Knackningar från motorn

Forum Modellspecifika forum OG900 Knackningar från motorn

Detta ämne innehåller 7 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-04-02 21:37.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21846

    stigs
    Deltagare

    Köpte i tisdags en vit 3-dörrars 900 2,1 I 1992 årsmodell med
    16-ventilsmotor. Bilen har gått nästan 20.000 mil och är förhållandevis välskött, t.ex ingen rost i dörrarna!
    Vid provkörningen (varm motor)var den tyst och fin, men igår
    vid start med kall motor hörs ett knackande (nästan som en diesel)från motorn. Tog en liten sväng och ljudet blir lägre och lägre ju varmare motorn blir. Några tips vad detta kan va?
    Har klubben någon verkstadshandbok för 900 på CD-skiva som till
    TT och V4? Hälsn. Stig Stråhle medl. nr 3437.
    Bruksåker (hoppas jag) 900, finåker olivgrön TT 1966.

    #155033

    morsole
    Deltagare

    Byt olja på den, eller rengör motorn invändigt.
    Finns firmor som sköljer ur motorn och byter olja, men kostar runt 1500 tror jag, ink olja.
    Men gör du ett par täta oljebyten så borde det släppa. Kommer med största sannolikhet från en tryckare i ventilmekanismen.
    De brukar låta så när de är fulla av smuts, men kan så klart även vara någon som är defekt.
    Men testa med oljebyten först, skadar säkert inte.
    Mycket trevlig motor i den bilen, har angenäm karaktär!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #155045

    stigs
    Deltagare

    Tack för tipset Johannes!
    Passar även på att byta oljan i växellådan, Quaker State antar jag, eller duger vanlig växellådsolja?

    #155046

    Lustgasen
    Moderator

    900 – 16 orna och 9000 i regel brukar faktist knacka lite på tomgången (såvida de inte är renoverade, men har de börjat gått en 20000mil så), det är oljan som inte kommer upp riktigt till alla tryckare därav lite skrammel, det försvinner när den är varm och när man varvar lie. Men det ska ju inte låta alldeles för mycket..

    Quakerstate är perfekt för växellådorna på gammelsaabarna. kostar 109kr litern och det tycker jag det är värt.

    #155058

    stigs
    Deltagare

    Tur att det finns ”Lustgaser och Morsoler”, nu känner jag mig lite lugnare!
    Skall leta lite småprylar till 900-an och 96-an efter årsmötet i Trollhättan
    nu på lördag , vi kanske syns i vimlet.
    Häsn. Stig Stråhle

    #155060

    William
    Deltagare

    det verkar ofta vara så att desto äldre oljan blir desto mer ”ljudlig” blir motorn vid kallstart, tror det har att göra med att oljan blir tjockare när den blir äldre tackvare additiven går åt. Så prova att byta olja för att se om det hjälper, men beroende på vad du väljer för kvalité får man nog räkna med lite slammer första stunden när det är kallt ute.

    #155871

    anders dahl
    Deltagare

    Har bilen stått ett längre tag innan du köpte den?
    Det blir luft under ventiltryckarna som tar tid att få bort, byt gärna olja och kör en hel del med bilen så brukar ljudet försvinna.

    Ett vanligt fenomen på 16v.

    Fick själv detta tips av en man som utbildar Saabmekar, det löste mina problem i allafall.

    #155874

    97sonett
    Deltagare

    nej, det du hör är kolvskrammel, och finns extra mycket på 2,1l motorerna, som är borrade till 91mm.
    Alltså inget att bry sig om.

    När motorn är varm kommer ljudet tillbaks efter att du varvat upp motorn och sen låter den falla ner mot tomgång?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng