

    #157445

    Martin
    Deltagare

    Ja på sätt och vis. Skillnaden är ju att 9000 inte har fällbara stolar. Men jag transplanterade minneskonsollen för elmanövreringen från en 9000 till min 900 och det gick bra.
    (Utlovat regnummer i din inkorg)

    #157504

    martinhbg
    Deltagare

    Som sagt – tack för alla tips! Nu när deklarationsskräpet är färdigt kanske man hinner skruva lite bil också 🙂 Jag hör av mig!

    #157619

    martinhbg
    Deltagare

    Hej igen!

    Jag var ute och kollade och inser att jag måste ta loss stolen för att se ordentligt. Hur går man tillväga? Skruvar loss de fyra bultarna mot skenan, lossar elanslutningarna och lyfter ut? Jag hittade ingen tillräckligt stor bits att skruva loss bultarna med – vet ni vilken storlek och modell det kan röra sig om?

    Sorry för nybörjarfrågor men någonstans ska man börja 🙂

    #157623

    Martin
    Deltagare

    Fyra bultar och elanslutningar räcker som du säger.
    Torxbultarna eller skruvarna är T50. Biltema har ett bra verktyg med ett knippe lösa nycklar i ett praktiskt handtag. Rekommenderas.

    #157850

    benny900
    Deltagare

    Den avslitna vajern på bild är inte vajern för inställning av ryggstödet. Kommer inte ihåg vad den var till men tror det är del av funktionen för att släppa spärren för ryggstödet vid fällning. I och för sig har du ett problem där men stora felet är att manövervajern för den sida som inte rör sig är av inuti höljet. Byt båda vajrarna och satsa också på nya höljen så har du inga problem för överskådlig tid. Med tanke på att vajer resp hölje kostar drygt 800:-/st så ska det hålla ett tag.
    Ytterligare ett problem du kanske har kan vara att ryggstödet spruckit i ramen pga snedbelastning men det åtgärdar du enkelt med några svetspunkter. Känn efter ordentligt hur det verkar och flexar ryggstödet oroväckande är enkelt klä av det och fixa.

    #157857

    Martin
    Deltagare

    Hej!
    Jag har inte plockat isär stolen mer än på bild, men den avslitna vajern verkar vara en sorts fångwire, en på var sida. Fällmekanismen fungerar bra.
    Återkommer med rapport

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng