Köpa begagnad MIG/MAG-svets

Forum Övrigt Off Topic Köpa begagnad MIG/MAG-svets

  • Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-06-23 22:04 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6264

    Med skatteåterbäringen inkommen på kontot och ett projekt som blir onödigt mycket av ett mästarprov med MMA/pinnsvets är jag nu i ett skarpt läge för att köpa en MIG/MAG.

    Någon som vet hur mycket bilplåtsjobb en femliters friköpt flaska räcker till?
    En tycks kosta 2000-2500:- vid nyköp. Till detta kommer en regulator
    för 300-500:- Därmed är man uppe i närmare 5000:- för en komplett utrustning
    om man köper ”Feltemas” billigaste. Jag har en känsla av att jag kan få mer
    för pengarna om jag köper begagnat.

    Jag har hittat en Esab Miggy 125 komplett med flaska och vill minnas att dessa för
    20-talet år sedan var trevliga små hobbysvetsar. Frågan är vad det är värt att betala för
    en sådan osedd och 25 mil hemifrån? Även om svetsen är i bra skick är det ju detta
    mer reservdelar… Esab å andra sidan borde ju vara ett tryggt fabrikat.

    Hur många steg behöver man på strömstyrkeinställningen egentligen? Har för mig att
    Miggy:n har fem steg och att det räckte ganska bra.

    Ska man generellt akta sig för äldre enfassvetsar? Biltemas billigaste har en drossel/spole som håller spänningen uppe då transformatorspänningen går ner till noll (100ggr/s p.g.a. den matande enfasströmmen). Vet inte i vilken grad en sådan drossel/spole finns i t.ex. Miggy:n och andra äldre enfassvetsar men jag antar att de kan ha stor betydelse för fogarnas kvalitet.

    Alla funderingar och åsikter som hjälper vid valet av svets är välkomna!

    #44658
    Dicst
    Deltagare

    Själv slog jag till på en väl beg Miggy 125 3-fas för ca 15 år sedan. Har bytt dioder på den en gång och kostade på mig ett nytt modernt slangpaket för kanske 10 år sedan (fast det kanske inte var nåt egentlig fel på det gamla). Jag betalade 1500:- för svetsen då utan flaska och den har varit en osviklig kamrat.
    Samtidigt har en annan kamrat haft en 1-fas Rally (Mekonomen va?) som han plågat livet ur i snart 15 år. Den har svetsar upp en innåt h-te massa rostiga bilar och definitivt gjort sitt innan den pensionerades. Allt hänger väl som vanligt på hur man sköter grejerna.

    Finessen jag kände med att köpa t ex ESAB är kvalitén samt att det finns gott om reservdelar till dem + att då var det 3-fas som gällde för att få jämn 12-puls likriktning. Idag finns det djäkligt bra 1-fasare.
    Men ju enklare desto bättre! En gammal häftig Migatronic men massor av odokumenterad elektronik satte en polare på pottkanten rejält. Nu är du väl en kille som gillar gammal elektronik, men det är ju inte superkul att behöva leta skitfel i analog styrelektronik för avancerade funktioner som man egentligen inte använder till bilplåtsvetsande.

    #44674

    Det rasslar på snabbt ibland! Med tio minuter kvar på Esab Miggy 125:an på Tradera fick jag fatt på en Kemppi Migomag 150 amp 3-fas åtta mil bort istället för 25. Ingen flaska på köpet och en trasig gas-solenoid men det har jag nog hemma och trefassvets för 1600:- känns som ett fynd.

    Nu återstår att få tag på en friköpt flaska. Budgeten klarar nog en ”ny” från Air Liquide för ca 2000:- men det ska visst gå att få tag på ”begagnade” femliters att överta för 1000-1500:-

    Frågan som återstår för mig nu är valet av gas. Agas Mison eller motsvarande med ca 20% CO2 / 80% Ar är väl det vanligaste och en bra bilplåtkompromiss vad jag förstått. Men en del hobbyfixare tycks föredra ren CO2 av kostnadsskäl. Vad jag läst mig till ger det mer slagg eller ”skinn” på fogarna och att temperaturen ökar så att smältan lättare ”ploffar loss” ner på garagegolvet. Slutligen ska det visst sprätta mer än med Mison.

    Någon som jämfört Mison med ren CO2 på bilplåt?

    #45112
    prostreet
    Deltagare

    Jag kör koldioxid/kolsyra istället för Mison.
    Jag märker inget, förutom. Att jag kan inte svetsa i tunn plåt, på lägsta inställningen.
    Det gick kanon med Mison. Men med det andra. Nej Nej.
    Försökt hur många gånger som helst, och ställt om o grejat. Men det går bara inte.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng