Koppling tar längst ner. Pumpa tryck. Vad läcker?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Koppling tar längst ner. Pumpa tryck. Vad läcker?

  • Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-03-20 16:58 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7296
    mps
    Deltagare

    När bilen kördes senast så tog kopplingen långt ner.
    Men idag när den stått ett par månader utan att köras.
    Då tog den direkt längst ner.
    Pumpade man 20-30 ggr så märktes det att det blev mer och mer motstånd i pedalen, men inte fullt ut. Hugger långt ner ändå.

    Vad är det då som läcker någonstans och var?

    #53530
    pelle s
    Deltagare

    Ursäkta mig om jag låter näsvis, men har du tittat på bilen?

    En gissning är väl att det är kopplingshydrauliken som läcker…
    Då har du ju huvudcylindern, slangen och slavcylindern att välja på.
    Men det är ju inte säkert att det rinner ut, det kan ju vara cylindrarna som inte håller trycket.
    Hur som helst får du renovera cylindrarna eller byta dem.
    Ungefär så skulle jag resonera.
    Men det kan vara en massa andra fel också, så det bästa tipset är nog trots allt att öppna huven och titta ner bakom motorn. :WH
    Vad gjorde du förra gången du hade samma problem?

    Pelle

    #53535
    phermansson
    Deltagare

    Jo så är det ju. Börja med att kolla slangen är hel, leta efter vätska runt slangen och vid slaven. Kolla efter vätska uppe där kopplingspedalen sitter fast. Renovera/byt cylindrarna, gärna båda två.

    #53538
    mps
    Deltagare

    @Pelle S wrote:

    Ursäkta mig om jag låter näsvis, men har du tittat på bilen?

    En gissning är väl att det är kopplingshydrauliken som läcker…
    Då har du ju huvudcylindern, slangen och slavcylindern att välja på.
    Men det är ju inte säkert att det rinner ut, det kan ju vara cylindrarna som inte håller trycket.
    Hur som helst får du renovera cylindrarna eller byta dem.
    Ungefär så skulle jag resonera.
    Men det kan vara en massa andra fel också, så det bästa tipset är nog trots allt att öppna huven och titta ner bakom motorn. :WH
    Vad gjorde du förra gången du hade samma problem?

    Pelle

    Har kollat och ser inget tydligt läckage.
    Så misstänker också att packningar inte håller tätt.

    Förra gången så blev det faktiskt bättre av sig själv.
    Men nu har det blivit ännu värre.

    Får se om man hittar delar och plocka sönder allt.

    #53539

    Slavcylindern kan knappast läcka utan att det syns, men det kan kanske droppa ned i kopplingshuset. Huvudcylindern kan läcka med dropp men är kolvpackningen dålig får man bara dålig funktion. Sedan kan gamla hydraulslangar bråka rejält också. Bromsslangar sväller gärna upp invändigt och stryper flödet men jag har haft en kopplingsslang vars armering blivit trött så att de sväller utåt när man trampar på pedalen och då kan det bli väldigt lite rörelse kvar i slavcylindern. Blir det aningen bättre efter några snabba pumptag på pedalen misstänker jag kolvpackningen i huvudcylindern. Byt, det kostar inte mycket alls och är enkelt att meka med. Se till att lufta noga efteråt!

    Har för mig jag hört talas om att returfjädern i huvudcylindern kan brista och då går inte kolven tillbaka så att kanalen mot behållaren öppnas. Borde bli en ganska kort rörelse på slaven i så fall men borde också kännas skumt i pedalen.

    #53541
    mps
    Deltagare

    Veteranshop har en renoveringssats för 220:-.
    Så vi slår till med en sån 🙂

    #53550
    stefan
    Deltagare

    220kr ? har du kollat rätt nu? Jag tar typ runt hundringen för vardera sats.
    Vad är det för bil?

    #53551
    mps
    Deltagare

    @Stefan wrote:

    220kr ? har du kollat rätt nu? Jag tar typ runt hundringen för vardera sats.
    Vad är det för bil?

    Stod så iaf 🙂

    Gäller en 96 2takt 4vxl 1966

    Får man köpa?

    #53578
    stefan
    Deltagare

    kollade jag också och jovisst tar han så mycket men han har PBR sats och den täcker upp en massa olika varianter på den där cylindern och de varianterna har jag aldrig stött på i en saab cylinder så onödigt att betala en massa pengar för gummin som inte används.
    Jag tar 80kr för satsen till huvudcylindern och 90kr för slavcylindern. Den sistnämnda har jag dock helt slut på.
    Regga dig som kund på http://www.reservdelsshopen.se så kan du handla av mig om du vill. Det kommer in mer delar där vartefter och tills vidare får du maila om vad du vill beställa. Eller pm här.

    #53582
    mps
    Deltagare

    Hittade ingen sats för koppling där.
    Hittade bara broms?

    #53599
    stefan
    Deltagare

    nä jag har inte lagt ut allt, det var därför jag skrev att du får maila mig själva beställningen tills vidare.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.