Kopplingsproblem NG900?

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Kopplingsproblem NG900?

• Författare

Hejsan,

Har en gammal trotjänare i form av en 900 S som hängt med i ca 6 år i min ägo och drygt 10 000 mil, har nu gått strax över 29 000.

Nu har jag dock fått kopplingsproblem, frågan är om det är bara urtrampningslagret och/eller något ytterligare fel som inte härrör till själva kopplingen. Det hela har yttrat sig som ett lite väsande men inte högt missljud under en ganska lång tid. Dels vid nedtrampad kopplingspedal, men även något vid driv under belastning (typ lågvarv på en för hög växel). Under de senaste säg 50-100 milen har det börjat låta riktigt illa, först enbart vid nedtrampning av kopplingspedalen, men så även med motorn frikopplad på tomgång. Det kommer då ett högt skrapande/vinande ljud och lyssnar man med huven öppen så är det helt klart från växellådssidan, multirem är bytt tidigare och kamkedja och den biten funkar perfekt.

När jag testade senaste gången igår att starta motorn så uppträdde också en annan märklig grej, det höga ljudet var som högst vid tomgångskörning med frikopplad motor, och när man trycker ner gaspedalen så börjar hastighetsmätaren att slå frivarv upp till 240 km/h 😕 Hade visserligen utfört motortvätt några dagar tidigare för att lättare kunna inspektera felen, men då kördes den ordenligt varm efteråt och fick torka ur helt i motorrummet. Inget högre missljud eller frivolter på mätaren uppträdde då.

Frågan jag ställer mig är då om något annat har havererat i lådan eller så, eller kanske en kombination av utrampningslager och skadat mätardrev/medbringare? Eller är den helt elektronisk?

Tacksam för råd och svar, står i övervägande om det ska bli reservdelsbil eller reparation och kopplingsbyte. Mycket jobb att lyfta ner lådan osv runt det, men bilen är samtidigt riktigt fräsch för att vara en tidig NG 900, nästan ingen rost alls…

Mvh
      Mathias

januari 5, 2015 kl. 11:22 #199371

Ska även tillägga att jag bytte kopplingsvajer vid ca 19500 mil, så den är borde vara reko fortfarande.

januari 5, 2015 kl. 18:40 #200605

Vad jag vet så var iallafall instrumenthuset en svaghet på 94-95 års modeller.
          innebär att dom lägger av tvärt och inget funkar längre, att hitta ett beg insrument,
          ja det är ju inte helt lätt med dessa problem.

januari 5, 2015 kl. 21:50 #200617

Ng900 instrument är det typ omöjligt att få tag på är min personliga erfarenhet så skulle kolla så det är ok innan jag skulle lägga pengar på reparation.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.