Köpråd Saab 9000 önskas

Forum / Övrigt / Allmänt / Köpråd Saab 9000 önskas

Forum / Övrigt / Allmänt / Köpråd Saab 9000 önskas

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 20, 2005 at 21:42 #13284

      Hej! Har nu blivit sugen på Saab även som bruksbil. Hittade denna annons:
      “SAAB 9000 CS -92 22700 mil, nybesiktigad. AC, färddator, elspeglar, elhissar mm Mycket bytt ex. startmotor, di-kasett, bensinpump. 16” sd på alu. fälg.Vinterdäck. Lagt ut mycket pengar på bilen så jag hade gärna haft den kvar men säljer den nu pga tillökning.
      Skatten betalas av köparen, därför har jag satt lägre reservationspris. Prisvärt !

      Defekter:
      *Tyget lite sönder på bakre c-stolpen
      *C-låset kärvar ibland (ant. lite glapp ini dörren)
      *Bakre elhissar ur funktion (behöver ant.bara lite smörjning)”

      Har varit och tittat på bilen och den ser helt ok ut. Antydan till rost i dörrarnas nedkanter, bubbligt framför höger bakhjul. Ser fin ut undertill, det lilla jag kunde se. Går bra, AC fungerar. Det enda jag riktigt störde mig på var att kopplingspedalen hade en jättekort slag? Max 5 centimeter efter vad jag kände och det kändes som pedalen satt bra nära golvet. Besvärligt att fixa?
      Är bilen värd 14000?

        oktober 20, 2005 at 22:28 #89612

        Om det är kopplingshydrauliken som är på väg att ge sig, så brukar det sluta med att du får byta manövercylinder, slaven och slangen däremellan.

        Det, liksom byte av kopplingspaketet innebär att du måste lyfta ur växellådan. Kanske inte så svårt, men det är att byta. Material plus arbetskostnad någonstans mellan 10 och 15kkr

        Frågan om bilen är värd 14kkr överlåter jag till någon annan. Lycka till med vad du köper!

        Har varit och tittat på bilen och den ser helt ok ut. Antydan till rost i dörrarnas nedkanter, bubbligt framför höger bakhjul. Ser fin ut undertill, det lilla jag kunde se. Går bra, AC fungerar. Det enda jag riktigt störde mig på var att kopplingspedalen hade en jättekort slag? Max 5 centimeter efter vad jag kände och det kändes som pedalen satt bra nära golvet. Besvärligt att fixa?
        Är bilen värd 14000?

          oktober 21, 2005 at 13:39 #89613

          Kort slag i pedalen, skulle tippa på brusten fjäder i huvudcylindern. Bakre elfönster fungerar inte, kolla om backljusen funkar, samma säkring, kan vara backljusgivaren som fått kortslutning.

            oktober 21, 2005 at 13:49 #89614

            Tack för svaren! Hmm en brusten fjäder lät ju inte så farligt, men kopplingshydrualiken lät ju desto värre. Här även tittat på en bil hos en bilhandlare, en CSE -93 med 24000 mil på mätaren. Inga direkta fel förutom att larmet var urtaget. Bilen är direktimporterad, är det bra eller dåligt?

              oktober 24, 2005 at 21:23 #89615

              A propos slaget i pedalen: Jag utgår från att du jämfört mellan olika exemplar av 9000? Jag hade nämligen samma upplevelse när jag bytte från 900:OG till 9000, men insåg snart att det bara handlade om att korrekt spel är olika på de olika bilarna. En vanesak, således.

                oktober 25, 2005 at 05:52 #89616

                Jodå, jämfört med den andra bilen jag nämnde ovan (CSE -93) är det en stor skillnad. Jag har lagt ett bud på bilen nu i alla fall, tyckte det var mycket bil för pengarna även om man får lägga lite pengar och jobb på den. Fortsättning följer….

                  oktober 27, 2005 at 08:07 #89617

                  Så nu står bilen här ute på gården, blir lite närmare undersökning senare idag. Konstigt nog kändes kopplingen bra när jag körde hem den igår? Jaja, bara hoppas att det var något tillfälligt!? Gav 11100:- för den, känns som ett bra pris. Nu återstår bara att sälja Peugeotkombin, blir lite mycket med tre bilar…

                    oktober 27, 2005 at 16:20 #89618

                    Grattis till köpet!

                      oktober 28, 2005 at 18:13 #89619

                      Jag hade ett liknande problem på min 9000 -97 för några år sedan, kopplingen blev stum och korttrampad.
                      Problemet kom och gick i perioder under 4-5 månaders tid tills kopplingspedalen gick i botten vid ett rödljus en morgon och jag fick ta bärgare där ifrån.
                      Saab bytte cylinder och slang, tror det gick på en 5-6000 kr inklusive bärgning.

                        november 19, 2005 at 18:04 #89620

                        Kan ju passa på att avsluta denna tråd nu när bilen är fixad. Jag renoverade huvudcylindern vilket inte gav någon förbättring. Kopplingspedalen tog fortfarande långt ned, och eftersom det var svårt att få ett mjukt ingrepp och oljan sakta försvann beslöt jag mig för att det var dags för ett kopplingsbyte. Speedparts i Uddevalla fick uppgiften, fint med lite rabatt via Saabklubben oxå!
                        Jag bad dem byta allt, koppling, urtrampningslager, slavcylinder och kopplingsslangen, och det visade sig vara helt rätt. Slavcylindern var skadad och läckte, lamellerna var så gott som slut och urtrampningslagret lät inget vidare. Troligen var dessa delar aldrig bytta, så nog får man säga att de höll länge ändå! Nu är bilen som den ska i kopplingen, gött! Allt som allt kostade det drygt 4500:- med rabatt.

                          november 19, 2005 at 19:53 #89621

                          Det var snusk billigt!!

                            november 19, 2005 at 20:18 #89622

                            Håller med om det. Grattis!

                              november 20, 2005 at 22:10 #89623

                              Tackar! Ja priset var det inget fel på, trevlig personal och bra service också. Kan verkligen rekommendera Speedparts för de som bor i närheten av Uddevalla.

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.