Köpguide og900
Forum / Övrigt / Guldtrådar / Köpguide og900
Forum / Övrigt / Guldtrådar / Köpguide og900
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2014-11-13 14:39 av svesson.
-
FörfattareInlägg
-
Guiden är skriven av doch16!
Då man kanske inte orkar leta upp nån gammal bilsport, eller söka sig till döds i forumet så gör jag en köpguide på våra kära OG. Är inte haj på NG dock, så där får någonannan ta initiativ 🙂
Rekommenderar att läsa hela texten. Nu i efterhand låter det lite väl kryddat, då det egentligen är en relativt problemfri bil för sin ålder.
Inledning
OG900 presenterades 1977 och släpptes -78 och va en vidareutveckling av 99:an som tillverkades 1967 – 1984.
Den va längre, framförallt i nosen, för att möta upp mot nya krav på krocksäkerhet i USA.
1988 uppdaterades 900 på flera punkter, fick bl.a helt nytt bromssystem av samma typ som 9000 och möjlighet att välja till ABS bromsar, som senare blev standard 1992. Även bultdelningen ändrades.Flera motoralternativ fanns, och effekterna va mellan 95 hk (GL 1979) till 185 hk (Aero 1992, 93)
1982 introduceras APC turbostyrning, och detta va Hi-Tech på den tiden.
16 vetilersturbo presenterades 1984, och va världens första massproducerade turbomotor med fyrventilsteknik.Att Kontrollera den tilltänkta 900:an
Gemensamma vanliga fel och brister
Som med de flesta bilar så har även OG900 sina modellspecifika fel.
Bärarmsinfästningarna är en svag punkt på OG900, och särskilt högersidan, då turbon sitter där.
klicka för större bild
Denna är rostfri, men det är ovanligt.Bakkant, framkant och underkant på dörrarna är mer regel än undantag att dem är rostiga, likaså skärmkanter, särskilt fram vänster, då den ligger mot vägen i saltet.
Nederkant på bakluckan (CC) och motorhuven rostar också, samt kylarbalken, bakre bärarmar, främre nedre bärarmar och fjäderskålar.
övre Fjäderskålarna bak kan också rosta sönder, tråkigt och svårt att laga.
4 och 5d rostar upp i hjulhusen bak, så baksätet blir fuktigt om man kör i regn. Kolla snett upp i bakkant.
Spindelleder är ganska vanligt att de glappar, och det kan vara lite svårt att upptäcka vilken, då det sitter två på varje sida, och man måste ha en distans på 12 mm mellan övre bärarmen och karossen för att avlasta.
Stråkastarnas reflektorer är vanligt att de blir dåliga, men det är mer åldersrelaterat, men ändock.
Masnkinellt är inte mycket att orda om.
Motorerna orsakar inga problem sålänge de får den service de ska ha.
8-ventils insprutningsmotorerna med katalysator har ett lite speciellt insprutningssystem som är mycket bra när det funkar, men som kan orasaka håravfall och diverse aggresioner när det börjar krångla, för det gör det tids nog. Annars en trevlig bruksmotor med fårhållandevis låg soppaförbrukning och bra register.
16-ventilsmotorerna har klassiska Bosch Jetronic som alltid funkar bra, och en sån motor får INTE gå orent, för då kan det bli dyra reparationer då styrboxen kan vara gången, och en beggad kostar MINST 1000 kr. Ny kostar 12000. Mycket trevliga motorer. Pigga och bränslesnåla.Det man ska lyssna efter är rassel, särskilt på 16-ventilaren då den har två kamaxlar att dra på, men samma grovlek på kedjan. Går kedjan på en sån så blir det DYRT. 8-ventilaren klarar sig i 9 fall av 10.
Växellådorna är ett annat kapitel. Vädelösa är dom inte, men nästan.
Lyssna efter rasslande, malande, vinande (lite är normalt), och kolla så inte växlarna hoppar ur.
Yttre drivknutarna är också känsliga. Räcker med att gasa till med max till nästan max svängda hjul så säger det pang. Kopplingen orsakar dock sällan problem.Speciellt för MY till -87
Dessa bilar har ett halvtaskigt bromssystem, som kräver mycker omsorg och underhåll för att prestera maximalt.
Bultdelningen på dessa är 4*114,3 och detta gör det till en plåga att hitta fälgar som passar.88-
Dessa bilar har samma system som 9000, och finns med ABS som tillval från och med 1989 eller -90. Blev standard med ABS f.o.m 1992. Dessa bilar har följdaktligen samma bultfelning som 9000 också, 4*108. Dessa bilar har alla servostyrning. Detta år kom även vattenkylning till turbon.Oljeläckage
Vanligast läcker de från vevaxeltätningarna och kåpan där stickan går ner i växellådan.
