- Detta ämne har 15 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2011-02-06 16:43 av .
- FörfattareInlägg
- 14 januari, 2011 kl. 18:46 #23349
berra_bus
DeltagareVet inte inte om detta är rätt del av forumet men börjar här.
Håller precis på att sätta i nya smidda kolvar och har ett kolvrigsverktyg från Biltema. Får inte riktigt till det då det är mkt svårt att få det jämnt mot blocket så hela ringen åker in i cylindern på en gång.
Är det någon annan som använt detta och lyckats och kanske har ett bra knep eller är det ett annat verktyg som gäller?
Det är denna http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Kolvringskompressor/ jag har.
Är denna http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Kolvringstang/ kanske bättre?14 januari, 2011 kl. 19:58 #167101viggen959
DeltagareVad menar du?? skall du byta kolvringar?? på kolven, så skall du ha tången, skall du stoppa i kolvarna i motorblocket skall du kolvringskompressorn, jag har båda ifrån biltema, o dom funkar hur bra som hällst, om man annvänder dom till rätt moment,Lycka Till.
14 januari, 2011 kl. 20:01 #167102viggen959
DeltagareGlömde o skriva att du får ju olja kolven rätt bra när du skall skjuta i den i cylindern.
14 januari, 2011 kl. 20:21 #167108berra_bus
DeltagareJa där ser man. Läste inte beskrivningen för tången ordentligt utan antog att det var en variant av tången som finns för montering av kolvar i blocket.
Det är äalltså kolvarna som skall in i blocket.
Oljat på ordentligt men har svårt att få verktyget att klämma åt ordentligt runt hela kolven. Blir lätt ett kolvringen inte riktigt tryck ihop överallt.
14 januari, 2011 kl. 20:29 #167111vinkel4
DeltagareJag har också ett sådant verktyg och jag tycker det funkar fint. Man får ju dra åt riktigt hårt så att ringarna verkligen kryper in i spåret runt hela kolven. Sen tycker jag det går smidigt.
Jag brukar knacka ner kolven i loppet med träskaftet från en liten slägga.15 januari, 2011 kl. 00:55 #167130saabcustom
Deltagarehasselgren wrote:Oljat på ordentligt men har svårt att få verktyget att klämma åt ordentligt runt hela kolven. Blir lätt ett kolvringen inte riktigt tryck ihop överallt.Kan i viss mån hålla med. Vi lärde oss dessutom (den hårda vägen) att man ska vara MYCKET noggrann med att kolvringskompressorn ligger an mot deck-planet alltså håller om kolven HELA vägen runt. Vid montering av sonens T5a var vi lite ouppmärksamma, kanske p.g.a. att det gick så himla enkelt med de första kolvarna att verktyget hamnade snett, oljeringen ”sprätte ut”, utan att vi såg det, och slogs av med ett lätt hammarslag :doh: (jodå hammarens skaft…)
Fort var det gjort. Inte lika enkelt att få tag på en (1) oljering.
/ Kenth
15 januari, 2011 kl. 08:18 #167133ingvar k
DeltagareJust det verktyget kan ju vara lite knepigt att få tätt mot cylinderplanet, men det är ju ett universalverktyg.
Om man är händig och har tillgång till svarv så kan man från ett ämnesrör svarva en invändig kona, minsta diameter något mindre än cylindern, på så sätt kläms ringarna ihop ”vartefter”. Är nog lättare att få bra anliggning mot planet.
Nackdelen är att det behövs ett verktyg för varje borrningsdimension.
15 januari, 2011 kl. 08:19 #167134berra_bus
DeltagareOljeringen består av 3 st delar. 1st u-formad ring och 2st platta ringar dessa platta ringar skall vara på var sin sida av den uformade.
De platta är 0.4mm tjocka och har problem att den nedersta åker ur verktyget på ngn sida.Har ingen försänkning i blocket för verktyget så det är inte mycket att spela på.
Edit: Får jag bara i oljeringen så borde det inte vara några problem men kompressionsringarna eftersom de är mkt tjockare.
15 januari, 2011 kl. 08:40 #167137hotrodder
DeltagareDen där Biltemaskiten funkar sådär och du ska inte behöva olja några kolvar för att montera. Ofta är det simplaste bästa lösningen
15 januari, 2011 kl. 11:01 #167147berra_bus
DeltagareJo har allt sett den på Dahlhems men behöver få i kolvarna i helgen. Har precis varit o köpt en skarvmuff till ett 100mm ventilationsrör för att se om jag kan tillverka en likadan.
Lyckas jag inte så får jag låna en kona på måndag.
16 januari, 2011 kl. 01:38 #167186saabcustom
Deltagarehasselgren wrote:Oljeringen består av 3 st delar. 1st u-formad ring och 2st platta ringar dessa platta ringar skall vara på var sin sida av den uformade.
De platta är 0.4mm tjocka och har problem att den nedersta åker ur verktyget på ngn sida.Bara en litet förtydligande…. Vi jobbade ju alltså med en T5-motor från den där numer kinesiske biltilverkaren och där består oljeringen av 1 ring, typ U-format tvärsnitt samt en fjäder liggande i ”Uet”. Det gick att bra att pajja den ringen oxo. / Kenth
16 januari, 2011 kl. 07:31 #167188berra_bus
DeltagareSaabcustom wrote:Bara en litet förtydligande…. Vi jobbade ju alltså med en T5-motor från den där numer kinesiske biltilverkaren och där består oljeringen av 1 ring, typ U-format tvärsnitt samt en fjäder liggande i ”Uet”. Det gick att bra att pajja den ringen oxo. / KenthGamla oljeringen var av den typen och då hade det nog inte varit några problem men nu får jag inte i skiten så det blir o låna ett koniskt verktyg imorgon.
Vill inte riskera ngt.18 januari, 2011 kl. 18:47 #167326eleganten
DeltagareInte för att jag är någon expert (kanske just därför) men jag har aldrig behövt använda nån kolvringspress.
Är det helt galet :crazy:31 januari, 2011 kl. 10:30 #168018viggen959
DeltagareEleganten…..
Hur får du i kolvarna i cylinderloppen då??? utan att kolvringarna rycker av el går sönder??
2 februari, 2011 kl. 16:52 #168160eleganten
DeltagareJag bara lirkar i dom.
Nu är det ju inget jag gör varje dag men det har gått bra hitills. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.