Kopparringar-topplockspackningar

Forum / Övrigt / SSR / Kopparringar-topplockspackningar

Forum / Övrigt / SSR / Kopparringar-topplockspackningar

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 2, 2014 at 21:16 #53610

      Blockplanet lär bli skapligt tunt, jag skulle tro att ytan redan är avfräst litegrann, förmodligen bortemot 1mm.
      och du lär få problem med tätningen mellan insug och topplock om du tar bort så mycket som du menar + det som förmodligen redan är taget.

      /Anders

        april 3, 2014 at 07:14 #53596

        Det hadde vært fint om Fredrik kunne legge ut et bilde på sine toppakninger,og litt informasjon 🙂

          april 3, 2014 at 07:40 #53598

          Jag har tyvärr ingen bild på dem i dagsläget. Jag hjälper Sweedspeed Racing att sälja dem ibland när andan faller på.

          Kolla på deras hemsida http://www.sweedspeed.com

          Du kan ha upp till 13:1 i komp med dessa packningar och ha 94mm borr

          Funkar perfekt! Dessutom så har Sweedspeed absolut bästa kopplingen på marknaden. alla som provkör en sådan köper en direkt!

          /Fredrik

            april 4, 2014 at 17:12 #46040

            För mig är det en skandal under Saab vänner, att dessa två herrar i varje tråd försöker att anklaga den välkända Saab trimmare Bengt Erik Ström för att levera topplockförstörande packningssatser med messing-ringar. Speciellt när man kommer ihåg att dessa herrar besöka Bengt-Erik Ström, dricka kaffe med honom och diskutera trimning.

            Exempel om felinformation från Rallysaaben
            Hade Tickis trodd på Rallysaaben, då skulle det ha händ, det de två herrar alltid skulder B.-E. Ström för. Lyckligtvis trodde Tickis på Bengt-Erik och mig och hans motor fungerar än i dag. Men nu har Rallysaaben förstått, att ringarna ska vara under och inte över topplockspacknings ytan.



            Re: topplocks packning
            Inläggav Rallysaaben » fre mar 30, 2012 4:23 pm

            tikkis skrev:vad är problemen med “ströms” packningar ? Ni menar att koppar är för hård material ? eller kanske för högt ? eller ni har bestält kopparringar till ert egna motorblock som är inte exact samma som gamla tider. Bara tänker att om han som beställer backingar från Ström, kan inte själv informera blockets spår djupet tillräckligt exact, kan jag förstora att der kan komma broplemen.

            Jag har känsla att B-E är en av dom sista som överhuvudtaget kan serva oss som vill att våra 1815 maskinen är så närä 70-tal som möjligt. Det är sant att när man tappar seger för 10 sekunder marginal när man anvander 70-tals methoden, känner det inte så kul.

            En viktigt fråga: vad är Bästa mät som kopparringar Måste vara över själv packing när ringar och packingar är placerad till blocket, före man sätt topparna ? 0,07 mm ??

            Jag har för mig att ström sa 0,05mm till mig.

            /Anders



            Re: topplocks packning
            Inläggav Hubbe » mån apr 23, 2012 12:36 pm

            tikkis skrev:vad är problemen med “ströms” packningar ? Ni menar att koppar är för hård material ? eller kanske för högt ? eller ni har bestält kopparringar till ert egna motorblock som är inte exact samma som gamla tider. Bara tänker att om han som beställer backingar från Ström, kan inte själv informera blockets spår djupet tillräckligt exact, kan jag förstora att der kan komma broplemen.

            Jag har känsla att B-E är en av dom sista som överhuvudtaget kan serva oss som vill att våra 1815 maskinen är så närä 70-tal som möjligt. Det är sant att när man tappar seger för 10 sekunder marginal när man anvander 70-tals methoden, känner det inte så kul.

            En viktigt fråga: vad är Bästa mät som kopparringar Måste vara över själv packing när ringar och packingar är placerad till blocket, före man sätt topparna ? 0,07 mm ??

            OBSERVERA:

            Bengt-Erik Ström har gjort mig uppmärksam på, att det är fel, när kopparringar är över själva packningen, när kopparringar och packingar är placerad på motorblocket.

            Rätt mått är, när kopparringen lägger 4-5 hundradelar under topplockspackningen.



            KOPPARRINGAR

            Re: Kopparringar-topplockspackningar
            Inläggav Rallysaaben » tis apr 01, 2014 6:29 pm

            Nu är ju spåren i mitt block gjorda efter sport o rallys anvisning, och ström har gjort mina ringar OCH matchat dom mot packningar som han valt ut + även har han gjort ringar till packningar som JAG valt ut, så jag har inte gjort några ringar, så har de varit fel så är det ström som gjort fel, och inte har jag fått nån kompensation för det heller, trots att han själv hållit med om att det har varit problem med vissa packningar, han har ju också kört med falsk marknadsföring, jag har själv hört honom säga att ringarna är i 99% koppar, de är de ta mig fan inte, dels syns det på färgen, och jag har haft mina på glödgning, och det krävdes lite mer än dubbelt så hög temp för att de skulle bli mjukare jämfört med den temp som krävs för att glödga koppar.

            Personligen tror jag att felet helt beror på för mjuka packningar i kombination med för hårda ringar.
            Och personligen är jag INTE av åsikten att ströms sätt är de enda rätta, just när det gäller tätningen så körde jag på oringning eftersom det verkade vara en metod som funkar, men så här efteråt önskar jag att jag hade kollat upp bättre vilka fler metoder som finns, pianotråd tex är ju en variant, eller de andra packningarna Fredrik pratar om.

            /Anders



            Kanske är Rallysaaben hörsel skadad, Bengt-Erik sa så länge jag känner honom (40år), att hans ringar innehåller 90% koppar.
            En varje person kan igenom en lätt tryck på yttre diameter av ringen konstatere, om det är messing eller en kopparlegering.
            Vem kan svarva kopparringar med 99% koppar?
            Messing-ringar fanns för några år sen från en trimmare i Umeå, men inte från STRÖM.
            För alla som gjör med sina Toppar fel i framtiden är Bengt-Erik Ström skyldig. Detta är min slutsats av det vad de två herrar alltid berätta.

            TOPPLOCKPACKNINGAR

            Ja, Bengt-Erik Ström erkände att han fick för några år sen packningar från GTE som var för mjuka.
            Jag ha alldrig upplevt att han bortförklarad ett problem. Han hade producerat fyra packningssatser innan han upptäckte felet.
            Hur kan 4 packningssatser bliva 50% felproduktion. Jag vet i alla fall att Ström har tillverkat flera än 8 packningssatser.

            Men varför diskutera de 2 herrar upprepade gånger om det förflutna och göra folk osäkra? Jag hoppas ni vet varför.
            Kanske är det mer för att avleda uppmärksamheten från de egna felen?



            Re: Kopparringar-topplockspackningar

            Inläggav Rallysaaben » ons apr 02, 2014 2:17 pm

            Tyvärr så går det inte heller att diskutera nymodigheter med honom, han är totalt fastbiten i saabs tävlingsavdelning och hur de gjorde då, det är lite synd, för jag har velat trimma min motor med lite modernare metoder och bearbetningssätt, och då är det bara att välja nån annan att diskutera med för ström är kvar i 70talet i allt han gör, att utvecklingen har gått framåt i 40år sen han arbetade på saab är inget som han ens har lagt märke till, det är ju lite synd för om han skulle ha följt med i utvecklingen i sitt trimmande så skulle hans kunnande ha varit guld värt i dag ang just v4 motorn.

            /Anders
            Rallysaaben:


            Enligt min mening behandla denna tråd här våra gamla bilar från 70-talet , och där är Ström guld värd. Skulle vi diskutera vår gamla Saaber med dig? Nej tack, lyckligtvis har vi fortfarande Bengt-Erik Ström. Även om du och Rally vet allt bättre.
            Bättre om du byter till tråden “moderna motorer”.

            / Hubbe

              april 4, 2014 at 18:35 #51249

              Jeg har kjørt 1500 mil med min 1850 dobbelblås uten problemer.Blokk og “messingringer” er levert av Bengt Erik Strøm. http://bildr.no/view/ZjlJSm9S

                april 4, 2014 at 19:57 #73456

                Suck Hubbe! Din Svenska är nog inte hundra eftersom det inte är ditt modersmål!

                Det vi har klagat på är att Ström inte alltid säger sanningen. Ringarna fungerar inte alltid som det är tänkt. Vi har inte köpt ringarna ifrån någon annan en Ström och det har inte fungerat då de måttangivelser vi har fått har inte stämt = dyra extra kostnader!

                Om måtten stämmer så fungerar ringarna perfekt. Gör man som Tikkis och svetsar så har man ju eliminerat ett utav problem som uppstår. Kanske något man borde bli informerad om?

                Ringarna innehåller inte 90% koppar! Anders har nog svar på exakt hur mycket det är.

                Det har ju framkommit här tydligt att flera olika sorters packningar har levererats. Kan det vara så att det kan ha missats lite i mätningen utav dessa packningar?

                Jag har egentligen bara 2 klagomål på Ström vilka jag har klargjort för honom.

                1, För små spel på 2-takts motorerna, Bevisat då en berörd fick lite pengar tillbaks

                2, Ringarna fungerar inte tillfredställande, Bevisat av t.e.x Anders.

                Om du Hubbe i stället hjälper Bengt-Erik att åtgärda dessa problem så finns det inget mer större att klaga på. Kritik är bra! Det gäller bara att lyssna på den och försöka göra något bra åt den.

                Sluta försvara Bengt-Erik utan hjälp honom in på rätt spår! Det kostar nu många stora pengar bara för att han inte vill lyssna! Alla drabbade finns inte på Saab klubbens hemsida.

                Ingen människa eller motorbyggare är perfekt! Det kan vara bra att tänka på. Problemet är bara att inse när något har gått fel och göra något åt det! Inte bara slå ifrån sig och inte säga att man har hört talas om dessa problem.

                /Fredrik
                Ps. Hubbe, Om du visste hur mycket pengar som Anders har plöjt in i sina haverier beroende på ringarna så skulle du bli mörkrädd!

                  april 6, 2014 at 12:06 #174553
                  Rally wrote:
                  Suck Hubbe! Din Svenska är nog inte hundra eftersom det inte är ditt modersmål!

                  Rally:

                  OK, men jag kan i alla fall läsa svenska, och i Saabs Trimanvisning RTC – 643 läste jag, att toppar på motorar från och med 1968 inte planas mer än 1,5mm.
                  Bengt-Erik Ström säger till alla som vill hör det, att om man planar toppar över 1,5mm måste man svetsa lik Tikkis. Också det vet jag sedan 40 år.
                  Att toppar utan svetsning med mer än 1,5mm planing sprickar är inte konstigt.
                  Det skulle ha varit viktigare i denna tråd, att diskutera eventuella felaktigheter under topplocksmonteringen i stället för att föra en kampanje (igen) mot Bengt-Erik Ström.

                    april 6, 2014 at 12:58 #174558

                    Jeg er helt enig med Hubbe.Hvorfor ikke komme med tips og gode råd om trim.Vi må huske at Bengt Erik Strøm har bygd motorer MED MEGET HØY DYKTIGHET i en mannsalder,kanskje også til noen svenske førere.Alle som kjører v4 trim vet at hver gang man starter motoren er du ett hakk nærmere havari.NB Beklager hvis jeg har misforstått,siden svensk IKKE er mitt morsmål

                      april 7, 2014 at 09:42 #174580

                      Har nu kollat med några drabbade kompisar och de har planat max 1mm på sina toppar! Allt gjort efter anvisningarna.

                      Således så är jag bara så trött på denna diskussion! Sluta försvara Ström! Hjälp honom att hjälpa andra genom att få honom att förstå att detta är ett problem!

                      För som det är nu finns inte detta problem i hans värld verkar det som och ej heller verkar det så i Hubbes värld. Men det finns i många drabbade!

                      Gör om gör rätt!

                      Jag har inte klankat på allt Ström gör, Det jag är irriterad på är att han inte gör något åt det som blir fel många gånger.
                      Han gör mycket som är bra men det var ju inte det den här tråden handlade om.

                      Anders hade rätt i ett utav sina inlägg

                      “Att här på saabklubbens forum påstå att NÅGOT ström har sagt eller gjort/ att han kan ha fel är som att säga till påven att inte gud finns, mao man blir dumförklarad.
                      Jag önskar att jag vore ström, då fanns inga problem, för han kan INTE ha fel för han är en helt ofelbar övermänniska.”

                      Detta ovanstående är kanske inget Ström står för själv men väl hans lärjungar!

                      /Fredrik

                        april 13, 2014 at 18:41 #174706

                        @Rally wrote:

                        Har nu kollat med några drabbade kompisar och de har planat max 1mm på sina toppar! Allt gjort efter anvisningarna.

                        Således så är jag bara så trött på denna diskussion! Sluta försvara Ström! Hjälp honom att hjälpa andra genom att få honom att förstå att detta är ett problem!

                        För som det är nu finns inte detta problem i hans värld verkar det som och ej heller verkar det så i Hubbes värld. Men det finns i många drabbade!

                        Gör om gör rätt!

                        Jag har inte klankat på allt Ström gör, Det jag är irriterad på är att han inte gör något åt det som blir fel många gånger.
                        Han gör mycket som är bra men det var ju inte det den här tråden handlade om.

                        Anders hade rätt i ett utav sina inlägg

                        “Att här på saabklubbens forum påstå att NÅGOT ström har sagt eller gjort/ att han kan ha fel är som att säga till påven att inte gud finns, mao man blir dumförklarad.
                        Jag önskar att jag vore ström, då fanns inga problem, för han kan INTE ha fel för han är en helt ofelbar övermänniska.”

                        Detta ovanstående är kanske inget Ström står för själv men väl hans lärjungar!

                        /Fredrik

                        VILKA ANVISNINGAR?

                        JAG HAR OCKSÅ KOLLAT OM NÅGRA HAR SPRUCKET SINA TOPPAR MED STRÖMs PACKNINGSSATSER. JAG FRÅGADE TRIMMARE OCH V4 RALLYFÖRARE, DOM HAR INTE HÖRT OM SPRUCKET TOPPAR PÅ GRUND AV STRÖMs PACKNINGSSATSER. KONSTIGT ATT DET HÄNDER BARA FÖR DIG OCH DINA KOMPISAR. HUR KAN DET VARA SÅ?

                        DENNA DISKUSSION, SÅ SOM DU FÖR, HAR DU RÄTT I, LEDER TYVÄRR INGEN VART.
                        HUR KAN DU VARA TRÖTT PÅ DISKUSSION? DET ÄR DU SOM STARTA VARJE GÅNG ATTACKERNA MOT BENGT-ERIK STRÖM.
                        VARFÖR STOPPADE DEN TIDIGARE MODERATOR “PHERMANSSON” DINA ATTACKER MOT BENGT-ERIK STRÖM?
                        JA, DU GÖR REKLAM FÖR DIN AFFÄRSVERKSAMHET OCK DINA PACKNINGAR.
                        SITUATIONEN ÄR JU DEN, ATT BENGT-ERIK STRÖM ÄR EN SERIÖS FÖRETAGARE. DÄR DU GÖR STRÖMs PACKNIGAR DÅLIG UTAN ATT HAN KAN FÖRSVARA SIG. MINST SAGT, EN MYCKET DÅLIG STIL.


                        Inläggav phermansson » ons mar 21, 2012 9:20 pm

                        Re: topplocks packning
                        Tråden rensad.
                        Reklam är inte tillåtet och dessutom var vissa inlägg väl kritiska mot en part som inte deltog i debatten.
                        Saab 96 -62 “Fuxen”
                        Saab 96 -75 “Kähty” (såld)
                        Saab 95 -68 “Gösta”
                        Saabo -67 (nr 356)
                        Saab 900 -81
                        Saab 9-5 -99

                        Användarvisningsbild
                        phermansson



                        SAKFÖRHÅLLANDET ÄR: ATT DET FINNS DUKTIGT FOLK SOM ÄR NÖJDA MED STRÖMs PACKNINGSSATSER OCK ANDRA SOM LYCKAS SPRÄCKA SINA TOPPAR MED DESSA.