Är styrväxeln blöt och sörjig så läcker packboxen. 16v läcker nästan alltid från ventilkåpspackningen.Annat intresseant
Farthållare är trevligt, men har mycket komponenter och är ofta trasiga. I de flesta fall har blåsan på gaswiren spruckit då.
Elektriska problem är ovanligt, och det som blir är ålders/ägarrelaterat.
Kärvade och eller skurna elmotorer till stolar, fönster, taklucka kostar stora pengar om man inte är händig och kan byta själv och har en skrot i närheten.
Sedanen kan läcka in vatten, och då är det packningen runt baklyserna som torkat.3d CC kan läcka runt bakrutorna om de är öppningsbara, då listen drar ihop sig med åren och bildar en glipa.
Att äga OG900
Informationen ovan får dig kanske att tro att OG900 är en problembil, men det är det absolut inte.
Delarna är billiga, mycket är standarddelar, och bilarna är enkelt uppbyggda och skruvar och bultförband är av mycket hög kvalité, och det är sällan som man inte får loss de bultar man vill ha loss.Säten, förarmiljö och köregenskaper håller nästan modern standard, vägegenskaperna är trygga, och även väldigt underhållande om man pressar lite. Detaljer i inredningen och instrument är mycket bra och det är sällan eller aldrig något strul med instrument, reglage eller andra detajer. Dessutom känns grunddesignen på panelen igen i de moderna saabarna, och ergonomin är förvånansvärt bra, även i jämförelse med många moderna bilar.
Att äga en OG900 ekonomiskt sätt kan bli en bra affär om man får tag i rätt bil.
Som jag nämde ovan finns det mycket billiga delar, bl.a hos Speedparts och många karroseridelar m.m passar mellan årsmodellerna.Dörrar, spindelleder, m.m t.ex är samma ända sedan 900:ans föregångare 99:ans tid. Dörrar och flera andra detaljer passar rakt av mellan saab 99 1969 och saab 900 1993 t.ex.
Försäkringspremien på sugbilarna är förhållandevis låg, dock så är stöldförsäkringen rätt hög, då bilarna tyvärr är alltför lätta att själa.
Bensinförbrukningen ligger på medelnivå. Min gamla 900i 16 valve gick att köra på 0,6 l/mil när den va i sitt esse och man körde försiktigt. Jag lyckades aldrig få i den mer än 1 l/mil.
Att KÖRA OG900
Är en angenäm uplevelse.
Bilen svarar på ett bra sätt på styrutslag, kopplingen har bra dragläge, växellådan är lätt att hitta rätt i, och framförallt – Chassit är väldigt välbalanserat och genomarbetat.
Bilen går dit du svänger, oavsett hastighet och hur mycket du svänger. Fjädringskomforten är helt OK, men är ju naturligvis inte jämförbar med moderna bilar, likaså ljudkomforten.
Saab 900 Aero är ännu vassare än standardmodellerna, och här snackar vi upplevelse för alla sinnen. Motorljudet tröttnar man aldrig på, och man ska komma ihåg att just OG900 är känd för sitt unika motorljud, och att det ÄR en mycket snabb bil.
Som kuriosa kan nämnas att OG900 T16 Aero har varit Sveriges snabbaste bil, och när den kom var den världens snabbaste bil i intervallet 70 – 130. Motoreffektmässigt låg den då i samma division som porsche 911 och andra lite hetare vagnar.
Chassit har inga problem att hantera den effekten, även med moms, och det finns stort utbud av andra bussningar m.m för ännu vassare väghållning.
För mer info om förändringar genom åren hänvisar jag till 900-klubbens sida under fliken historik.Kom gärna med synpunkter, tillägg, rättningar, kommentarer, m.m på detta.
Målet är att samla alla viktig information vad gäller typiska fel på OG900 på ett och samma ställe så man slipper söka genom forumet innan man köper en bil.MVH
P.S. Forumet är alltid öppet ifall du vill registrera dig och ”snacka 900” med allt kunnigt folk här. 🙂
Kan lägga till angående rost 🙁 :
Även ÖVRE bärarmar fram kan rosta igenom (byte vä sida kräver motorlyft!), likaså bagagerumsgolvet – fukt under den klistrade mattan!
Rostskador i främre delen av bakre hjulhusen ser man lätt om man viker fram sittdynan..Annars väldigt trevlig hobby-bil…….när man väl har åtgärdat ett och annat…………. :TY
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.