Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Koppling tar längst ner. Pumpa tryck. Vad läcker?
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-03-20 16:58 av .
- FörfattareInlägg
- 18 mars, 2013 kl. 19:01 #7296
mps
DeltagareNär bilen kördes senast så tog kopplingen långt ner.
Men idag när den stått ett par månader utan att köras.
Då tog den direkt längst ner.
Pumpade man 20-30 ggr så märktes det att det blev mer och mer motstånd i pedalen, men inte fullt ut. Hugger långt ner ändå.Vad är det då som läcker någonstans och var?
19 mars, 2013 kl. 05:52 #53530pelle s
DeltagareUrsäkta mig om jag låter näsvis, men har du tittat på bilen?
En gissning är väl att det är kopplingshydrauliken som läcker…
Då har du ju huvudcylindern, slangen och slavcylindern att välja på.
Men det är ju inte säkert att det rinner ut, det kan ju vara cylindrarna som inte håller trycket.
Hur som helst får du renovera cylindrarna eller byta dem.
Ungefär så skulle jag resonera.
Men det kan vara en massa andra fel också, så det bästa tipset är nog trots allt att öppna huven och titta ner bakom motorn. :WH
Vad gjorde du förra gången du hade samma problem?Pelle
19 mars, 2013 kl. 06:47 #53535phermansson
DeltagareJo så är det ju. Börja med att kolla slangen är hel, leta efter vätska runt slangen och vid slaven. Kolla efter vätska uppe där kopplingspedalen sitter fast. Renovera/byt cylindrarna, gärna båda två.
19 mars, 2013 kl. 08:03 #53538mps
Deltagare@Pelle S wrote:
Ursäkta mig om jag låter näsvis, men har du tittat på bilen?
En gissning är väl att det är kopplingshydrauliken som läcker…
Då har du ju huvudcylindern, slangen och slavcylindern att välja på.
Men det är ju inte säkert att det rinner ut, det kan ju vara cylindrarna som inte håller trycket.
Hur som helst får du renovera cylindrarna eller byta dem.
Ungefär så skulle jag resonera.
Men det kan vara en massa andra fel också, så det bästa tipset är nog trots allt att öppna huven och titta ner bakom motorn. :WH
Vad gjorde du förra gången du hade samma problem?Pelle
Har kollat och ser inget tydligt läckage.
Så misstänker också att packningar inte håller tätt.Förra gången så blev det faktiskt bättre av sig själv.
Men nu har det blivit ännu värre.Får se om man hittar delar och plocka sönder allt.
19 mars, 2013 kl. 10:25 #53539John Ahlberg, Vallentuna
DeltagareSlavcylindern kan knappast läcka utan att det syns, men det kan kanske droppa ned i kopplingshuset. Huvudcylindern kan läcka med dropp men är kolvpackningen dålig får man bara dålig funktion. Sedan kan gamla hydraulslangar bråka rejält också. Bromsslangar sväller gärna upp invändigt och stryper flödet men jag har haft en kopplingsslang vars armering blivit trött så att de sväller utåt när man trampar på pedalen och då kan det bli väldigt lite rörelse kvar i slavcylindern. Blir det aningen bättre efter några snabba pumptag på pedalen misstänker jag kolvpackningen i huvudcylindern. Byt, det kostar inte mycket alls och är enkelt att meka med. Se till att lufta noga efteråt!
Har för mig jag hört talas om att returfjädern i huvudcylindern kan brista och då går inte kolven tillbaka så att kanalen mot behållaren öppnas. Borde bli en ganska kort rörelse på slaven i så fall men borde också kännas skumt i pedalen.
19 mars, 2013 kl. 13:09 #53541mps
DeltagareVeteranshop har en renoveringssats för 220:-.
Så vi slår till med en sån 🙂19 mars, 2013 kl. 14:43 #53550stefan
Deltagare220kr ? har du kollat rätt nu? Jag tar typ runt hundringen för vardera sats.
Vad är det för bil?19 mars, 2013 kl. 15:17 #53551mps
Deltagare@Stefan wrote:
220kr ? har du kollat rätt nu? Jag tar typ runt hundringen för vardera sats.
Vad är det för bil?Stod så iaf 🙂
Gäller en 96 2takt 4vxl 1966
Får man köpa?
20 mars, 2013 kl. 10:02 #53578stefan
Deltagarekollade jag också och jovisst tar han så mycket men han har PBR sats och den täcker upp en massa olika varianter på den där cylindern och de varianterna har jag aldrig stött på i en saab cylinder så onödigt att betala en massa pengar för gummin som inte används.
Jag tar 80kr för satsen till huvudcylindern och 90kr för slavcylindern. Den sistnämnda har jag dock helt slut på.
Regga dig som kund på http://www.reservdelsshopen.se så kan du handla av mig om du vill. Det kommer in mer delar där vartefter och tills vidare får du maila om vad du vill beställa. Eller pm här.20 mars, 2013 kl. 11:26 #53582mps
DeltagareHittade ingen sats för koppling där.
Hittade bara broms?20 mars, 2013 kl. 16:58 #53599stefan
Deltagarenä jag har inte lagt ut allt, det var därför jag skrev att du får maila mig själva beställningen tills vidare.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.