Kopplingsfundering

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Kopplingsfundering

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #473278
    jangn
    Deltagare

    Hej
    Jag är en ny ägare till en Saab 95-75 siennabrun som stått stllla ett tag men nu skall få lite omsorg:)
    Motorn är nu igång går fint, bromsarna fixade fungerar fint, på kopplingen har jag bytt packningar osv i både huvudcylinder och slav cylinder, de fungerar fint, nu till problemet, när motorn är igång och jag trycker ner kopplingen så tar den i , låter som den tar i kuggar , har försökt justera men det går inte, kopplingen fungerar dock, men kan inte trycka pedalen sista biten, någon som vet mer? 😃

    #473303
    Janne Hagnell
    Moderator

    En koppling som stått kan få alla möjliga fel. Förutom att lamellen kan fastna så kan den kärva på axelsplinsen. Kopplingsgaffeln kan bli skev så det hugger. En sak jag råkade ut för var att slavcylindern kärvade och inte gick tillbaka helt. Då slirade kopplingen som om den var sliten och det påbjudna spelet på 4mm fanns inte heller. Masserade slaven lite och så blev det bra.
    Det är det spelet du inte kan få till?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #473305
    jangn
    Deltagare

    Tycker mig känna spelet vid slaven , men när jag trycker ner kopplingen tar något i som att stoppa in en skruvmejsel i kugghjul

    #473307
    Janne Hagnell
    Moderator

    Spricka i huset? Har varit med om liknande i ett sånt fall. Funkade bra om man slapp koppla ur. Lättare i en V4 än i de flesta andra bilar, iof sig.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #473309
    jangn
    Deltagare

    Det lustiga är att när inte motorn är igång kan jag trampa pedalen i botten utan problem, borde vara stopp då också, märkligt,vill helst slippa lyfta ur motorn

    #473340
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nja, har du spricka i huset kan det mycket väl funka när motorn är av. Och ljudet du hör kan vara startkransen som går emot när du försöker koppla ur helt.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #473382
    jangn
    Deltagare

    Kan jag ha monterat slaven fel på något sätt så att den trycker för långt fram? Hmm

    #473383
    jangn
    Deltagare

    Hoppas inte spricka

    #473387
    Janne Hagnell
    Moderator

    Kan jag ha monterat slaven fel på något sätt så att den trycker för långt fram? Hmm

    Ja, om du inte kan få rätt spel är det ju möjligt men hur?🧐
    Sedan ska det vara något med att Sachslameller är tjockare och att slaven kan behöva shimsas men då borde det vara svårt att använda kopplingen öht.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #473389
    jangn
    Deltagare

    Ja lurigt🙃jag får kolla upp det, bilen finns på landstället och kan inte gå ut prova nu,

    #473442
    jangn
    Deltagare

    Kan det möjligen ha med ihopsättande av slaven att göra?[

    Bilagor:
    #473444
    jangn
    Deltagare

    Kan det möjligen ha med ihopsättande av slaven att göra?[på min bil känns det som om den inringade delen är längre fram, tyvärr ingen bild på den

    Bilagor:
    #476123
    saab v4-ever
    Deltagare

    Hej,
    Kolla spelet på kopplingsarmen. En av mina kopplingsgafflar hade krökts (som Janne beskriver) och då fick jag ett fenomen att pinnen som kommer ur huset som möter slaven hamnade för långt in. Har för mig att jag lossade slaven och tryckte med ett rör som jag trädde över pinnen. Det kan vara så att din rörelse börjar för långt in och därför bottnar kopplingspedalen för att du inte kan använda hela slaglängden. Tyvärr har jag inga aktuella mått att hjälpa dig med då jag bara har kortnosSAAB:ar tillgängliga just nu och de har ju wirekoppling.
    //Harald

    #476250
    jangn
    Deltagare

    Menar du att trä ett rör över pinnen trycka? Åker inte pinnen med längre in då?

    #476284
    saab v4-ever
    Deltagare

    Ja, ett rör med inre dimension lagom för pinnen men ändå inte större yttre mått än hålet i kåpan, såvitt jag minns behövdes inte så högt tryck för att flytta på gaffeln. Med hjälp av denna metod kan man bedöma slaglängden, sen kan man jämföra med slaven monterad. Ev kan du flytta fram genom att shimsa slaven med en bricka el dylikt i bakkant. Tyvärr kan det vara gaffeln som är krökt och därigenom ger för lite slag och då måste du dessvärre ta ut motorn och byta gaffeln. Som Janne nämner kan den gaffeln krökas av flera anledningar.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng