knackande og900S -91…vad kan det vara?!

Forum Modellspecifika forum OG900 knackande og900S -91…vad kan det vara?!

Detta ämne innehåller 11 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-09-27 20:09.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare

dennan
    Deltagare

har fått motorproblem tror jag…eller vad det nu kan vara. 😕

på väg hem från Sthlm igår, så började man ana ett tickande/knackande från motorn.
    och väl hemma så lät bilen som en diesel. 😥

idag så tänkte vi att vi tar en tur innan jag ska till jobbet, bara för att se om den låter lika illa..
    och när motorn började bli varm så återkom ett svagt tickande, som senare vart snudd på samma knackande som igår.

har dock inte själv kunnat kolla oljan, borde ha gjort det i morse.
    men frugan kollade nu efter att hon kom hem och oljan såg fin ut, dock hur nivån är får jag se sen ikväll.

kan det kanske avhjälpas med oljebyte?
    vad kan den troliga orsaken vara?

bilen går hur bra som helst, bara det att den låter som en gammal diesel efter ett tag. 😛

M.Broberg
    Deltagare

oljebyte kan ju knappast skada?

longjohn61
    Deltagare

Kommer det från ventiler eller inne i motorn ❓
    Lyser eller blinkar olje lampan på tomgång ❓

Mvh Nisse

dennan
    Deltagare

tyckte det lät som det kom från toppen.

jo oljebyte ska ju göras självklart en då.. 🙂

inget blinkar eller lyser, går som den ska också.

longjohn61
    Deltagare

@dennan wrote:

tyckte det lät som det kom från toppen.

jo oljebyte ska ju göras självklart en då.. 🙂

inget blinkar eller lyser, går som den ska också.

Då skulle jag börja med ett ojebyte om det inte är gjord igår 😉

Mvh Nisse

joh900
    Deltagare

Lyser oljetryckslampan när du vrider på tändningen? Om den inte gör det har du en trasig givare/lampa och då finns det risk att du har åkt med lågt/inget oljetryck. Även om det är rätt mängd olja i motorn så kan är det ingen garanti för att du har oljetryck, så det kan vara intressant att koppla in en oljetrycksmätare.

Jag har ca 4,5-5bar vid landsvägskörning (dvs varvtal kring 2500-3000 omkring) när oljan är uppe i normal arbetstemperatur, något lägre vid bankörning. Vid tomgång ligger det runt 2bar (lite upp/ned beroende på oljetemp). Både min svarta och röda 900 ligger kring samma värden.

Steg ett är ju dock att se till så det finns ordentligt med olja i motorn, och sedan är väl som sagt ett oljebyte aldrig fel i testsyfte. 🙂

MVH

dennan
    Deltagare

hehe okej =)

får fixa det i morgon, ganska nyligen köpt bilen, så har inte hunnit med den biten än tyvärr. 😳

dennan
    Deltagare

ska köpa oljetrycksmätare och oljetemp! 🙂

blir till att försöka byta oljan i morgon, så jag får återkomma med resultat sen!

dennan
    Deltagare

kan ju passa på att fråga vart är bästa stället att koppla in mätaren på och vad är det som behövs mer än mätare.
    som sagt aldrig kopplat in en sådan.. 😀

frugan var snäll och handlade en mätare med givare från Biltema idag.
    och av Popeye´s sida så kom jag fram till att givaren ska sitta under insuget ovanför oljefiltret?
    vad för gäng är det där? den som är på givaren är 1/8″ NPT.

tacksam för svar. 🙂
    hade tänkt montera den i morgon under oljebytet!

dennan
    Deltagare

slängde upp fråga på STCS ang vad det är för gäng/dimention för oljetrycksgivaren som sitter i blocket redan.

en var ganska säker på M14x1.5

och hur stor är chansen att just Motor-forumet lägger ner på STCS när man ville se om det hade kommit ett riktigt svar. haha

någon här som vet vad det kan vara för gäng?

dea
    Deltagare

M14x1,5 är väl oljepluggen?

dennan
    Deltagare

det löste sig, köpte en såndär adapterplatta, så man kan koppla in 4st givare på.

bytt olja och filter, samt mätare inkopplat.
    knackade en del hos farsan, men var tyst när vi kom till västerås (2mil).
    får se hur den beter sig framöver.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng