Köpråd OG 9-3

Forum Övrigt Allmänt Köpråd OG 9-3

  • Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2013-03-19 06:59 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6906

    Efter mången diskussion hemma har vi äntligen bestämt oss för bil det blir. Valet stog länge mellan en 9-5sc och og9-3. Vi kom fram till att i nuläget behöver vi inte en till fullkombi men vi behöver fortfarande plats för fido i bagaget. Så valet föll på 9-3.

    Enda kraven vi har är 185 hk och manuell.

    Vad ska jag kika på? Vilka vanliga fel och defekter finns?

    Tack på förhand.

    #53475
    porsche944
    Deltagare

    Som jag ser det så är det ganska tillförlitliga bilar, men vi pratar bilar som är 10 år som nyast. Bortser vi från det som ögat kan se med repor, bucklor synlig rost så skulle jag kolla följande:
    * Pixelfel i SID och ACC panel, mer regel än undantag
    * Brustna fjädrar fram
    * Upprostade fjäderben
    * Utslitna länkarmar, visar med klonk vid bromsning
    * Läckande servorör, ganska jobbiga att byta
    * Kamkedjan, från 18000 mil och uppåt är det dags att byta
    * De långa bromsrören som går vid vänstersida, billiga men lite bökiga att byta
    * Dålig handbroms och kärvande wires till densamma
    Det är väl vad jag kan komma på spontant, det finns säkert mer, totalt tycker jag det är en bra bil, ganska driftsäker och framförallt krocksäker även med dagensmått.

    Lycka till i jakten!

    #53476
    porsche944
    Deltagare

    Kom på en viktig sak till, backen skall vara lätt att lägga i, får ej vara trög eller fordra många försök att få i läge.

    #53477

    Tack för ditt svar. Brustna Fjädrar och rostiga fjäderben är väll standardutrustning på 9-3orna. Verkar inte vara några besvärliga fel utöver kedjan.
    Hur bökigt är ett kedjebyte? Tycker att 18000 låter väldigt tidigt. Är det inte samma motor som i ng900/9000?

    #53482
    turbolamko
    Deltagare

    T5 motorn hittar på 1998-1999 årsmodeller när det gäller fulltryckarna dvs samma som NG900 och 9000, och när det gäller lättryckaren så finns T5 motorn även på 2000 årsmodell.

    Nåt som bör nämnas ofta är att hundbenen på 5-dörrarsmodellerna rostar ofta dessutom.

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #53493

    @Christian Haugsöen wrote:

    Valet stog länge mellan en 9-5sc och og9-3. Vi kom fram till att i nuläget behöver vi inte en till fullkombi men vi behöver fortfarande plats för fido i bagaget. Så valet föll på 9-3.

    Varför inte köpa 9-5? Ungefär samma problembild förutom de rostande fjäderbenen. Borde inte skilja jättemycket i pris eller driftskostnad. Bättre komfort och innerutrymmen, även om man inte tycker att man behöver utrymmet så är det bra att ha förr eller senare.

    Bara lite nyfiken på argumenten mot att köpa en 9-5:a.

    #53494

    Det var nog mycket att det känns som om att 9-5orna i 30 000:- klassen har gått så långt och är så slitna. Tittar man på 9-3 så får man en fin 01-02 med ca 13-15 000 mil på klockan. Ofta gubbägda och skötta därefter. Dyker det dock upp en klockren 9-5 så tvärvägrar jag inte kategoriskt.

    #53503
    William
    Deltagare

    Har hållit lite koll på 9-5 både för min räkning i somras och för en vän nu under vintern och det brukar dyka upp riktiga superfynd med jämna mellanrum (både vad som verkar vara hyggligt skick och pris), som är borta från blocket på några timmar bara. Detsamma gäller dock alla Saabmodeller bara man är lite tålmodig. 🙂

    #53512

    Känner att denna tråd börjar glida lite så jag startade helt sonika en tråd i den riktning denna glider!

    http://forum.saabklubben.se/viewtopic.php?f=20&t=6958

    Fortsätt gärna 9-5 vs 9-3 där!

    #53522
    Dicst
    Deltagare

    Vilken är planen med bilen? Hur länge och hur långt ska den köras? I vilket syfte? Fyller den era behov för stunden eller för mer än 5 år framåt? Vad får den kosta att äga på 5års sikt? Etc etc. Köper du en sån här bil i den prisklassen så blir ni nog garanterat den sista ägaren på en sådan bil. Jag kan inte sälja min 9-5 Aero -02 idag ens om jag ville, bruksvärdet är högre än marknadsvärdet och den är totalt fullutrustad, så jag behöver inte köpa en annan bil för att jag saknar nåt heller. Välj med omsorg, för ni får nog ha den läääänge om i köper en så ”gammal” Saab idag. Det är mycket bil för pengarna, men du riskerar att få ha den kvar också….

    #53537
    Jonathan
    Deltagare

    Pixelfel är enkla att fixa, om man inte försöker sig på det själv. 🙂 Här är några rader om hur jag fixade min SID: http://sulo.se/2013/01/31/att-meka-med-en-modern-bil/

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng