Kombinationsinstrument til 900 Turbo 1993 cab

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Kombinationsinstrument til 900 Turbo 1993 cab

  • Författare
    Inlägg
    • maj 27, 2026 kl. 12:43 #528272

      Har en SAAB 900 CABRIOLET AERO 1993 med Understells-/chassisnr. (VIN):YS3AD75S8P7005503
      som har en tankmåler som fungerer dårlig, har satt inn ny giver i bensin tanken som er OK. Er dett noen som har tips om evt. en Kombinationsinstrument å skaffe, eller kan en lett reparere dagens Kombinationsinstrument.

      Kominasjonsinstrument_Saab900

      • Detta ämne redigerades för 1 vecka, 3 dagar sedan av Morten S.. Anledning: Flyttet til rett forum
      • Detta ämne redigerades för 1 vecka, 3 dagar sedan av Morten S..
        maj 28, 2026 kl. 08:50 #528329

        Her er hvordan dagens dashbord ser ut:

         

        Attachment-1

        Attachments:
          maj 31, 2026 kl. 10:24 #528382

          Är det en Aero som saknar turbomätare kan man misstänka att någon har bytt instrumentet. Har det någonsin fungerat? Sitter ens kontakten i på baksidan?

            juni 11, 2026 kl. 07:37 #528595

            Ut i fra understellsnummeret er dette en lavtrykksturbo med 141 hk, og de hadde ikke turbomåler.

            Men er det en Aero med den motoren?

            Saabklubben GSV har diverse målere fra og900 på lager.
            Er du medlem der?

            Been a Saab owner since 1987.
            I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

            1960 93F
            1967 96 Monte Carlo 850
            1975 96 V4
            1989 900i 8V 5 dørs
            1992 900S 5 dørs
            2008 9-3 SC Aero ttid
            2009 9-3 SC tid

              juni 11, 2026 kl. 08:02 #528596

              Tror nok ikke det er en Aero,  og jeg er medlem av Saabklubben GSV så, skal høre litt med de også. Problemet her er kun at tankmåleren fusker og vipper litt opp og ned til tider.

                juni 11, 2026 kl. 19:43 #528619

                Ditt problem låter snarlikt det jag nyligen åtgärdade på min 900 från 1985. Min tankmätare visade fel (för lite) och vippade också upp och ned ibland. Även tempmätaren var opålitlig och tenderade att vippa upp och hänga sig på en hög position vilket inte är så kul att titta på :).

                Efter att ha uteslutit givarna som felkällor plockade jag ut kombinationsinstrumentet och plockade isär det. Rengjorde alla kontakter jag kunde hitta, dvs de större på sidorna av instrumentet och där de olika mätarna ansluter till det flexibla kretskortet. Jag tror att det som fixade tankmätaren och tempmätaren för mig var att skruva loss de svarta plastkontakterna (inringade på bifogad lånad bild) och rengöra, skruva åt igen och på med ny gänglåsning. Troligen dålig kontakt där. När jag ändå hade instrumentet ute renoverade jag även klockan lite lätt med nya elektrolytkondensatorer. Var försiktig när du separerar instrumentet från huset, det är lätt att råka bryta av en omtålig mätarnål (jag klantade mig med hastighetsmätarnålen och fick byta den). Hoppas detta hjälper i rätt riktning!

                  juni 12, 2026 kl. 08:35 #528621

                  Ditt problem låter snarlikt det jag nyligen åtgärdade på min 900 från 1985. Min tankmätare visade fel (för lite) och vippade också upp och ned ibland. Även tempmätaren var opålitlig och tenderade att vippa upp och hänga sig på en hög position vilket inte är så kul att titta på :).

                  Efter att ha uteslutit givarna som felkällor plockade jag ut kombinationsinstrumentet och plockade isär det. Rengjorde alla kontakter jag kunde hitta, dvs de större på sidorna av instrumentet och där de olika mätarna ansluter till det flexibla kretskortet. Jag tror att det som fixade tankmätaren och tempmätaren för mig var att skruva loss de svarta plastkontakterna (inringade på bifogad lånad bild) och rengöra, skruva åt igen och på med ny gänglåsning. Troligen dålig kontakt där. När jag ändå hade instrumentet ute renoverade jag även klockan lite lätt med nya elektrolytkondensatorer. Var försiktig när du separerar instrumentet från huset, det är lätt att råka bryta av en omtålig mätarnål (jag klantade mig med hastighetsmätarnålen och fick byta den). Hoppas detta hjälper i rätt riktning!

                  Dette høres veldig bra ut som en god løsning!  Takker

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.