Kopplingsproblem

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Kopplingsproblem

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Kopplingsproblem

  • Författare
    Inlägg
    • mars 13, 2017 at 09:07 #428092

      Vid årets första uppstart så skrapade 1:an och backväxeln, så då justerade jag på skruven ute på lådan. Kopplingen kändes då genast bättre, så jag och sambon åkte en tur på några få mil. När vi kom hem och stannat bilen utanför garaget, så började det skrapa på samma växlar igen. Och när jag skulle lägga i 1:an för att köra in bilen så drev det inte alls och inte heller på 2:an,3:an och 4:an, men efter jag har lagt i backen och försökte igen så drev dom helt plötsligt som vanligt. Jag bytte kopplingen och uttrampningslager för ca 3 år sedan och fick då shimsa mellan svänghjul och tryckplatta för att få det att fungera. Frihjulet fungerar som det ska. Jag har lite funderingar om detta, kanske finns det någon här som har vart ute för samma fenomen som mig?

      1. Kan det vara så att lamellen har ”slitit in sig” så att shimsen borde tas bort?

      2. Ska jag justera växellägena?

      3. Är det något i lådan som kan vara kass?

      4. Om det är kopplingen som ska bytas kan man då få tag på en förstärkt koppling som är bättre än standard?
      (V4:an är milt trimmad)

        april 10, 2017 at 14:56 #429029

        I would start with checking the master- and slavecylinder, their hoses (dry or cracked?) and the fluid in it (maybe there’s air or water in it)
        Greetings from NL

          april 11, 2017 at 15:44 #429050

          Ledsen, men jag är medlem, medlemnr 6987, och jag unsuccesfully försökte komma in min profil och skicka ett e-postmeddelande som frågar te förklara mig hur man gör det som inte svarat. (Sorry för off-topic)
          Jag skulle börja med att kontrollera master- och slavecylinder deras slangar (torra eller spruckna?) Och vätskan i det (kanske det finns luft eller vatten i den)
          Hälsningar från NL

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.