knyckande 9000

Forum Övrigt Allmänt knyckande 9000

• Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2003-09-16 16:47 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    jorgen b
    Deltagare

Jag gjorde det som jag inte trodde att jag skulle göra, köpte en 9000i till bruksbil. Så förhoppningsvis så får jag möjlighet att snygga till v4an.

Men nu har 9000 börja knycka ibland, kan knycka en eller två gånger och gå bra efter det, men idag knyckte den flera gånger. Jag hann också se att ”check engine” lampan blinkade till just då den knyckte. Vad kan knyckandet bero på?
    Någon som har något förslag?

enor
    Deltagare

Citat:

Ursprungligen postat av Jörgen B:
    [qb]Men nu har 9000 börja knycka ibland

idag knyckte den flera gånger.

Vad kan knyckandet bero på?
    Någon som har något förslag? [/qb]

Förmodligen beror det på dålig uppfostran. Din bil har inte fått lära sig skillnaden på ”mitt och ditt”.

/Magnus

magnus m
    Deltagare

Grattis till en bra bruksbil! Dränk dörrarna i rosskydd och byt olja i växellådan är mina tips. För att komma till rätta med knyckandet: Börja med att byta bränslefilter. Tror att det kan vara felet. Mvh / Magnus

erland
    Deltagare

Hej!
    Grattis till det goda valet av bil!
    Jag äger själv en 9000 91:a ,som går mycket bra.

Angående den ryckiga gången.

Jag skulle vänta med att byta bränslefiltret.Mitt tips är att kolla tändstiften först.Är dessa OK och har rätt elektrodavstånd är det möjligt att gå vidare med felsökning i bränslesystemet.Jag har själv varit med om en bil som ryckte.Det visade sig att isolatorn på stiften var skadad.

jorgen b
    Deltagare

Bilen har gått bra igen, bytte fördelar lock och rotor samt smorde de flesta lätt åtkomliga kabelanslutningar med koppar pasta. Tändstiften verkade ok när jag kollade dem.
    Det verkade som den ryckte då jag körde på en gropig sandväg, löskontakt?

Bränslefiltret borde säkert bytas, vet inte när det är senast gjort. Kan det göra bilen lite motsträvig vid acceleration? Drar inte riktigt 100% jämnt…

Ja dörrarna…, dom borde svetsas före de oljas…
    Nå den skall användas som bruksbil så den får väl inte vara för fin…

erland
    Deltagare

Den ryckiga gången har nog med all säkerhet att göra med tändsystemet.Om du nu bytt både fördelarlock och rotor och bilen fortfarande rycker återstår bara den tidsödande och krångliga felsökningen på elektroniken.Man bryggar över två stift på styrenheten (ECUn) Sen läser man av hur många gånger ”CHECK ENGINE”-lampan blinkar till.Det pågår en diskussion om det nu på SAABFORUM.NU.Jag har ägt min 9000 91:a sen i januari,men än så länge sluppit sådana procedurer.Angående bränslefiltret,bytesintervallet kan vara så mycket som 17.000 mil beroende på fabrikat. Om det är igensatt så tar det kraft från motorn ,så byt det men en gång.Jag bytte mitt i helgen.Det kostar bara 98:- på biltema.Har du filtret placerat vid bensintanken under bilen,kan det vara värt att använda sig av lyft.

anonymous
    Deltagare

Hej!

Hur står det till med tändkablarna då?
    Det brukar ofta löna sig att kolla upp det där ”löjligt enkla” först innan man river igång med den stora felsökningen.

//PSn

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng