Köp råd för SAAB 9000

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Köp råd för SAAB 9000

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Köp råd för SAAB 9000

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 4, 2011 at 20:04 #4616

      Hej, jag letar efter en SAAB 9000 då jag tycker om denna modell från SAAB.
      Vet dock inte vad jag ska titta på när jag står framför en begagnad 9000. Vet att nedre delen av dörrarna brukar rosta och farthållaren brukar sluta fungera, det gjorde iallafall den i min 93:an.
      Pionlagret behövdes också bytas – det var en dyr upplevelse…. men hur kollar man det?
      Är det annat man bör vara uppmärksam på?
      Letar först efter en 98 – 2.3t eller 97 – 2.3t gärna jubileums modellsedan 2.0t och i sista hand en 2.3T (tror att slitaget blir större i en 2.3T 😉

      tacksam för att hjälp i denna fråga!

      mvh
      Andrew

      PS. hörde att Jubileums modellerna var hel galvaniserade – stämmer det?

        augusti 5, 2011 at 18:07 #30579

        Det finns en FAQ:Vanliga fel/brister på Saab 9000 här på STCS.
        Vissa delar är galvade på 9000, men det skiljer inte på A50 och övriga.

        /Owe

          augusti 6, 2011 at 21:49 #30611

          Har genom åren haft en del Saabar.Är inne på min fjärde 9000 nu.Rent allmänt tycker jag dom senare modellerna rostar otroligt mycket.Visst är dom galvade..men minsta skada på det galvade så är rosten igång.Många av felen som icke fungerande farthållare m.m..är rena skitfelen.Dom vanligaste och mera kostsamma felen är slavcylinder som ger upp.Växellåda som får helfnatt och tar bilen framåt och bakåt samtidigt…rent livsfarligt fel!!Men går att avslöja på ett konstgt ljud från lådan.Abs lampa som lyser när den känner för det…kan bli dyrt om man inte kan fixa själv.Kupefläkt som lägger av.Dörrlås och larm som lever sitt eget liv.Stolsvärme som slutar fungera.I övrigt så tycker jag 9000 är en bra och skön bil att åka i…och med turbo så kör man om ganska säkert.Som dragbil och laståsna är dom riktigt bra!!2 litersmotorn är bränslesnål..medans 2.3 liters är en riktig törstläpp.Kolla efter minsta rostbubbla runt dörrar och skärmar..en liten bubbla är snart en hel världsdel.Köp gärna bilar med extra rostskydd.Ett tips är en långmilare med bytt låda koppling med mera,,,kan vara ett riktigt bra köp.Heller många mil med det viktigaste bytt än en som ligger precis på gränsen när allt är på väg att rasa..runt 25 till 30 tusen mil brukar det hända mycket.Pionlagret som du undrar över ger sig till känna genom ett vinande ljud…men dom kan låta länge innan det är dags för byte.

          S-O

            augusti 7, 2011 at 08:54 #30626

            @S-O.D wrote:

            Växellåda som får helfnatt och tar bilen framåt och bakåt samtidigt…rent livsfarligt fel!!Men går att avslöja på ett konstgt ljud från lådan.

            S-O

            Oj! utveckla gärna, jag har aldrig hört om detta tidigare? Hur fungerar det rent tekniskt?

            Jag personligen tycker de senare 97-98 är att föredra.
            Då får du elektronisk startspärr. Larm etc.
            Den manuella lådan blev aningens “bättre” sent under my-96 har jag för mig.
            A50 är ju bra utrustad från början, “classic” 225hk Aeromotor (my-98) är ju fin den också.
            En 2.3 LTT (annars 2.3T och aero) från 97 och framåt har ju den fina “45-lådan”, en fantastiskt låda om man kör mycket långa sträckor.
            Lite trögkörd i stadstrafik.
            (45lådan = 45km/ 5vxl vid 1000varv/min)

            Stora/dyra fel är som tidigare nämnts är väl-
            koppling+slavcylinder.
            Upprostade framskärmar.
            Rasslande kamkedja (även balansaxelkedja?)
            Oljeläckage (stort) vid packboxen mot växellådan.
            ABS-lampa som vaknar ibland.
            AC “som behöver fyllas” – skitsnack! räkna med att byta hela rasket :AP

            Där var lite enl. min uppfattning.

              augusti 7, 2011 at 16:40 #30640

              @Putsarn wrote:

              AC “som behöver fyllas” – skitsnack! räkna med att byta hela rasket :AP

              Vanligaste på AC’n är att torkfilter och/eller kondensor är kass, resten klarar sig oftast. En kondensor går på ca 2500:-, ett torkfilter kostar några hundringar… Att det “behöver fyllas” innebär att du har ett läckage, det är annars inget som bara “tar slut”. Ibland kan det vara ett litet läckage, som på min 95’a CSE, där räckte det med att fylla på 2-300gr i maj, så har det funkat bra sedan dess, och nästa vår får jag fylla på igen…

                augusti 7, 2011 at 17:41 #30645

                @Putsarn wrote:

                @S-O.D wrote:

                Växellåda som får helfnatt och tar bilen framåt och bakåt samtidigt…rent livsfarligt fel!!Men går att avslöja på ett konstgt ljud från lådan.

                S-O

                Oj! utveckla gärna, jag har aldrig hört om detta tidigare? Hur fungerar det rent tekniskt?

                Vad som händer är att bilen plötsligt tvärnitar med hjälp av lådan…(händelseförloppet går inte att påverka) när bilen nått näst intill stillastående så tar den ett rejält skutt bakåt,det spelar ingen roll vad man gör med koppling eller växelspak.Jag råkade ut för detta när jag låg på landsväg i ca 90km..och jag kan lova det var en obehaglig upplevelse.Bytte senare låda och den gamla hade metalldelar som kilat in sig på diverse ställen.Rent tekniskt kan jag inte förklara för lådor är inte riktigt min grej.Sökte länge på nätet och hittade slutligen flera liknande fall.Men som jag sa skulle varit mera uppmärksam på ett metalliskt väsande som fanns i lådan ca en vecka före detta hände :ID .
                S-O

                  augusti 7, 2011 at 17:48 #30646

                  Några saker till som blir vanliga med åren..

                  Läckande värmepaket.
                  Defekt elmotor till friskluft luckan.
                  Rost i nedre delen av bakflyglarna bakom bakhjulen.
                  Rost i balkarna som går på var sida av reservhjulsbaljan bak.
                  Rost under vindrutan, nedanför A-stolparna bakom tättningslisten till dörrarna.
                  Dåliga motorfästen/kuddar.
                  Dörrana kan bli svåröppnade med tiden, “klickar” när man drar i handtagen.
                  Handbromsen behöver justeras/få översyn årligen.

                  Erfarenheter efter 3 års ägande av min cse -97, 27 000 mil.

                    augusti 8, 2011 at 18:52 #30678

                    @Per-Erik wrote:

                    @Putsarn wrote:

                    AC “som behöver fyllas” – skitsnack! räkna med att byta hela rasket :AP

                    Vanligaste på AC’n är att torkfilter och/eller kondensor är kass, resten klarar sig oftast. En kondensor går på ca 2500:-, ett torkfilter kostar några hundringar… Att det “behöver fyllas” innebär att du har ett läckage, det är annars inget som bara “tar slut”. Ibland kan det vara ett litet läckage, som på min 95’a CSE, där räckte det med att fylla på 2-300gr i maj, så har det funkat bra sedan dess, och nästa vår får jag fylla på igen…

                    Givetvis KAN det vara som du beskriver, och det var ju bra för din del.

                    Men jag upplever att folks oftast skriver “behöver bara fyllas” i annonser för att det låter billigt.
                    Om det är så “bara” kan de ju åka och fylla själv?
                    Svaret är att det är dyrt att reparera Ac’n och det vill ingen säga i en annons.

                      augusti 9, 2011 at 09:26 #30711

                      Med rätt många mil 9k-erfarenhet så har det vid AC-krångel 3 gånger varit endast påfyllning som krävts och sen har det bara fortsatt att funka (bilar vi behållit), en gång ett läckage där jag fick byta lite o-ringar innan det gick att fylla. Alltså – billigt x 4!

                        augusti 9, 2011 at 14:04 #30726

                        Ac-systemet på 9000 verkar vara en bra genomtänkt konstruktion
                        med kompressorn väl skyddad högt placerad i motorrummet.
                        Spolar man av kondensorn med varmvatten,
                        och sprutar på med tunt rostskydd håller den länge.

                        /Owe

                          augusti 10, 2011 at 06:17 #30758

                          @emul wrote:

                          Med rätt många mil 9k-erfarenhet så har det vid AC-krångel 3 gånger varit endast påfyllning som krävts och sen har det bara fortsatt att funka (bilar vi behållit), en gång ett läckage där jag fick byta lite o-ringar innan det gick att fylla. Alltså – billigt x 4!

                          Ok, jag ger mig och kryper tillbaka under min sten :ID

                          Själv åkte jag på kondensorbyte i Juli förra sommaren, kostade som en snikutrustad 9000 i bra skick, men nu j****r kyler den!

                            augusti 10, 2011 at 19:48 #29937

                            Hej och stort tack till alla för dessa råd och erfarenheter!
                            Känner att jag har mera koll nu på vad jag ska titta på och även om det var en diger lista på möjliga fel så verkar det som om de flesta tycker 9000 är en bra bil. 😀

                            Tack och vänliga hälsningar
                            CAC

                              augusti 12, 2011 at 08:23 #30862

                              Har ytterligare en fråga; hur vet man om en turbo har gått hårt eller ej? hur länge ska man låta motorn gå innan man slår av den så att Turbon hinner kylas ned?

                              / tack & mvh
                              CAC

                                augusti 13, 2011 at 08:30 #30886

                                Saab 9000 är en ruskigt bra grundkonstruktion som är relativt billig att skruva på.
                                Frågan är som alltid; vad söker du, och hur mycket skruvar du själv?

                                Rost finns, och i värsta fall i massor. Fördelen är att 9000 sällan rostar som gamla Volvos gjorde, dvs så att Bilprovningen slår ner på korrosionen.
                                Jag tycker även att man ska skilja på rost och rost. Framskärmar och dörrar ser ofta fula ut, men är bara kosmetisk rost, dessutom på delar som är lätta att byta ut. Rostfria framskärmar (framförallt till CS) är dock hårdvaluta, och därmed lite mer kostsamt.
                                Bakre skärmkanter ger upphov till lätt fuktig miljö, framförallt i bagageutrymme. Bagagerummets klädsel håller dock emot detta effektivt, så det drabbar sällan detaljer i bagageutrymmet. Men om man ogillar att se korrosionsskador på originalverktygen, elantenner som strular och i värsta fall försämrad kontakt vid bakre jordpunkter så bör man se till att hålla denna rost i schack.
                                Nä, det är den rost man inte ser direkt som är den jobbiga och tråkiga. Bilar med bytt vindruta drabbas oftare av rost i rutramen. Detta kan ha hunnit gå rätt långt innan man ser det utiftån. Rost kring taklucka är pesten i egen hög person. För att kolla vindruteramen så behöver man demontera plasten över “badkaret”, vilket egentligen inte är speciellt tidskrävande, men kanske inget man gör när man åker och tittar på en bil.
                                Annan tråkig rost är golvet precis vid främre domkraftsfäste. Golvplåten sitter punktad i falsen tillsamman med tröskeln. Har man begynnande rost precis vid domkraftsfästet så kan den punkten precis intill domkraftsfästet försvagas såpass att golvet viker sig när man ska lyfta bilen. Detta är relativt lätt att komma ordning med om man bara är ute efter fortsatt täthet och bra funktion, och ser mellan fingrarna att bilen inte är 100% rostfri.
                                På den 9000 jag brukar har jag även haft hål i bakre hjulhusen in i tröskellådan. Lagar man inte upp detta går det in oändligt mycket skräp och är en fin grogrund för framtida korrsionsproblem.
                                Lyfter man ner främre innerskärmar kan man hitta lite rost i rambalkar. Oftast inget allvarligt, utan bara småskador där smuts och skit har letat sig in.

                                Nu ska vi inte framhäva 9000 som årtusendets rostholk. Korrosion kan man hitta på de flesta stålkostruktioner som lever i hård miljö och jag vill nog framhäva att 9000 står sig relativt bra. Det tråkiga är just den kosmetiska korrosionen som skär ett sår in i ryggmärgen varje gång man ser den. Men det är ju så att den som söker, han finner!

                                Senaste åren har bilprovningen tittat lite extra på mina bromsrör i främre hjulhusen precis i skarven där de går in innanför innerskärmarna. Kanske är värt att kolla på?
                                Att byta slavcylinder är ett skitjobb på en 9000, men även en anledning att fynda en bil billigt. Kupefläktsmotorn i bilar med AC kräver inte bara tid utan ett bra psyke. C-låsmotorer som inte fungerar är inget att bry sig om då de finns i överflöd för kaffepengar på skroten och i annonser.

                                Rent maskinellt är 9000 en slitvarg av sällan skådat mått (jaja… jämför inte med någon antik konstruktion som Volvo B21). Stabil tomgång, inga missljud och inga konstiga färger eller lukter på avgaser. De flesta otrimmade bilar som klarar en visuell kontroll i motorutrymmet och som fungerar utan obekanta ljud skulle jag anse som riskfria, men jag är allergisk mot öppna luftfilter, konstiga kabeldragningar och blå siliconslangar. En turbo tål att användas, och de fungerar oftast klanderfritt tills dess de säger upp sig. Det vill säga; det är svårt eller omöjligt att avgöra om den “gått hårt”.
                                Men har en glad yngling varit framme med skruvmejseln kan man förkorta livslängden på turboaggregat markant. Oftast beror inte detta på aggregatet i sig, utan på att man pillat på något annat dumt som ger turboras som följd. Turboaggregat vill inte övervarvas, så kostiga installationer av alternativa dumpventiler eller likande historier kan bli förödande. På en originalbil däremot så ska bitarna bara fungera tills dess att de är utnötta.

                                Annars kan man rent generellt säga att 9000 är gamla bilar nu. Hur är bilen att köra. Nya fina stötdämpare och fjädrar i all ära, men det finns många gummibussningar som kan ge mer för känslan. Växellådan ska inte skrapa, vina eller bete sigmen som sagt. Bilarna är gamla och ofta med mycket mil på mätarna och det finns en uppsjö bilar på marknaden. Åka och provkör några bilar och känn med rumpan hur olika bilar känns på vägen, hur växellådor beter sig och hur maskinerna låter.

                                På tal om AC;
                                Jag skulle inte under några omständigheter köpa en bil med ofunktionell AC-anläggning om det är en funktion jag värderar.
                                OM jag skulle inversera i en bil med trasig AC så ska det antingen vara något väldigt speciellt med den bilen (jag köper mer med hjärta än hjärna), alternativt att det är kraftigt justerar på.
                                En Saab 9000 är idag så pass billig att en AC-renovering kan kosta flera hundra procent av bilens inköpspris.

                                Andra små notiser i 9000-världen.
                                Aero är överprissatta. En Aero är en Aero är en Aero, men det kan bli betydligt billigare att köpa en A50/Jubileum och sedan sätta i en Aeroinredning. Det är inte sällan man ser hyfsat fina A50/Jub till avsevärt lägre pris än en Aero med +10000mil och massor rost.
                                Om du däremot är beredd att betala för en perfekt bil så är nog Aero den bästa framtidsinvesteringen. Men då ska det vara perfekt, och en sådan CS-Aero var hutlöst länge sedan man såg.
                                Om du bara vill ha en 9000 i allmänhet och inte bryr dig om vare sig effekt eller utrustning så dyker det upp bilar med mindre än 15000mil för struntsummor med jämna mellanrum…. men då kanske man får leva med 130hk, vevar till rutorna och ingen AC alls. Väntar man ännu mer så kommer bilarna med mindre än 10000mil upp några gånger per år.

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.