kokill låda 99 för bruk 900. bygga från wire – hyd

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / kokill låda 99 för bruk 900. bygga från wire – hyd

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / kokill låda 99 för bruk 900. bygga från wire – hyd

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 18, 2010 at 02:37 #23219

      Hej

      har fått tag på en kokill låda ifrån en 99.

      skulle vilja ha den i min 900 -91, men 99a lådan har wiré koppling.
      hur bygga om till hydralisk?

      tack

      Mvh Niklas Karlsson

        december 18, 2010 at 07:39 #165764

        Godmorgon ! vad jag vet så finns det ingen 99a med wire koppling !
        Är det inte så att du har fått tag i en tidig 99a låda som har en kopplingshävarm som sticker ut på sidan ?? isåfall så ska där sitta en utanpåliggande slavcylinder !

        Ha det !! Mvh från ett snöigt o blåsigt gotland !

          december 18, 2010 at 16:29 #165788

          Ja visst fasen så är det ju. Lådan har drev primär, går de att byta till kedjeprimär?

            december 18, 2010 at 16:47 #165790

            Är det frihjul på lådan??? Det går inte att byta drevprimär mod kedjeprimär rakt av.

              december 18, 2010 at 18:11 #165792

              Har inte kollat de med frihjul, men tror lådan är ifrån en -77. Går de att få dit primära hus ifrån en låda som har kedja?

                december 18, 2010 at 18:27 #165794

                Den -77 ems jag ägde hade slavcylindern inne i kopplingen.
                Tror även min 74’a hade det. Så den är nog ännu tidigare.
                Är du säker på den verkligen är starkare än en originallåda?

                  december 18, 2010 at 19:38 #165797

                  okejokej.

                  gjutnummerna stämmer överens med kokill nummerna enligt växellåds Jörgen.

                  i och med lådan är fabriks ny kanske de är bäst att putsa upp och sälja till ngn som original renoverar sin gamla 99a.. o sen köpa en modernare!

                    december 18, 2010 at 19:53 #165798

                    Säger Jörgen det så stämmer det säkert. Men av egen erfarenhet så är jag inte speciellt imponerad över drevprimärens hållbarhet.

                      december 18, 2010 at 22:52 #165807

                      du får byta primär hus till en som har kjedja,tror oxå den lådan är äldre än 74, som vinkel4 säger.bara o skaffa ett hus i från en kjedje låda o sätta på.

                        december 18, 2010 at 22:54 #165808

                        låter fint!

                        men kanske bäst och sälja lådan och skaffa en låda som passar bolt on.

                        någon krona borde man få för en splinkans ny 99a låda?

                        Mvh Niklas Karlsson

                          december 19, 2010 at 06:51 #165811

                          Jag kan ha nytta av en sån låda om du vill sälja, skicka ett pm isf…

                            december 19, 2010 at 09:14 #165817
                            viggen959 wrote:
                            du får byta primär hus till en som har kjedja,bara o skaffa ett hus i från en kjedje låda o sätta på.

                            Är du säker på att det bara att bulta dit ett kjedjeprimärhus på en låda som har drevprimär Jocke?? Har för mig att det inte passar rakt av, men jag kan ha fel, det har hänt förut, fast det var bra länge sen sist… :))))

                              december 19, 2010 at 09:35 #165818
                              Vinkel4 wrote:
                              viggen959 wrote:
                              du får byta primär hus till en som har kjedja,bara o skaffa ett hus i från en kjedje låda o sätta på.

                              Är du säker på att det bara att bulta dit ett kjedjeprimärhus på en låda som har drevprimär Jocke?? Har för mig att det inte passar rakt av, men jag kan ha fel, det har hänt förut, fast det var bra länge sen sist… :))))

                              Lägger mig i diskutionen lite…. 🙂

                              Jag har 2 äldre 99or, en med 1,85 -71 motor och en 2 lit. -76 motor. På båda lådor har tidigare ägare oberoende av varandra bytt till kedjeprimärhus. Jag har ingen aning om det har passat rakt av eller om någon ändring har gjorts…. I varje fall så har det funkat utan problem… Kan även tillägga att de äldre lådorna vad jag har läst är kokillgjutna, fram till 1975 tror jag… Har sett bild på en -71 låda och där i oljetråget finns de förstärkningar som ska vara för att vara en kokillåda… Rätta mig om jag har något fel…. 🙂

                              😎

                                december 19, 2010 at 21:31 #165869

                                Hej vinkel4 jo så har jag fattat det, dom jag har prattat med så skall det bara vara o plocka isär o bullta dit ett kjedjehus, men jag kan ju oxå ha fel”S” ja kokill gjutna lådor fans väl även på 99 turbo och i vissafall og900 turbo, Mr.C jo det sitter 3 st ribbor på tvärren i sumpen har jag för mig o kokillgjutna lådor är alltid mycke mer silverfärgade,än andra, själv har jag kört mycke og900 både trimmat (hårt) och orgnial, har alltid haft standard låda,det jag har haft är ett riktigt stållock på gavlen, sätter man dit det så har man en låda man klarar sig långt med, blir ju att lådan vrider sig om man har orginal alu lock, o där av så spricker dom, allt handla ju om o gasa med huvudet på en og900 med pulver i, finns vissa 5 växlade lådor som är kokillgjutna, men dom är inte lätta o hitta, vad jag har förståt, men det bästa är ju o ringa växellådsjörgen han kan ju detta området på sina 5 fingrar.

                                  december 19, 2010 at 21:46 #165870

                                  Nja passar rakt av.

                                  Ingående axel i lådan är inte samma. Får byta den också. Eller bygga en egen axel.

                                  Niklas

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.