Koppling fungerar inte som den ska "saab 900 -88"

Forum Modellspecifika forum OG900 Koppling fungerar inte som den ska "saab 900 -88"

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-07-20 08:13.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Profilbild på Simon Eliasson
    Simon Eliasson
    Deltagare

När man startar bilen och man har kopplingen inne och ettan eller backen i kan den dra iväg även fast kopplingen är helt nertryckt eller så är kopplingen jättekänslig och bilen kan dra iväg bara jag släpper 5 mm. Om man lyckas komma iväg fungerar den som vanligt sen. Ibland om man ska ha ur ettan eller backen när man är stillastående så går det inte att få ur växeln så jag måste stänga av bilen, släppa kopplingen, trycka ner kopplingen, lägga i växeln och sen starta.
    Är kopplingen eller lådan helt färdig och måste bytas eller är det något annat?

Profilbild på woffe
    woffe
    Deltagare

Huvudcylindern som behövs renoveras lr bytas ut beroende hur loppet i den ser ut finns renoveringssats på Mekonomen 110kr sist jag köpte.
    På farsans rulla bilen iväg fastän kopplingen var nedtrampad ibott vi bytte slavcylinder o koppling först vilket var fel ände att börja i då det är dyrare o byta lycka till.

Profilbild på Regin
    Regin
    Deltagare

Och när du ändå är på G….

Innan du börjar riva i det hydrauliska, kolla hur mycket slangbiten
    på röret mellan huvudcyl och slavcyl evt ”flexar/utvigdar” sig när du trampar ner kopplingen 🤔

Profilbild på saabaero
    saabaero
    Deltagare

Jag skulle nog börja med att kolla pedalen.
    Vanligt på 900 att hålet för sprinten till huvudcylindern blir rejält ovalt och då blir det till slut problem att koppla ur

Simon Eliasson
    Deltagare

Har nu sett att huvudcylindern läcker olja inne i bilen (Den stora gummipackningen som sitter bakom pedalen). Så jag antar att den borde nog bytas eller renoveras.

Simon Eliasson
    Deltagare

Försöker nu att ta bort huvudcylindern men är helt omöjligt att montera bort ledningen som leder in i cylindern från slavcylindern. Den sitter så hårt att muttern slits sönder som jag försöker ta bort den. Nån som vet hur jag ska göra?

Profilbild på Janne Hagnell
    Janne Hagnell
    Deltagare

Har du kollat de enklaste grejerna som nämns ovan (ovalt hål, svällande slang)? Alltid lika lätt att bli energisk och börja riva grejer i onödan…

Profilbild på saabaero
    saabaero
    Deltagare

Försöker nu att ta bort huvudcylindern men är helt omöjligt att montera bort ledningen som leder in i cylindern från slavcylindern. Den sitter så hårt att muttern slits sönder som jag försöker ta bort den. Nån som vet hur jag ska göra?

Det finns ett specialverktyg för detta. Ser ut som en slitsad hylsa med ett dragskaft men det är antagligen redan kört om den börjat bli rund.

Skruva loss slavcylindern så blir det lite enklare att komma åt muttern.
    En annan variant. Lossa röret från huvudcyl och skruva loss slaven från lådan och ta ur hela paketet.
    Dra fast den jobbiga muttern i ett skruvstycke och vrid loss slaven.

Överväg att köpa en ny slang

Simon Eliasson
    Deltagare

Drog till lokala verkstaden och dom konstaterade att huvudcylindern var där felet låg. Köpte renoveringskit för huvudcylindern och har lyckats plocka isär stången som fäster i pedalen men kommer inte längre än så för att själva kolven inte går att få ut. Och eftersom att ledningen mellan slav/huvudcylindern sitter som ett berg i bägge ändarna, så måste jag renovera cylindern när den sitter i bilen…. Nån som har något tips på hur jag ska få ut skiten ur bilen?

Bilagor:
    Profilbild på woffe
    woffe
    Deltagare

Hej testa o ta bort slangen från bromsvätskan o kör medtryckluft från det hållet på cylindern , minnet sviker mig lite osäker om det finns en fjäder i huvudcylinern på 900:an .

Profilbild på Regin
    Regin
    Deltagare

Får man lov och fråga vart i detta avlånga landet du bor –
    tänkte mest om man kanske kunde hjälpa dig genom detta jobbet ??

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.