Kolvringsverktyg

Forum Övrigt SSR Kolvringsverktyg

  • Detta ämne har 15 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2011-02-06 16:43 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23349
    berra_bus
    Deltagare

    Vet inte inte om detta är rätt del av forumet men börjar här.

    Håller precis på att sätta i nya smidda kolvar och har ett kolvrigsverktyg från Biltema. Får inte riktigt till det då det är mkt svårt att få det jämnt mot blocket så hela ringen åker in i cylindern på en gång.
    Är det någon annan som använt detta och lyckats och kanske har ett bra knep eller är det ett annat verktyg som gäller?
    Det är denna http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Kolvringskompressor/ jag har.
    Är denna http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Kolvringstang/ kanske bättre?

    #167101
    viggen959
    Deltagare

    Vad menar du?? skall du byta kolvringar?? på kolven, så skall du ha tången, skall du stoppa i kolvarna i motorblocket skall du kolvringskompressorn, jag har båda ifrån biltema, o dom funkar hur bra som hällst, om man annvänder dom till rätt moment,Lycka Till.

    #167102
    viggen959
    Deltagare

    Glömde o skriva att du får ju olja kolven rätt bra när du skall skjuta i den i cylindern.

    #167108
    berra_bus
    Deltagare

    Ja där ser man. Läste inte beskrivningen för tången ordentligt utan antog att det var en variant av tången som finns för montering av kolvar i blocket.

    Det är äalltså kolvarna som skall in i blocket.

    Oljat på ordentligt men har svårt att få verktyget att klämma åt ordentligt runt hela kolven. Blir lätt ett kolvringen inte riktigt tryck ihop överallt.

    #167111
    vinkel4
    Deltagare

    Jag har också ett sådant verktyg och jag tycker det funkar fint. Man får ju dra åt riktigt hårt så att ringarna verkligen kryper in i spåret runt hela kolven. Sen tycker jag det går smidigt.
    Jag brukar knacka ner kolven i loppet med träskaftet från en liten slägga.

    #167130
    saabcustom
    Deltagare
    hasselgren wrote:
    Oljat på ordentligt men har svårt att få verktyget att klämma åt ordentligt runt hela kolven. Blir lätt ett kolvringen inte riktigt tryck ihop överallt.

    Kan i viss mån hålla med. Vi lärde oss dessutom (den hårda vägen) att man ska vara MYCKET noggrann med att kolvringskompressorn ligger an mot deck-planet alltså håller om kolven HELA vägen runt. Vid montering av sonens T5a var vi lite ouppmärksamma, kanske p.g.a. att det gick så himla enkelt med de första kolvarna att verktyget hamnade snett, oljeringen ”sprätte ut”, utan att vi såg det, och slogs av med ett lätt hammarslag :doh: (jodå hammarens skaft…)

    Fort var det gjort. Inte lika enkelt att få tag på en (1) oljering.

    / Kenth

    #167133
    ingvar k
    Deltagare

    Just det verktyget kan ju vara lite knepigt att få tätt mot cylinderplanet, men det är ju ett universalverktyg.

    Om man är händig och har tillgång till svarv så kan man från ett ämnesrör svarva en invändig kona, minsta diameter något mindre än cylindern, på så sätt kläms ringarna ihop ”vartefter”. Är nog lättare att få bra anliggning mot planet.

    Nackdelen är att det behövs ett verktyg för varje borrningsdimension.

    #167134
    berra_bus
    Deltagare

    Oljeringen består av 3 st delar. 1st u-formad ring och 2st platta ringar dessa platta ringar skall vara på var sin sida av den uformade.
    De platta är 0.4mm tjocka och har problem att den nedersta åker ur verktyget på ngn sida.

    Har ingen försänkning i blocket för verktyget så det är inte mycket att spela på.

    Edit: Får jag bara i oljeringen så borde det inte vara några problem men kompressionsringarna eftersom de är mkt tjockare.

    #167137
    hotrodder
    Deltagare

    Den där Biltemaskiten funkar sådär och du ska inte behöva olja några kolvar för att montera. Ofta är det simplaste bästa lösningen

    #167147
    berra_bus
    Deltagare

    Jo har allt sett den på Dahlhems men behöver få i kolvarna i helgen. Har precis varit o köpt en skarvmuff till ett 100mm ventilationsrör för att se om jag kan tillverka en likadan.

    Lyckas jag inte så får jag låna en kona på måndag.

    #167186
    saabcustom
    Deltagare
    hasselgren wrote:
    Oljeringen består av 3 st delar. 1st u-formad ring och 2st platta ringar dessa platta ringar skall vara på var sin sida av den uformade.
    De platta är 0.4mm tjocka och har problem att den nedersta åker ur verktyget på ngn sida.

    Bara en litet förtydligande…. Vi jobbade ju alltså med en T5-motor från den där numer kinesiske biltilverkaren och där består oljeringen av 1 ring, typ U-format tvärsnitt samt en fjäder liggande i ”Uet”. Det gick att bra att pajja den ringen oxo. / Kenth

    #167188
    berra_bus
    Deltagare
    Saabcustom wrote:
    Bara en litet förtydligande…. Vi jobbade ju alltså med en T5-motor från den där numer kinesiske biltilverkaren och där består oljeringen av 1 ring, typ U-format tvärsnitt samt en fjäder liggande i ”Uet”. Det gick att bra att pajja den ringen oxo. / Kenth

    Gamla oljeringen var av den typen och då hade det nog inte varit några problem men nu får jag inte i skiten så det blir o låna ett koniskt verktyg imorgon.
    Vill inte riskera ngt.

    #167326
    eleganten
    Deltagare

    Inte för att jag är någon expert (kanske just därför) men jag har aldrig behövt använda nån kolvringspress.
    Är det helt galet :crazy:

    #168018
    viggen959
    Deltagare

    Eleganten…..

    Hur får du i kolvarna i cylinderloppen då??? utan att kolvringarna rycker av el går sönder??

    #168160
    eleganten
    Deltagare

    Jag bara lirkar i dom.
    Nu är det ju inget jag gör varje dag men det har gått bra hitills.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng