Köpa polermaskin, vilken?
- Detta ämne har 32 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2008-08-27 20:17 av enimem.
-
FörfattareInlägg
-
jean wrote:Var får man tag i 3M’s produkter?
En del biltillbehörsfirmor har deras sortiment. Det säljs på 1-liters runda svarta flaskor. Tror inte dom har hobbymaterial, smartab har ett hobbysortiment som sålts på mackar och mekonomen och såna ställe, en utspädd variant av det man säljer till rekondfirmorna.
3M har däremot på andra hållet, 4-litersdunkar som säljs till bilfabriker.
Hej, jag slog till på en enkelroterande maskin, de hade extrapris på Mekonomen på en variant som förut kostade 1195:-, men nu var nersatt till 495:-. Jag slog till, gick hem, satte igång och resultatet måste sägas vara förfärligt… 🙁
Jag använde Sonax produkter, började försiktigt med deras Bilpolish, men det blev hur konstigt som helst. Provade allehanda dynor (köpte på mig lite olika, både i storlek och mjukhet) Att polera med lammullshätta visade sig vara rena skämtet, blev bara mattare. Hur gär man egentligen? Varvtal? Tryck? Jag inser att jag borde haft nån med mig som gjort detta förr, för som sagt, det blev eländigt. Flammigt är bara förnamnet! vad kan jag gjort för fel? Många givetvis, men tyckte det var svårt att få någon rätsida alls på detta.
Du ska inte använda vanliga (bonnprodukter) när du kör med maskin först tar du bort asfaltsfläckar och skräp med avfettning och en rejäl tvätt sen kör du maskinen med en cutter som beroende på lackens skick har olika grad slipmedel. Sist lägger du på en sealer för hand med trasa som du sen torkar bort (insidan på en gammal collegetröja bukar vara perfekt) sist polerar du med en ren lammulshätta.
Det finns ett antal olika märken som har olika egenskaper det är viktigt att du frågar vad du köper och sen är det bra om man (kör in sig) på en produkt, det finns tex. medel som jobbar med värme och då får man köra hårdare med ett annat varvtal jämfört med dom som har mer slipmedel kör du hårt med ett sånt medel så har du efteråt ingen lack kvar att polera.Det här är det medel som jag använder, det är ett slipande medel som är bra för nybörjare. jag måste säga att jag inte är helt inkörd på det efter fyra bilar men det blir bättre och bättre. Dom här flaskorna kostar ungefär 300-350:- st. och säljs av mekonomen och en flaska räcker till ungefär 8-10 bilar. Lycka till.
(Nu ska vi se hur lång tid det tar innan bessewisserligan slår mig på fingrarna.)
Kaparn wrote:Jepp! Du tillhör definitivt bessewisserligan.
Det tog tio minuter. :whistle:Antagligen för det är ca 20 år sen jag polerade en bil första gången med proffsgrejer.. (Ja, jag polerade sönder lacken på 1:a försöket)
Men du svarade inte på min fråga. Gör du av med så mycket medel?
tack för informationen! Jag ska skaffa en cutter och sen prova mig fram lite. jag vet inte om jag polerat sönder lacken ännu, men jag tar chansen att försöka en gång till. På håll ser väl min bil OK ut nu, (syns ju på framsidan nu, la in den blanb “Våra bilar”) men på nära håll.. Ujuj. Men man lär väl sig med tiden! 🙂
Men Kaparn,är du säker på lammullshätta i sista momentet?Min erfarenhet är att lammullshätta är skarp mot lacken och det blir verkligen polerrosor.Jag använder den när jag har en tokslut lack och kör rubbing.Det är ett tips jag fick från en rekondare.Det blir grym avverkning./ Mats
alfamats wrote:Men Kaparn,är du säker på lammullshätta i sista momentet?Min erfarenhet är att lammullshätta är skarp mot lacken och det blir verkligen polerrosor.Jag använder den när jag har en tokslut lack och kör rubbing.Det är ett tips jag fick från en rekondare.Det blir grym avverkning./ MatsNja om sanningen ska fram så brukar jag skippa lammullshättan men om jag har rosor kvar efter poleringen så kan jag köra en sväng med en ren och absolut torr hätta för att få bort det sista.
Om det här nu börjar likna en kurs så är det kanske bra om vi tar lite basics oxå.
Som nybörjare så är det nog bra om man håller sig till plana ytor till att börja med och kör vinklar och kanter för hand med trasa, maskinen är stark och lever ibland sitt eget liv, man kan lätt orsaka skador för tusentals kronor på en tiondels sekund om maskinen drar iväg i fel ögonblick.
om jag tex börjar med huven så delar jag upp den i fyra delar och tar en del i taget, jag skvätter på lite lagom med cutter och sen gnider jag ut det över den yta jag ska behandla med polerdynan på maskinen med maskinen avstängd, sedan lägger jag Vänsterhanden ovanpå maskinen rakt över polerdynan och anlägger ett lätt tryck med den. Med högerhanden styr jag sedan maskinen över ytan precis som man gör med en golvpoleringsmaskin genom att vinkla maskinen så att den går dit jag vill, om man använder maskinen som en fogsvans så gör man fel 😀
Jag brukar ligga på så lågt varvtal som möjligt utan att maskinen (storknar) på min maskin som har en tiogradig skala så brukar jag ha den på tre ungefär.
Du kör på tills cuttern torkar och dammar iväg om det kladdar ihop kör på en aning mer medel och polera på tills det är borta.
När polerdynan lägger igen så skrapar du bort det genom att köra maskinen i luften och hålla baksida av en Morakniv eller något annat med en inte allt för vass kan mot den.
Det brukar för mig som är glad amatör ta fem timmar att polera en bil och för ett proffs kanske två och jag brukar vara rejält slut i hela kroppen när det är klart men om du bara gör någorlunda rätt så kommer du att få ett resultat som du inte tror är sant.
JanneH wrote:Vad är det för skillnad på cutter och rubbing?Cuttern är gjord för att köras med maskin och har egenskaper därefter.
Rubbingen blir bara kladd.Som att försöka steka lök i Lättolagom ungefär, det är ett margarin men det går inte att steka i. 😀
Eller som att hugga ved med en slägga det är rätt typ av verktyg men det har fel egenskaper.Däremot så går det med viss möda att köra Autosol med maskin men det är tungjobbat som fanken och bör bara användas på svårt oxiderade ytor typ gamla plastbåtar och sånt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.