Kopplar inte ur (wire)

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Kopplar inte ur (wire)

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-25 15:00.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23404

    mrjo
    Deltagare

    Hej!

    Har ett litet problem, bilen kopplar inte ur när jag trampar på pedalen.

    Den ”feta grunkan” rör sig ganska mycket, borde inte den sitta stilla för att det skall funka? Känns som halva pedalvägen går åt åt att flytta den.

    Skall man fästa upp den på något sätt eller hur skall jag gå tillväga?

    Wiren är redan spänd till max och den är inte slak utan sitter i spänn mot återfjädringsfjädern.

    Har kollat in genom titthålet och ser att när pedalen bottnar så trycks tryckplattan ihop typ 1-2mm, hur mycket skall den tryckas ihop för att frikoppla, typ 10mm?

    Kan tillägga att jag flyttat hela skiten en ”smula” åt vänster, men tycker att detta borde snarare ge den motsatta effekten då vänster är bort ifrån lådan.

    Mvh Joakim

    #167693

    ingvar k
    Deltagare

    Du bör nog vara lite mer specifik om du skall få ett bra svar, tex:

    – Ange bilens årsmodell, du har troligen en 96 kortnos 60-64 års modell
    – Har problemet kommit plötsligt eller smygande under en längre tid? Har bilen stått länge, finns risk att wiren, övrig mekanism eller tom lamellen har rostat fast? I så fall skall du börja med att se till att grejorna löper lätt
    – ”Den feta grunkan”, menar du vinkelsegmentet/ bryttrissan som sitter ung mitt på wiren?
    den skall nog röra sig lite men rörelsen saknar betydelse för kopplingens funktion
    – Själva tryckplattan kan du inte se genom inspektionshålet, du menar nog tryckskivan/ urtrampningsplattan, ca 6 cm i diameter. Till att börja med, det skall finnas ett litet spel där mellan urtrampningslagret och plattan, kanske 0,5 mm (någon kunnigare kan nog svara på det), eller ca 20 mm mätt på kopplingspedalen. Sedan kopplingsrörelsen, jag tror att kanske 2 mm borde ge frikoppling (någon kunnigare?)
    – Vad har du flyttat åt vänster?

    #167698

    mrjo
    Deltagare

    Japs 96 -60. Inte kört den än. Men allt är nyligen isärtaget och smort så
    allt skall glida lätt.

    Ja precis nej men att den flyttar på sig gör ju att förflyttningen framme
    vid kopplingsarmen blir kortare?

    Är bra mycket mer spel mellan urtrampningslagret och plattan skulle uppskatta
    minst 10mm troligtvis mer. Precis när pedalen bottnar så trycker lagret till lite
    på plattan.

    Jag har flyttat hela pedalstället åt vänster vilket betyder att även wiren är
    flyttad åt vänster, vilket jag tycker borde göra att den blir mer spänd

    #167707

    ingvar k
    Deltagare

    Var finns alla 2T specialister idag?

    Ett spel på 10 mm eller mer mellan urtrampningslager och tryckskivan är helt fel.
    Har du skruvar justerhylsan åt rätt håll?
    Har kopplingen fungerat innan isärtagning och smörjning?
    Har vinkelsegmentet/bryttrissan varit isärtagen?
    Är det i så fall möjligt att kopplingswiren har halkat ur sitt läge vid hopmontering (jag vet inte om man kan montera fel) så att wiren blivit ”för lång”?
    Eller trasig bryttrissa?

    Jag vet inte hur du flyttat pedalstället, men du kan nog flytta tillbaka det med gott samvete

    #167723

    anders jensen
    Deltagare

    Joakim, den ”feta grunkan” skall röra sig ihop med wiren när du trampar ner pedalen.
    Den rör sig säkert ca 3-4 cm i sidled.
    Du skall ha ca 2-3 cm spel på pedalen (justeras på wirejusteringen under motorn).
    Är inte lamell och annat slut skall det funka.
    Om inte så kan svetsen ha släppt på kopplingsgaffeln/hävarmen.

    /A

    #167741

    matthias r
    Deltagare

    Har du monterat den lilla hållkonsolen för kopplingswiren rätt, dvs den som fästes av understa svepskruven (Svepskruvar= de fyra skruvarna som håller motorn till växellådan)?

    Den skall både vara mothåll till wirens mellanstycke (pinnen) och samtidigt utgöra infästningpunkt för wireänden i motorrummet.

    Utan denna kan inte wiren åstadkomma rörelse.

    Wiren spännes genom att du skuvar sexkantstycket (det med 5/8″-fattning) moturs dvs så det kommer närmare dig om du ståt lutad över vänster framskärm.

    #167742

    hans h
    Deltagare

    Kopplingen på min 96-61 har också havererat på ett motsvarande sätt. Och tipset jag fått är att gaffeln havererat.
    Bilen ställdes av för många år sedan pga detta problem (och rost i framvagnen) och jag har knappt rört den sedan dess. Annat än flyttat den mellan olika ”garage”. Den gick ju faktiskt att köra, om man startade med växel i och använde frihjul vid växling, men lätt var det inte.

    Någon gång ska jag väl få tid med den också. 🙂

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng