Kopplingsinställning

Forum Modellspecifika forum Sonett Kopplingsinställning

Detta ämne innehåller 6 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-11-22 17:40.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4146

    sonettbjorne
    Deltagare

    Har problem att få till så att den kopplar ur ordentligt på min III:a, det hugger ordentligt oftast när jag lägger i 1:an och backen… Urtrampnigslagret tjuter lite men tänkte vänta med det tills efter säsongen, skulle gärna vilja ha tips eller handfast hjälp (finns i Linköpingsområdet), huvudcylindern är ny och slaven ompackad, luftat och fint. Spelet bedömt 4 mm. Tips någon?

    #28335

    stefan
    Deltagare

    om du har fixat allt som du beskriver så återstår nog inget annat än att antingen tryckplatta eller lamell är skadad så det vindar. Då släpar nåt i varann och du får typ ett svagt dragläge

    #28396

    erik randa
    Deltagare

    Det kan även vara vevaxelbussningen som är sliten och då rör sig kopplingsaxeln lite hur som helst och kopplingen hugger som följd. jag har bussningar på hyllan om så önskas.

    Erik 🙂

    #28977

    arnhog
    Deltagare

    Har du fått ordning på kopplingen? Kan du trampa kopplingspedalen ända ner, eller känns det som den stoppar halvvägs?
    I så fall kan jag ge dig ett tips. Har haft ett liknande problem.

    #30333

    mats a
    Deltagare

    Jag vill gärna följa upplösningen på detta problem, då jag har ett liknande på en 96 och Sonetten ska även den få sin koppling översedd. Hur går det?

    #31284

    wallin
    Deltagare

    Kan även vara så illa att någon fjäder släppt på tryckplattan , då ligger kopplingen snett och kan inte koppla ur riktigt
    Har råkat ut för detta en gång ……

    #35277

    arnhog
    Deltagare

    Hade ett sådant problem på min Sonett V4 när jag fick hem den från USA. Efter mycket sökande i bl.a. slavcylinder och huvudcylinder fann jag till slut att lamellen var 2 mm tjockare än std. Med kopplingsgaffelns utväxling betyder detta att urtrampningslagret ”backar fram” c:a 6 mm, vilket förloras i väg på slavcylindern. Detta upplevs som att kopplingspedalen stoppar halvvägs med dålig frikoppling. Slavcylindern skulle alltså behövas shimsas fram motsvarande (jag tror att det finns shims för detta). Nåväl, jag löste problemet genom byte till std. lamell.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng