Kompott av småfel.. Hjälp!

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Kompott av småfel.. Hjälp!

  • Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-24 18:13 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25942
    rallysaaben
    Deltagare

    Hejsan!
    Markus här. 🙂

    Jag köpte en Saab 900, 96’a, förra våren för hela 2000 riksdaler! Bästa köp någonsin, åtminstone vad gäller bilar. 🙂
    (Har en nyare skitcitroën och kör med).

    Jag har inte skruvat jättemycket på saaben, men det är lite problem med den.

    Dels går motorn väldigt ojämt, speciellt på tomgång och den vill gärna dö vid stopp osv.
    Kan det vara lambdasonden?

    Peppar peppar, jag har inte ens bytt tändstiften – kan ju vara det? :wacko

    Sen har jag numera problem med kupéfläkten, det går inte att stänga av den, eller reglera luftflödet.
    Den stängs däremot av när man stänger av bilen!
    (Har sett en del som får dra ut säkringen för att stänga av!)

    Vad kan det vara för fel?

    #192394
    turbolamko
    Deltagare

    Det kan likaväl vara lambdasonden som är problemet till att motorn dör och att den går ojämt, men det hade hjälpt ännu mer om du skulle beskriva vilken motor du har dessutom så vi kan reda ut mera!

    Det med att fläkten inte går att stänga av eller reglera luftflödet, är det en ACC panel eller en vanlig fläktpanel med 3st vred?

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #192395
    rallysaaben
    Deltagare

    Kan tyvärr inte det i skallen och är inte hemma så jag kan inte kolla, återkommer senare om vilken motor!
    🙂

    Däremot så är det ACC-panel.

    Jag var precis ute och körde en sväng, och passade på att testa lite.
    Trycker man på OFF, eller sätter luftflödet på 0 (minsta) så sjunker det lite, men det är ändå mer eller mindre fritt blås.
    När jag gör kalibreringen får jag upp att det är ett fel – hur kollar jag vad det är för fel?

    #192396
    turbolamko
    Deltagare

    Koppla ur ACC-panelen och koppla sen in den igen, om det inte hjälper att reglera luftflödet igen så kan ju byte vara ett alternativ. Vad får du för felkod när du gör kalibreringen?

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #192399
    rallysaaben
    Deltagare

    Bilen är en SAAB 900 2,3I DX55B.. så motorn är väl en 2,3’a?

    Felkod 1 på ACC.

    #192404
    turbolamko
    Deltagare

    @RallySaaben wrote:

    Bilen är en SAAB 900 2,3I DX55B.. så motorn är väl en 2,3’a?

    Felkod 1 på ACC.

    Det stämmer att din motor är 2,3i utan turbo, dvs ingen tändkassett då!

    Första jag skulle göra när jag köper en bil är att byta tänddelar som stift, tändfördelare och kablar för att vara säker på att detta är bra.

    Det med felkoder i ACCn låter som att man får söka med OBD eller Tech2 hos Saab… 🙁

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #192519
    rallysaaben
    Deltagare

    Nu har jag bytt stift och ska köpa en lambdasond: NÅGON SOM PROVAT BILTEMAS?
    (Nu blir jag väl stryp här inne.. 😛 )

    Jag upptäckte även att det är olja i fördelarlocket, inga mängder, ska det vara det/är det OK?

    ACC: Jag tog ur ”acc-kassetten” och kopplade ur denna, men det är fortfarande samma problem.
    När jag höjar/sänker luftflödet händer det inget med ”regleringsarmarna” som finns där bakom, men däremot när jag kör kalibreringen!
    Det konstanta luftflödet verkar komma någonstans längre fram, i någon dosa eller liknande som är mot motorväggen.

    #192547
    andreas1
    Deltagare

    Motorlampan borde lysa om lambdan e kass.
    Först o främst kolla alla vacumslangar att dom är hela.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng