Kolvringsverktyg
- Detta ämne har 15 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2011-02-06 16:43 av
eleganten.
-
FörfattareInlägg
-
Vet inte inte om detta är rätt del av forumet men börjar här.
Håller precis på att sätta i nya smidda kolvar och har ett kolvrigsverktyg från Biltema. Får inte riktigt till det då det är mkt svårt att få det jämnt mot blocket så hela ringen åker in i cylindern på en gång.
Är det någon annan som använt detta och lyckats och kanske har ett bra knep eller är det ett annat verktyg som gäller?
Det är denna http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Kolvringskompressor/ jag har.
Är denna http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Kolvringstang/ kanske bättre?Vad menar du?? skall du byta kolvringar?? på kolven, så skall du ha tången, skall du stoppa i kolvarna i motorblocket skall du kolvringskompressorn, jag har båda ifrån biltema, o dom funkar hur bra som hällst, om man annvänder dom till rätt moment,Lycka Till.
Ja där ser man. Läste inte beskrivningen för tången ordentligt utan antog att det var en variant av tången som finns för montering av kolvar i blocket.
Det är äalltså kolvarna som skall in i blocket.
Oljat på ordentligt men har svårt att få verktyget att klämma åt ordentligt runt hela kolven. Blir lätt ett kolvringen inte riktigt tryck ihop överallt.
Jag har också ett sådant verktyg och jag tycker det funkar fint. Man får ju dra åt riktigt hårt så att ringarna verkligen kryper in i spåret runt hela kolven. Sen tycker jag det går smidigt.
Jag brukar knacka ner kolven i loppet med träskaftet från en liten slägga.januari 15, 2011 at 00:55 #167130hasselgren wrote:Oljat på ordentligt men har svårt att få verktyget att klämma åt ordentligt runt hela kolven. Blir lätt ett kolvringen inte riktigt tryck ihop överallt.Kan i viss mån hålla med. Vi lärde oss dessutom (den hårda vägen) att man ska vara MYCKET noggrann med att kolvringskompressorn ligger an mot deck-planet alltså håller om kolven HELA vägen runt. Vid montering av sonens T5a var vi lite ouppmärksamma, kanske p.g.a. att det gick så himla enkelt med de första kolvarna att verktyget hamnade snett, oljeringen ”sprätte ut”, utan att vi såg det, och slogs av med ett lätt hammarslag :doh: (jodå hammarens skaft…)
Fort var det gjort. Inte lika enkelt att få tag på en (1) oljering.
/ Kenth
Just det verktyget kan ju vara lite knepigt att få tätt mot cylinderplanet, men det är ju ett universalverktyg.
Om man är händig och har tillgång till svarv så kan man från ett ämnesrör svarva en invändig kona, minsta diameter något mindre än cylindern, på så sätt kläms ringarna ihop ”vartefter”. Är nog lättare att få bra anliggning mot planet.
Nackdelen är att det behövs ett verktyg för varje borrningsdimension.
Oljeringen består av 3 st delar. 1st u-formad ring och 2st platta ringar dessa platta ringar skall vara på var sin sida av den uformade.
De platta är 0.4mm tjocka och har problem att den nedersta åker ur verktyget på ngn sida.Har ingen försänkning i blocket för verktyget så det är inte mycket att spela på.
Edit: Får jag bara i oljeringen så borde det inte vara några problem men kompressionsringarna eftersom de är mkt tjockare.
januari 16, 2011 at 01:38 #167186hasselgren wrote:Oljeringen består av 3 st delar. 1st u-formad ring och 2st platta ringar dessa platta ringar skall vara på var sin sida av den uformade.
De platta är 0.4mm tjocka och har problem att den nedersta åker ur verktyget på ngn sida.Bara en litet förtydligande…. Vi jobbade ju alltså med en T5-motor från den där numer kinesiske biltilverkaren och där består oljeringen av 1 ring, typ U-format tvärsnitt samt en fjäder liggande i ”Uet”. Det gick att bra att pajja den ringen oxo. / Kenth
Saabcustom wrote:Bara en litet förtydligande…. Vi jobbade ju alltså med en T5-motor från den där numer kinesiske biltilverkaren och där består oljeringen av 1 ring, typ U-format tvärsnitt samt en fjäder liggande i ”Uet”. Det gick att bra att pajja den ringen oxo. / KenthGamla oljeringen var av den typen och då hade det nog inte varit några problem men nu får jag inte i skiten så det blir o låna ett koniskt verktyg imorgon.
Vill inte riskera ngt. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.