Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Klargörande ang. huvudströmbrytare
- Detta ämne har 13 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2006-03-13 09:49 av .
- FörfattareInlägg
- 10 mars, 2006 kl. 08:31 #13930
jacke
DeltagareHej Saabvänner!
Det är så att jag tänker unna min V4 en MHRF-försäkring till våren och behöver lite tips angående montering av huvudströmbrytare. Jag har läst tidigare trådar i ämnet men följande är lite oklart för mig:1. Kan huvudströmbrytare monteras på valfri plats utan att MHRF slår ner på det?
2. Är det ett krav att strömmen bryts på minussidan? Är det inte knepigt att montera brytaren på jordflätan eller om man vill ha brytaren i kupén?
3. Måste man borra hål i torpedväggen för att montera brytare? (Vill helst slippa)
4. Vilken huvudströmbrytare ska man köpa? Är Biltemas ett alternativ?
Vore jättetacksam om någon kunde hjälpa mig med detta och om nån har bilder att visa på hur ni har gjort.
MVH
Jacke (längtar efter att ta ut V4:an)
10 mars, 2006 kl. 09:30 #93027bluesman
DeltagareDet finns någon variant av batteravskiljare som monteras direkt på batteripolen, vet ej var den finns men det vet säkert någon här på forumet. Verkar vara ett smidigt alternativ. Lycka till!
Mvh
10 mars, 2006 kl. 09:37 #93028bluesman
DeltagareHittade denna variant som är både billig och verkar vara smidig:
http://www.amazonklubben.se/butik/prod/Batterifranskiljare.gif
70 kronor kostar denMvh
10 mars, 2006 kl. 12:56 #93029phermansson
DeltagareFunderar själv på samma sak, och man vill verkligen inte borra i godbiten!
Hittade http://www.classicbildelar.com/product.asp?id=99, dyrare (95:-) men snyggare.
Ser inget om att det ska vara på minussidan i villkoren (http://www.mhrf.se/forsakring_1.0/Villkor2004.pdf).
Rent logiskt bör brytaren placeras så nära batteriet som möjligt, då man vill ha så lite strömförande kablar som möjligt.10 mars, 2006 kl. 16:09 #93030staffanv
DeltagarePå vilket sätt är den snyggare? De ser identiska ut förutom att ena bilden är i svartvitt.
10 mars, 2006 kl. 17:35 #93031jacke
DeltagareTack för era svar!
Då lutar det nog åt att jag sätter dit en batteriavskiljare. Jag fick för mig att brytarens huvuduppgift var att verka som stöldskydd men nu förstår jag att det är brandskydd. Då behöver jag inte bry mig om att ha en brytare i kupén. Nu känner man sig lite klokare iaf!/Jacke
10 mars, 2006 kl. 18:01 #93032polestar
DeltagareNär det gäller en MHRF försäkring så tycker jag ni ska titta på deras villkor. Här är en bra länk som reder ut exakt vad som gäller! Så behöver ni inte spekulera om vad ni tror. http://www.mhrf.se/forsakring_1.0/
10 mars, 2006 kl. 21:47 #93033kaparn
DeltagareMin erfarenhet från båtbranchen säger att om man satsar på en huvudströmbrytare med nyckel så ska man satsa på en dyrare variant (för sådär en 3-400:-) Eftersom dom billigare varianterna (dom med plastnyckel)har en tendens att bränna kontaktytorna i strömbrytaren och med tiden orsaka spänningsfall.
Idag är det ett garantikrav att nymonterade båtmotorer inte har huvudströmbrytare eftersom en dålig brytare bla. kan orsaka att generatorn brinner opp eller att elektroniken pajar…sug på den karamellen.
10 mars, 2006 kl. 22:29 #93034Bengt Åkesson
DeltagareEn brytare i kupén är bra att ha den dagen de gamla kablarna under instrumentbrädan har tappat sin isolering och kortsluter.
När kollade DU dina gamla kablar senast?
/B
10 mars, 2006 kl. 23:40 #93035polestar
DeltagareIdag är det ett garantikrav att nymonterade båtmotorer inte har huvudströmbrytare eftersom en dålig brytare bla. kan orsaka att generatorn brinner opp eller att elektroniken pajar…sug på den karamellen.
ÄR DET FÖR ATT ” MAN SITTER I SJÖN??”
11 mars, 2006 kl. 20:16 #93036freddan_1
DeltagareHej
Jag har en strömbrytare med nyckel i kupén under instrumentbrädan.
Det är skönt att slippa krångla under motorhuven varje gång och det blir som ett extra stöldskydd.
Micro.se Artikelnr: 58700 Pris 98 kr!!12 mars, 2006 kl. 14:42 #93037pelleturbo
DeltagareDe huvudbrytare det varit bilder på säljs av mekonomen,och fungerar perfekt och är godkända av MRHF.Har en sådan på min 64 perfekt om man vill slippa borra och en massa annat.Sen är det alltid bra att ha den inne i kupen om det händer något när man är ute och kör,så det finns 2 sidor av saken.
12 mars, 2006 kl. 18:29 #93038jacke
DeltagareTack för alla tips!
Jag tycker den man sätter på batteriet som sagt verkar smidigast. Klart att det inte hade vart fel å ha den i kupén men bilen står för det mesta i garaget så då blir det ju inte så ofta man behöver öppna huven. På måndag drar jag till mekonomen och sen ska jag montera dit grunkan så fort som möjligt13 mars, 2006 kl. 09:49 #93039phermansson
DeltagarePå vilket sätt är den snyggare? De ser identiska ut förutom att ena bilden är i svartvitt.
Det har du rätt i!
Kollade inte så noga så jag trodde den ena var guldpläterad men inte den andra… - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.