Kopplingsfundering

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Kopplingsfundering

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Kopplingsfundering

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 10, 2020 at 12:02 #473278

      Hej
      Jag är en ny ägare till en Saab 95-75 siennabrun som stått stllla ett tag men nu skall få lite omsorg:)
      Motorn är nu igång går fint, bromsarna fixade fungerar fint, på kopplingen har jag bytt packningar osv i både huvudcylinder och slav cylinder, de fungerar fint, nu till problemet, när motorn är igång och jag trycker ner kopplingen så tar den i , låter som den tar i kuggar , har försökt justera men det går inte, kopplingen fungerar dock, men kan inte trycka pedalen sista biten, någon som vet mer? ?

        augusti 10, 2020 at 12:38 #473303

        En koppling som stått kan få alla möjliga fel. Förutom att lamellen kan fastna så kan den kärva på axelsplinsen. Kopplingsgaffeln kan bli skev så det hugger. En sak jag råkade ut för var att slavcylindern kärvade och inte gick tillbaka helt. Då slirade kopplingen som om den var sliten och det påbjudna spelet på 4mm fanns inte heller. Masserade slaven lite och så blev det bra.
        Det är det spelet du inte kan få till?

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          augusti 10, 2020 at 12:55 #473305

          Tycker mig känna spelet vid slaven , men när jag trycker ner kopplingen tar något i som att stoppa in en skruvmejsel i kugghjul

            augusti 10, 2020 at 13:07 #473307

            Spricka i huset? Har varit med om liknande i ett sånt fall. Funkade bra om man slapp koppla ur. Lättare i en V4 än i de flesta andra bilar, iof sig.

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              augusti 10, 2020 at 13:31 #473309

              Det lustiga är att när inte motorn är igång kan jag trampa pedalen i botten utan problem, borde vara stopp då också, märkligt,vill helst slippa lyfta ur motorn

                augusti 10, 2020 at 15:43 #473340

                Nja, har du spricka i huset kan det mycket väl funka när motorn är av. Och ljudet du hör kan vara startkransen som går emot när du försöker koppla ur helt.

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  augusti 10, 2020 at 20:19 #473382

                  Kan jag ha monterat slaven fel på något sätt så att den trycker för långt fram? Hmm

                    augusti 10, 2020 at 20:20 #473383

                    Hoppas inte spricka

                      augusti 10, 2020 at 20:57 #473387

                      Kan jag ha monterat slaven fel på något sätt så att den trycker för långt fram? Hmm

                      Ja, om du inte kan få rätt spel är det ju möjligt men hur??
                      Sedan ska det vara något med att Sachslameller är tjockare och att slaven kan behöva shimsas men då borde det vara svårt att använda kopplingen öht.

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        augusti 10, 2020 at 21:02 #473389

                        Ja lurigt?jag får kolla upp det, bilen finns på landstället och kan inte gå ut prova nu,

                          augusti 12, 2020 at 10:39 #473442

                          Kan det möjligen ha med ihopsättande av slaven att göra?[

                            augusti 12, 2020 at 10:55 #473444

                            Kan det möjligen ha med ihopsättande av slaven att göra?[på min bil känns det som om den inringade delen är längre fram, tyvärr ingen bild på den

                              september 24, 2020 at 21:48 #476123

                              Hej,
                              Kolla spelet på kopplingsarmen. En av mina kopplingsgafflar hade krökts (som Janne beskriver) och då fick jag ett fenomen att pinnen som kommer ur huset som möter slaven hamnade för långt in. Har för mig att jag lossade slaven och tryckte med ett rör som jag trädde över pinnen. Det kan vara så att din rörelse börjar för långt in och därför bottnar kopplingspedalen för att du inte kan använda hela slaglängden. Tyvärr har jag inga aktuella mått att hjälpa dig med då jag bara har kortnosSAAB:ar tillgängliga just nu och de har ju wirekoppling.
                              //Harald

                                september 26, 2020 at 12:23 #476250

                                Menar du att trä ett rör över pinnen trycka? Åker inte pinnen med längre in då?

                                  september 26, 2020 at 18:09 #476284

                                  Ja, ett rör med inre dimension lagom för pinnen men ändå inte större yttre mått än hålet i kåpan, såvitt jag minns behövdes inte så högt tryck för att flytta på gaffeln. Med hjälp av denna metod kan man bedöma slaglängden, sen kan man jämföra med slaven monterad. Ev kan du flytta fram genom att shimsa slaven med en bricka el dylikt i bakkant. Tyvärr kan det vara gaffeln som är krökt och därigenom ger för lite slag och då måste du dessvärre ta ut motorn och byta gaffeln. Som Janne nämner kan den gaffeln krökas av flera anledningar.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.