Kombinationsinstrument til 900 Turbo 1993 cab
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Kombinationsinstrument til 900 Turbo 1993 cab
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2026-06-12 08:35 av
finna.
-
FörfattareInlägg
-
Har en SAAB 900 CABRIOLET AERO 1993 med Understells-/chassisnr. (VIN):YS3AD75S8P7005503
som har en tankmåler som fungerer dårlig, har satt inn ny giver i bensin tanken som er OK. Er dett noen som har tips om evt. en Kombinationsinstrument å skaffe, eller kan en lett reparere dagens Kombinationsinstrument.-
Detta ämne redigerades för 1 vecka, 3 dagar sedan av
Morten S.. Anledning: Flyttet til rett forum
-
Detta ämne redigerades för 1 vecka, 3 dagar sedan av
Morten S..
Attachments:
Her er hvordan dagens dashbord ser ut:
Attachments:
Ut i fra understellsnummeret er dette en lavtrykksturbo med 141 hk, og de hadde ikke turbomåler.
Men er det en Aero med den motoren?
Saabklubben GSV har diverse målere fra og900 på lager.
Er du medlem der?Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tidjuni 11, 2026 kl. 19:43 #528619Ditt problem låter snarlikt det jag nyligen åtgärdade på min 900 från 1985. Min tankmätare visade fel (för lite) och vippade också upp och ned ibland. Även tempmätaren var opålitlig och tenderade att vippa upp och hänga sig på en hög position vilket inte är så kul att titta på :).
Efter att ha uteslutit givarna som felkällor plockade jag ut kombinationsinstrumentet och plockade isär det. Rengjorde alla kontakter jag kunde hitta, dvs de större på sidorna av instrumentet och där de olika mätarna ansluter till det flexibla kretskortet. Jag tror att det som fixade tankmätaren och tempmätaren för mig var att skruva loss de svarta plastkontakterna (inringade på bifogad lånad bild) och rengöra, skruva åt igen och på med ny gänglåsning. Troligen dålig kontakt där. När jag ändå hade instrumentet ute renoverade jag även klockan lite lätt med nya elektrolytkondensatorer. Var försiktig när du separerar instrumentet från huset, det är lätt att råka bryta av en omtålig mätarnål (jag klantade mig med hastighetsmätarnålen och fick byta den). Hoppas detta hjälper i rätt riktning!
Ditt problem låter snarlikt det jag nyligen åtgärdade på min 900 från 1985. Min tankmätare visade fel (för lite) och vippade också upp och ned ibland. Även tempmätaren var opålitlig och tenderade att vippa upp och hänga sig på en hög position vilket inte är så kul att titta på :).
Efter att ha uteslutit givarna som felkällor plockade jag ut kombinationsinstrumentet och plockade isär det. Rengjorde alla kontakter jag kunde hitta, dvs de större på sidorna av instrumentet och där de olika mätarna ansluter till det flexibla kretskortet. Jag tror att det som fixade tankmätaren och tempmätaren för mig var att skruva loss de svarta plastkontakterna (inringade på bifogad lånad bild) och rengöra, skruva åt igen och på med ny gänglåsning. Troligen dålig kontakt där. När jag ändå hade instrumentet ute renoverade jag även klockan lite lätt med nya elektrolytkondensatorer. Var försiktig när du separerar instrumentet från huset, det är lätt att råka bryta av en omtålig mätarnål (jag klantade mig med hastighetsmätarnålen och fick byta den). Hoppas detta hjälper i rätt riktning!
Dette høres veldig bra ut som en god løsning! Takker
-
Detta ämne redigerades för 1 vecka, 3 dagar sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.





