Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Konstigt ”klonkande” ljud från framhjulet??
- Detta ämne har 25 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2007-09-25 20:22 av .
- FörfattareInlägg
- 24 september, 2007 kl. 17:49 #112136
stefan
Deltagarespindelleden är lika på alla 99/900 så den passar oavsett var du köper den. Lätt att byta om man bortser från att skruvarna brukar rosta fast i leden……….(finns nya skruvar att köpa som en sats men inte hos Biltema)
24 september, 2007 kl. 19:49 #112138rallysaaben
DeltagareHej!
Kolla på speedparts, de har skruvsatser till kulbultar, det är lite speciella skruvar, vet inte om det absolut måste vara just dessa men om det bör vara det så har de såna.
/Anders.
24 september, 2007 kl. 19:50 #112139wortex2k
DeltagareVerkar juh inte vara krångligare att byta spindelleden än att byta yttre styrleden så, tack.
CO-halten då? någe Tips på den fronten??
//Tommy
24 september, 2007 kl. 19:58 #112142rallysaaben
DeltagareVad gäller co halten så vet jag Inget annat än att åka till verkstan, om du inte köper en co haltmätare, det vore inte så dumt att ha en sån. Förresten så tror jag att du ska ha ett avlastningsverktyg när du byter kulbulten, det ska sättas in emellan övre bärarmarna och gummikuddarna som densamma fjädrar emot vid nerslag, om du förstår förklaringen?
/Anders
24 september, 2007 kl. 21:53 #112157Krister K
DeltagareBehövs inget ”avlastningsverktyg” på 99, bara på 900.
/Krister K
25 september, 2007 kl. 03:24 #112163pelle s
DeltagareKonstigt ”klonkande” ljud från framhjulet?? Konstigt förresten?! Spindelederna är ju sånt man får byta när man byter däck på 99 och OG900… Det finns väl inga bilar som äter spindeleder som de….
Fästbultarna är väl speciella så till vida att de är lite tjockare i den ogängade delen för att styra spindelleden. En sak som brukar kunna djävlas är ju att muttern till kulan inte går att skruva bort helt för den går mot drivknuten innan den släpper från gängorna. Om gängorna är rostiga kan det vara riktigt svårt att få av mutter sista biten sen när man har pressat loss den koniska delen… En riktigt fet polygrip som man kan nypa fast bulten med är bra att ha. Faktiskt en av få gånger när en polygrip är bra tycker jag… Men det funkar nog minst lika bra med en svetstång.
Avlastningsverktyget till 900:an fixar man lätt med en träkloss i lämplig dimension, ca 20mm tjock.
Pelle
25 september, 2007 kl. 04:30 #112165wortex2k
Deltagarehärligt med så mycket tips, skall kolla om hittar någon förklaring i 99:ans verkstadshandbok och i den där 99,90,900 boken.
Tack iaf.
25 september, 2007 kl. 16:00 #112198wortex2k
Deltagarehmm kikade lite i boken oc blev fundersam, måste man tabort hela OKEt för att kunna byta spindelleden övre? Om man bara tittar till bilderna på hur det serut så är det juh som bara två tvärbultar och sen själva kulbulten, en om jag fatta texten rätt msåte hela oket bort, är det nå man skall tänka på? Palla upp under Oket eller något annat?
//Tommy
25 september, 2007 kl. 17:10 #112202walle
Deltagareså här gör du ta av ljulet.
lossa den stora muttern som har nr 19 till spindel leden sitter precis över drivknuten.
skruva ut den så långt det går.
sen tar du fram spärr nyckel med hylsa nr 16 å en fast nyckel nr 14.
sen skruvar du bort bägge bultarna å knackar ur dom ur spindel leden.
sen tar du kofoten å bänder isär länkarmen lite gran så det blir lätt att få in den nya spindel leden,
sen tar du hammaren å slår på godset där spindel leden sitter i tills den släpper sen plockar du bort den å sätter i den nya spegelvänt mot vad jag berättat nu
mvh niklas25 september, 2007 kl. 19:25 #112207wortex2k
DeltagareTack.
25 september, 2007 kl. 20:22 #112213walle
Deltagareså lite så mvh niklas
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.