Kolv på bakre ok går ej in långt nog vid byte av belägg.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Kolv på bakre ok går ej in långt nog vid byte av belägg.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 17, 2026 kl. 13:24 #528092

      Har en 900i från 1988 som jag försöker byta bromsbelägg på och bak (där det även är parkeringsbroms) går kolven inte in långt nog för att få in beläggen.

      Har självklart skruvat ut justeringen för parkeringsbromsen så långt som det går men får ändå inte plats, saknas 1-2 mm.

      Några tips? Är det här en av årsmodellerna där man måste skruva in kolven med specialverktyg?

        maj 17, 2026 kl. 16:58 #528095

        Kolven bak skall väl både pressas och skruvas in samtidigt om inte jag minns fel.

        Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
        Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 2008

          maj 17, 2026 kl. 18:32 #528098

          Har precis gjort detta på en 900 -90 som jag tror har likadana bromsar. Jag bytte både ok och klossar och hade samma problem. Jag skuvade tillbaka justeringen och klämde ihop kolven med en tving, sedan gick det att få ihop med lite milt våld.

          Glöm inte att justera handbromsfunktionen innan du besiktigar bara (som jag gjorde… 😑).

            maj 17, 2026 kl. 18:44 #528100

            Kolven bak skall väl både pressas och skruvas in samtidigt om inte jag minns fel.

            Har faktiskt verktygen för det men det är för äldre modeller så verkar inte gälla för min bil.

             

            Har precis gjort detta på en 900 -90 som jag tror har likadana bromsar. Jag bytte både ok och klossar och hade samma problem. Jag skuvade tillbaka justeringen och klämde ihop kolven med en tving, sedan gick det att få ihop med lite milt våld.

            Glöm inte att justera handbromsfunktionen innan du besiktigar bara (som jag gjorde… 😑).

            Hm, kanske får prova att tvinga ihop dem, vågade inte riktigt eftersom det ju är justering för parkeringsbromsen inne i oket.

            Men först blir det just att justera in parkeringsbromsen, den gick inte igenom på besiktningen för några veckor sedan så måste in på efterkontroll.

              maj 17, 2026 kl. 20:50 #528109

              Man borde ju kunna skruva in kolven hela vägen med justerskruven, man behöver bara trycka i början och skruva samtidigt, men då skruven får grepp i kolven kan man gå resten av vägen med bara justerskruven.

              Justerskruven är ju låst på plats och kan inte gå tillbaka längre efter den tagit kontakt med kolvens baksida, efteråt måste den skruvas in.

               

              Jag har nyss byggt om båda oken och haft dem atomiserade så relativt fräscht i minnet är det.

                maj 17, 2026 kl. 20:58 #528110

                Alltså börja skruva motsols istället så ska gängorna i skruven borde börja dra in kolven på nytt. Skruva in kolven tills den bottnar.

                Sen med klossarna och allt på får man justera åt andra hållet.

                  maj 18, 2026 kl. 10:40 #528119

                  Alltså börja skruva motsols istället så ska gängorna i skruven borde börja dra in kolven på nytt. Skruva in kolven tills den bottnar.

                  Sen med klossarna och allt på får man justera åt andra hållet.

                  Grejen är ju att jag har skruvat ut justerskruven så långt det går och då har kolven åkt in men inte hela vägen.

                  Eller menar du att jag ska trycka på kolven samtidigt som jag backar justerskruven?

                    maj 18, 2026 kl. 18:06 #528122

                    Jag råkade ut för tredjepartsbelägg som var för tjocka nån gång när även skivor byttes. Var bokad besiktning så blev en sväng i bandslipen och sen godkänd besiktning.

                    /Jan

                      maj 20, 2026 kl. 14:55 #528142

                      Ja du måste göra det i början, så skruvens gänga kan ta tag i kolvens gängar. Efter skruven fattat tag i kolven ska den gå att dra in hela vägen utan att du behöver trycka nåt. Om det inte går så är det nåt galet nånstans.

                        maj 20, 2026 kl. 15:00 #528143

                        Detta är en bra video att kolla genom, går igenom bromsoket i detalj:

                          maj 21, 2026 kl. 12:16 #528165

                          jasså kan man backa kolven med skruven!

                          man lär sig nått nått varje dag

                          jag trodde det var 2 delat jag, kolven och hydraliken är 1 del och sen är parkeringsbromsdelen bakom och liksom ”skjuter” på kolven när handbromsen dras.

                          jag har i ca 20 års tid bara skruvat ut skruven max, tvingat in kolven och monterat beläggen

                          Sen dra handbromsen 3 hack, skruva in skruven till hjulet inte går att snurra.
                          *Släppa på spaken och känna så det snurrar fritt och sen dra spaken och se var den hamnar. lite finlir om det behövs.

                            maj 21, 2026 kl. 12:19 #528166

                            Ahaaa!

                            Det där ser ut att vara ett eftermarkands OK!

                            det förklarar varför det ser annorlunda ut mot ett saab org  🙂

                             

                              maj 21, 2026 kl. 20:09 #528169

                              Det är eftermarknads i videon men jag ser ingen operativ skillnad mot mina Saab original bromsok. Enda riktiga skillnaden är ett clips som saknar ett ”öra” i hans eftermarknadsok.

                              Det står även i VHB att man ska backa kolven med skruven också vid återmontering.

                               

                               

                              Såhär ska man ställa in handbromsen på 1988-1990 modeller säger VHB

                              Justering av handbroms 1988-1990

                              1 Ta bort justerskruvens skyddsskruv på den bakre bromsenheten. Skruva in justerskruven helt och skruva sedan tillbaka den 1/4-1/2 varv. Kontrollera att bromsskivan löper fritt. Skruva tillbaka justerskruvens skyddsskruv.

                              2 Demontera växelspakskonsolen, se sid 551-2.

                              3 Placera ett bladmått 1,0 mm mellan hävarmen och anslaget på bakre bromsenheten.

                              4 Skruva justermuttern (under handbromsspaken) tills bladmåttet faller ner.

                              Rätt spel: 1,0 mm ±0.5 mm (0.04 ±0.02 in)

                              5 Montera växelspekskonsden, se sid 551-6.

                              6 Montera växelspaksdamasken och gummibälgen mellan konsolerna.

                              Attachments:
                                maj 22, 2026 kl. 18:43 #528181

                                haha… Typiskt saab att göra något enkelt extremt komplicerat 😀

                                 

                                  maj 26, 2026 kl. 09:01 #528232

                                  Jag hade också problem när jag bytte till helt nya ok, skivor och belägg på min 9000, det gick att få in beläggen med våld men då snurrade inte skivan…
                                  Slutade med att jag tog bort plåtbrickorna på beläggen, dom är ju bara till för att dämpa missljud.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.