kokill låda 99 för bruk 900. bygga från wire – hyd

Forum Modellspecifika forum 90/99 kokill låda 99 för bruk 900. bygga från wire – hyd

Detta ämne innehåller 16 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-21 17:36.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23219

    2takt_nicke
    Deltagare

    Hej

    har fått tag på en kokill låda ifrån en 99.

    skulle vilja ha den i min 900 -91, men 99a lådan har wiré koppling.
    hur bygga om till hydralisk?

    tack

    Mvh Niklas Karlsson

    #165764

    stalis
    Deltagare

    Godmorgon ! vad jag vet så finns det ingen 99a med wire koppling !
    Är det inte så att du har fått tag i en tidig 99a låda som har en kopplingshävarm som sticker ut på sidan ?? isåfall så ska där sitta en utanpåliggande slavcylinder !

    Ha det !! Mvh från ett snöigt o blåsigt gotland !

    #165788

    2takt_nicke
    Deltagare

    Ja visst fasen så är det ju. Lådan har drev primär, går de att byta till kedjeprimär?

    #165790

    vinkel4
    Deltagare

    Är det frihjul på lådan??? Det går inte att byta drevprimär mod kedjeprimär rakt av.

    #165792

    2takt_nicke
    Deltagare

    Har inte kollat de med frihjul, men tror lådan är ifrån en -77. Går de att få dit primära hus ifrån en låda som har kedja?

    #165794

    vinkel4
    Deltagare

    Den -77 ems jag ägde hade slavcylindern inne i kopplingen.
    Tror även min 74’a hade det. Så den är nog ännu tidigare.
    Är du säker på den verkligen är starkare än en originallåda?

    #165797

    2takt_nicke
    Deltagare

    okejokej.

    gjutnummerna stämmer överens med kokill nummerna enligt växellåds Jörgen.

    i och med lådan är fabriks ny kanske de är bäst att putsa upp och sälja till ngn som original renoverar sin gamla 99a.. o sen köpa en modernare!

    #165798

    vinkel4
    Deltagare

    Säger Jörgen det så stämmer det säkert. Men av egen erfarenhet så är jag inte speciellt imponerad över drevprimärens hållbarhet.

    #165807

    viggen959
    Deltagare

    du får byta primär hus till en som har kjedja,tror oxå den lådan är äldre än 74, som vinkel4 säger.bara o skaffa ett hus i från en kjedje låda o sätta på.

    #165808

    2takt_nicke
    Deltagare

    låter fint!

    men kanske bäst och sälja lådan och skaffa en låda som passar bolt on.

    någon krona borde man få för en splinkans ny 99a låda?

    Mvh Niklas Karlsson

    #165811

    larzzon
    Deltagare

    Jag kan ha nytta av en sån låda om du vill sälja, skicka ett pm isf…

    #165817

    vinkel4
    Deltagare
    viggen959 wrote:
    du får byta primär hus till en som har kjedja,bara o skaffa ett hus i från en kjedje låda o sätta på.

    Är du säker på att det bara att bulta dit ett kjedjeprimärhus på en låda som har drevprimär Jocke?? Har för mig att det inte passar rakt av, men jag kan ha fel, det har hänt förut, fast det var bra länge sen sist… :))))

    #165818

    lurker2
    Deltagare
    Vinkel4 wrote:
    viggen959 wrote:
    du får byta primär hus till en som har kjedja,bara o skaffa ett hus i från en kjedje låda o sätta på.

    Är du säker på att det bara att bulta dit ett kjedjeprimärhus på en låda som har drevprimär Jocke?? Har för mig att det inte passar rakt av, men jag kan ha fel, det har hänt förut, fast det var bra länge sen sist… :))))

    Lägger mig i diskutionen lite…. 🙂

    Jag har 2 äldre 99or, en med 1,85 -71 motor och en 2 lit. -76 motor. På båda lådor har tidigare ägare oberoende av varandra bytt till kedjeprimärhus. Jag har ingen aning om det har passat rakt av eller om någon ändring har gjorts…. I varje fall så har det funkat utan problem… Kan även tillägga att de äldre lådorna vad jag har läst är kokillgjutna, fram till 1975 tror jag… Har sett bild på en -71 låda och där i oljetråget finns de förstärkningar som ska vara för att vara en kokillåda… Rätta mig om jag har något fel…. 🙂

    😎

    #165869

    viggen959
    Deltagare

    Hej vinkel4 jo så har jag fattat det, dom jag har prattat med så skall det bara vara o plocka isär o bullta dit ett kjedjehus, men jag kan ju oxå ha fel”S” ja kokill gjutna lådor fans väl även på 99 turbo och i vissafall og900 turbo, Mr.C jo det sitter 3 st ribbor på tvärren i sumpen har jag för mig o kokillgjutna lådor är alltid mycke mer silverfärgade,än andra, själv har jag kört mycke og900 både trimmat (hårt) och orgnial, har alltid haft standard låda,det jag har haft är ett riktigt stållock på gavlen, sätter man dit det så har man en låda man klarar sig långt med, blir ju att lådan vrider sig om man har orginal alu lock, o där av så spricker dom, allt handla ju om o gasa med huvudet på en og900 med pulver i, finns vissa 5 växlade lådor som är kokillgjutna, men dom är inte lätta o hitta, vad jag har förståt, men det bästa är ju o ringa växellådsjörgen han kan ju detta området på sina 5 fingrar.

    #165870

    nkro
    Deltagare

    Nja passar rakt av.

    Ingående axel i lådan är inte samma. Får byta den också. Eller bygga en egen axel.

    Niklas

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng