konstigaste felet någonsin? HJÄLP?

Forum Modellspecifika forum 90/99 konstigaste felet någonsin? HJÄLP?

  • Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2016-06-10 12:50 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #398139
    Mikael
    Deltagare

    Hej. Jag har fått ett konstigt fel på min Saab 99 EMS 1974. Körde till jobbet och bilen gick kanon. När jag skulle åka hem så är det ett jätteskrap ljud när man går från neutral till tvåan. När man även kör på tvåans växel så är det missljud. Men det konstigaste är att jag inte får ur nyckeln ur tändningslåset. Den går inte att vrida ner till första läget. Sen till det märkligaste av allt, när jag har tändningen på och flyttar växelspaken med kopplingen nertryckt till läget mellan ettan och tvåan så går startmotorn igång och bilen startar. Vad kan vara felet? Det enda som har varit ovanligtnidag är att det varit otroligt varm ute annars så gick ju bilen kanon innan jag parkerade den.

    #398153
    Janne Hagnell
    Moderator

    Låter som hela växelspakslåset havererat, typ.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #398170
    Mikael
    Deltagare

    Har luskat ut att det är en fjäder som gett sig i växellåset. Ett vanligt fel tydligen på 99orna.

    #398366
    saabgunnar
    Deltagare

    Hej!

    japp, där sitter en liten trådfjäder, böjd som ett V som typiskt går av i ”vecket”. På senare tid förde man in en fjäder som i stället för ett veck gjorde ett helt varv varför inte påkänningen koncentreras i ett veck utan längs hela ringen.
    Många sätter dit två fjädrar för att öka livslängden. Tveksamt.
    Det är rätt lätt att byta. Man får ju inte ur nyckeln så man får ta upp slitsar i plasten i kåpan över låset för att få den över nyckeln.
    Muttrarna som håller växelspakshuset är special men går att knacka loss med en skruvmejsel, eller också gör man ett verktyg av ett passande rör.
    Märk växelmekanismens läge innan du demonterar så växelspkens läge inte ändras efter återmontering.
    Skrapet du hörde var säkert startmotorn som gick på med motorn igång.

    Lycka till /Gunnar

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng