Köpråd och frågor angående nya Saab 9-5

Forum / Modellspecifika forum / NG9-5 / Köpråd och frågor angående nya Saab 9-5

Forum / Modellspecifika forum / NG9-5 / Köpråd och frågor angående nya Saab 9-5

  • Författare
    Inlägg
    • februari 6, 2018 at 20:09 #440458

      Hej!

      Funderar på att skaffa en Saab 9-5 ng men har lite frågor och funderingar.

      1. Fungerar Biopower på samma sätt som till andra modeller, att det blir mer hk när man tankar etanol?

      2. Är biopowermodellerna på Saab 9-5 ng tåliga att tanka med etanol eller har de rykte om sig att vara känsliga?

      3. Är det några typer av fel som är särskilt vanliga på Saab 9-5 ng?

      4. Är nya Saab 9-5 generellt ett bra köp (en bra Saab så att säga)?

      5. Är det lätt (ens möjligt) att montera en eftermarknadsstereo?

      6. Är det några reservdelar som är extra svårt att få tag i just för Saab 9-5 ng?

        februari 23, 2018 at 00:46 #441182

        1. Nej Samma antal HK på både bensin och etanol.
        2. Inga problem att köra på etanol
        3. JA, det finns några barnsjukdomar som inte har nån lösning, samt andra stressade lösningar. Du kommer att se problem med:
        – På bensin/etanol bilar förutom 1.6T kamkedjan som sträcker sig eller slålsönder glidskenor
        – På diesel problem med läckande vattenpumpar, läckande egr ventiler
        – På samtliga bilar: Dåligt rostskydd dvs rostangrepp (skärmkanter, takets framkant passningar mellan plåt och plastytor lyktor etc)
        – Trasiga värmedynor
        – Problem med rattlås, i de flesta fall är den egentligen bara känslig för låg spänningsnivå i batteri men det har förekommit grava startproblem pga rattlåsmodulen.
        – När vi pratar felkoder så är många relaterade till batterispänningen, bilen är extremt känslig och kastar felkoder av olika sorter när spänningen dyker.
        – Fallerande dioder i 3:e bromsljuset samt ledrampen (Finns repsatser)
        – Inga nya kartor till navigationen senaste är 2012
        4. Kan vara om man har turen med sig och hittar rätt bil, den är helt underbar att köra men den är ingen spargris servicemässigt (Finns få bra verkstäder som klarar av den komplexa bilen) Jag själv köpte den som bruksbil men den är i dag en av mina entusiastbilar.
        5. NEJ allt annat än lätt, men det går ja, MEN den är hårt integrerad i bilens databussystem Bilar utan nav talar med GMlan och bilar med Nav talar canbus i stereosytemet som också styr mänger med inställningar i bilen, så det är inte bara att byta stereo utan det krävs en del annat med.
        6. Ja framförallt LEDrampen som är i princip helt omöjlig att hitta ny och som begagnad med trasig ledlist får du säkert betala 3-4000 begagnad med hel list kanske 5-7000
        Det kan även vara vissa problem att få tag på vissa kromlister som sitter på dörrar mm.

        När det gäller slitagedelar så finns allt att få tag på, plåt är inget större problem såvida du inte ska ha tag på en takpanel för panorama.

        I garaget finns: Saab 95 -1973 och Saab 9-5 Tid4/Hirsch -2010 samt en "nästan Saab" Cadillac BLS -2008 Biopower

          mars 15, 2018 at 19:42 #441822

          5. Inga problem alls att montera. Visst så kanske inte alla inställningar blir tillgängliga, men ärligt talat hur ofta ändrar man de?

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.