Kolv på bakre ok går ej in långt nog vid byte av belägg.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Kolv på bakre ok går ej in långt nog vid byte av belägg.
- Detta ämne har 22 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2026-05-29 05:58 av
DennisCA.
-
FörfattareInlägg
-
maj 27, 2026 kl. 17:24 #528286
Nu har jag lagt ett par timmar till på det här projektet och kommer nog få någon sorts sammanbrott snart.
Har på både höger och vänster backat kolven så långt det går (flera gånger , även försökt följa råd här om att ha tryck på kolven) och har då ungefär 6 mm mellan beläggen, gamla bromsskivan är ungefär 8,5-9 mm tjock och den nya jag tänkt montera är ganska exakt 10 mm.
På högeroket känner jag att det tar stopp, på vänsteroket så tar det inte stopp, istället bara klickar det till ungefär varje varv men verkar gå att snurra vidare i oändlighet utan att kolven vill längre in.
Är det Saabklubbens butiks ok som strular? Eller kanske mina belägg bara är konstigt tjocka (även om jag inte tycker att de ser så galet tjocka ut)? Eller är jag bara helt inkompetent?
Attachments:
Du borde ta isär oken och kolla kolla kolvarna. En gång lossnade den interna mekanismen i kolven för mig, var väl första gången jag hade isär oket. Ta gärna bilder på kolvarna och insidan av oken också.
När kolven är helt inne borde den ligga jämt med gummiskyddet runt kolven, borde inte sticka ut något. Hade inte riktigt nån bra bild på mina ok efter vårens service men bifogar en bild med kolvarna i.
Attachments:
maj 28, 2026 kl. 06:45 #528328Du borde ta isär oken och kolla kolla kolvarna. En gång lossnade den interna mekanismen i kolven för mig, var väl första gången jag hade isär oket. Ta gärna bilder på kolvarna och insidan av oken också.
När kolven är helt inne borde den ligga jämt med gummiskyddet runt kolven, borde inte sticka ut något. Hade inte riktigt nån bra bild på mina ok efter vårens service men bifogar en bild med kolvarna i.
Attachments:
Mm, du har nog rätt. Om inte annat så är jag nyfiken på vad det är som strular.
Tycker det är lite skumt att det samma problem med båda oken, ett hade jag ju kunnat förstå. Har en sån där irriterande misstanke om att det kommer att sluta med att jag behöver köpa ett par nya ok…
Fungerar mekanismen i övrigt? Åker kolven ut när du drar i armen? Går det att justera ut kolven med skruven?
Fungerar oket fullt ut i övrigt så gissar jag på att kolven har fel mått och är alltför lång jämfört med original. Orkar du ta ut kolven så går det såklart att jämföra. Annars behöver man anpassa på något sätt tex slipa ner beläggen som tipsats om ovan.
maj 28, 2026 kl. 15:43 #528342Fungerar mekanismen i övrigt? Åker kolven ut när du drar i armen? Går det att justera ut kolven med skruven?
Fungerar oket fullt ut i övrigt så gissar jag på att kolven har fel mått och är alltför lång jämfört med original. Orkar du ta ut kolven så går det såklart att jämföra. Annars behöver man anpassa på något sätt tex slipa ner beläggen som tipsats om ovan.
Jodå, rörelse ut och in fungerar i övrigt.
Plockade isär vänstra alldeles nyss för att se så att gängorna var ok och tror att jag ser lite problem med kolven.
Känns som det är en del grejor som sticker ut som borde vara inne i den, och den där lilla fjäderringen som ligger bredvid på bilden låg lös ovanpå när jag tog ur den ur oket.
Kan ju förklara varför den inte går in så långt som den ska.
Attachments:
maj 28, 2026 kl. 15:57 #528345Och den högra kolven kom ut färdigdemonterad.
Mysteriet är löst, nu är frågan om jag kan få ihop det här på något enkelt sätt eller om det är dags att öppna plånboken.
Attachments:
Den där flög ut för mig också på ett ok för några år sen, men jag fick tillbaka den. i VHB finns en genomskärning av kolven som kanske hjälper.
Attachments:
Blev nåt fel med uppladdningen, provar igen
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.