                        //Hubbe

                          april 13, 2014 at 21:50 #174713

                          Jag har haft tur samt varit noggrann och inte haft några sådana problem som spruckna toppar mer än en gång! Klagat har jag gjort men gensvar fick jag inte!
                          = jag fick söka mig andra vägar,

                          Det är inte så att gör reklam för någon i detta ämne. Jag bara upplyser att de delar Ström säljer inte håller vad de lovar och att det är utav yttersta vikt att mäta extremt noggrant. Ibland räcker inte ens det! Beroende på fel material!

                          Jag rekomederar ingen att sätta in ringar numera. Det behövs inte, Det kostar onödigt mycket, Kräver mer arbete, kan ge betydligt mer problem.

                          Du frågar om vilka anvisningar? De flesta frågar hur de ska göra med de delar de avser köpa när det inte är som på alla andra motorer/bilar. Gör man inte det då är man dum och har sig själv att skylla!
                          Jag tror faktiskt att de flesta frågar noggrant hur det skall gå tillväga oavsett om det gäller packningar eller annat motorrelaterat.

                          Lägg ner Hubbe du bakar bara in dig i ett hörn! Jag tror bara du förvärrar situationen.

                          /Fredrik

                            april 14, 2014 at 08:13 #174720

                            Så, nu tar alla här några djupa andetag.

                            Att detta diskuteras är bra. Att diskussionen lyftes ur den andra tråden är ännu bättre. Men ni måste se till att föra en saklig och ordentlig diskussion, i synnerhet då Ström själv inte deltar här.

                            Vi vill inte se fler inlägg med enbart STORA BOKSTÄVER (i diskussioner på nätet innebär detta att man skriker). Vi vill inte se någon beklaga sig över att man inte får ifrågasätta Ström. Personangrepp accepterar vi inte heller.

                            Fortsätt gärna denna diskussion, men gör det sakligt och ordentligt.

                              april 14, 2014 at 18:27 #174734

                              Kunskap kosta blod svett och tårar.
                              Ett riält hål i lånboken och många gråa hår.
                              De koppar/mässings-ringar och packningar jag har köpt av Stöm har funkat.
                              Hmm och det är de ända jag köpt av honom.

                                juli 13, 2014 at 23:54 #177101

                                Stilla tanke från roten om detta med Ström, hur väl uppdaterad han är, etc. Jag lägger mig inte idet tekniska avseende brister och fördelar med olika material i ringar, etc. Vill bara som en reflexion säga att Ström är och kanske skall ses som en representant för autenticitet kring den motorsportkultur en del av oss vårdar från just 1960 till -70 talet, där ambitionen inte nödvändigtvis är att göra så värt mycket annat än det som gjordes för 40 till 50 år sedan? Det jag har fått hjälp med därifrån (en “ny” 1815cc maskin bla) har fungerat utmärkt.

                                Då är kanske XP en aktör med förankring i det historiska samtidigt som moderna metoder, verktyg, synsätt och hjälpmedel används för att om möjligt få ytterligare fart och hållbarhet ur grejerna än det som var möjligt när det begav sig.

                                  juli 14, 2014 at 09:45 #177119

                                  Hej Timo,

                                  om jag minns rätt, så träffade jag dig för ungefär 5 år sen hos Bengt-Erik. Du monterade just din nya V4a i bilen. Genom mina många besök vid Bengt-Erik träffade jag många nöjda Saab-fantaster lik dig.
                                  Den 25. juni i år var Bertil Sollenskog vid Bengt-Erik. Bertil körde 2011 med sin Saab MC hastighets världsrekord.
                                  http://www.youtube.com/watch?v=qFnRMI9Epdk
                                  Vi diskuterade hans nya världrekord motor, och denna motor var allt annat än en motor från 60 till 70 talet.
                                  Tyvärr dog Bertil efter hemkomsten till Chikago av en hjärtinfarkt. Tom Donney var till Bertils begravelse, han skrev, att han övertar Bertils bil.

                                  I djup sorg om bertil Sollenskogs död
                                  Hubbe

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.