Köpråd: Saab 96 -63-64

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Köpråd: Saab 96 -63-64

  • Detta ämne har 22 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-10 10:55 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6351
    bennet
    Deltagare

    har funderat ett tag på att köpa en 2-takts saab och då varit lite sugen på en 92:a men fick nu tips om en 96 som var till salu och jag funderar på att slå till.
    funderar på att fara och kolla på den i helgen så jag undrar om det är något speciellt man ska kolla efter som kan bli dyrt att laga, vanliga ställen för rost mm.
    bilen har stått under tak dom senaste 20 åren som jag förstod det och tanken är att först bara få den körduglig igen men som med allt annat man köper så finns en lite risk att det spårar ur totalt och det blir en helrenovering.

    #45384
    lars2t
    Deltagare

    Du kommer ha mer användning av 96an. Kolla efter rost. Den gömmer sig inte på 96an. Ingen rost går före frisk motor.. du kommer att behöva renovera veven ändå…
    Lättmeckat och roligt!

    #45416
    saab-bo
    Deltagare

    Här finns en del nyttiga tips!
    http://www.saabklubben.se/sv/node/79

    / Mvh Bosse

    #45418
    bennet
    Deltagare

    @lars2t wrote:

    Du kommer ha mer användning av 96an. Kolla efter rost. Den gömmer sig inte på 96an. Ingen rost går före frisk motor.. du kommer att behöva renovera veven ändå…
    Lättmeckat och roligt!

    hur dyrt och svårt är det att få tag på delar till veven?
    är det skf lager på den som man kan hitta hos tex momentum ?
    hörde ett rycket om att det kan va svårt att få tag på vevstackslager men det kanske inte stämmer?

    #45419
    bennet
    Deltagare

    @Saab-Bo wrote:

    Här finns en del nyttiga tips!
    http://www.saabklubben.se/sv/node/79

    / Mvh Bosse

    tack för länken

    #45475
    saab v4-ever
    Deltagare

    Kul med en kortnos till som kanske kommer ut på vägen. De är underbara att köra och värda att se fram emot.
    Håller helt med Lars 2t, rosten är värst. Motor kan du hitta bättre begagnad, det finns flera varianter att välja bland.
    Det finns folk som kan hjälpa dig. Om man jämför med andra bilmärken tycker jag fortfarande att det är billigt att hålla på med SAAB:ar.
    Får du tag i ett någorlunda friskt exemplar till ett överkomligt pris så tycker jag inte du skall tveka. Jag tycker defintivt att du skall försöka få den på rull och besiktigad innan du börjar riva för mycket så att du får en känsla för bilen, risken är annars att man står där med alla lösa delar och tappar sugen.
    Skulle också föreslå att du kikar på några bilar som är fina och testar någon, mestadels lönar det sig att köpa en färdig bil direkt.
    Har du haft andra äldre bilar?
    Lycka till!
    Harald

    #45488
    bennet
    Deltagare

    det var av en slump som jag fick tips om den här, har inte tittat på eller provkort någon annan äldre Saab förutom att jag suttit och och drömt mig bort i en Sonett III.
    blir till att kolla ordentligt efter rosten och min far ska följa med så han får hindra mig från att göra ett dåligt köp, men det finns en lite risk att han också blir lite köpsugen.
    om jag köper så är tanken att få den igenom besiktning och sen ha den som ett rullande projekt.
    äldsta bilen jag har ägt var en Audi 80 från 84:a men den skruvade jag inte så mycket med, men håller mycket på med veteransnöskotrar och vet vilket jobb det behövs på dom och vet att en bil kommer att blir några gånger värre att få i ordning.
    att köpa en färdig bil är billigare man vad är det för roligt med det? mycket roligare att skruva och fixa själ tycker jag.

    #45492
    lars2t
    Deltagare

    Om du inte är rädd för att skruva gammal skoter så är en Saab tvåtakt perfekt hobbybil för dig! Vevaxeln lämnar du till någon känd eller till firman som renoverar snöskoter vevaxlar, dock skall du se till att få moderna skoterlager i veven… de använder egna lagerbanor och det håller mycket bättre en de gamla lagerhållarna och du blir oberoende av fräscha stakar. Lycka till!

    Jag rekommenderar att du renoverar veveaxeln och fördelaren (Ronwill) eller så hittar du en glappfri (axiellt och radiellt) så kommer du att få många roliga mil utan ras. Se till att lära dig att ställa in tändning med klocka och stroboskop och att smörja bilen så kommer du få mycket kul!

    #43364
    bennet
    Deltagare

    @lars2t wrote:

    Om du inte är rädd för att skruva gammal skoter så är en Saab tvåtakt perfekt hobbybil för dig! Vevaxeln lämnar du till någon känd eller till firman som renoverar snöskoter vevaxlar, dock skall du se till att få moderna skoterlager i veven… de använder egna lagerbanor och det håller mycket bättre en de gamla lagerhållarna och du blir oberoende av fräscha stakar. Lycka till!

    Jag rekommenderar att du renoverar veveaxeln och fördelaren (Ronwill) eller så hittar du en glappfri (axiellt och radiellt) så kommer du att få många roliga mil utan ras. Se till att lära dig att ställa in tändning med klocka och stroboskop och att smörja bilen så kommer du få mycket kul!

    tror han som har fixat vevarna till mina skotermotorer har pysslat lite med saab också, vill minnas att vi diskuterade saab en gång när jag var förbi.

    har kollat på bilen och lutar åt att det blir köp ikväll, rost finns så det blir nog någon timme med svetsen. men har några funderingar nu innan man slår till och det är:
    är det enkel eller dubbel plåt i golvet?
    hur svårt är det att få tag på delar till saxomat?

    #45507
    enor
    Deltagare

    Är det en saxomat du har hittat? Delar finns förmodligen men jag skulle inte kalla det ”enkelt” att hitta dem… jag skulle bygga om till vanlig koppling om jag vore du.

    #45511
    bennet
    Deltagare

    @enor wrote:

    Är det en saxomat du har hittat? Delar finns förmodligen men jag skulle inte kalla det ”enkelt” att hitta dem… jag skulle bygga om till vanlig koppling om jag vore du.

    vad jag förstår så sitter det en saxomat i den, jag gissade att kan vara svårt att få tag på delar men hoppades på att det skulle vara enkelt. förstår fördelen med att bygga om till vanlig koppling men eftersom saxomat inte är så vanligt är det lite att förstöra bilen att göra så?

    #45513
    enor
    Deltagare

    Att Saxomat aldrig blev så vanligt beror väl främst på att det helt enkelt inte var särskilt bra – en vanlig koppling är definitivt att förbättra bilen. Tycker jag.

    #45524

    Förstöra eller inte, det är väll en åsiktsfråga. Själv tycker jag inte man förstör en bil genom att göra den mer användbar!

    #45547
    saab v4-ever
    Deltagare

    @Bennet wrote:

    det var av en slump som jag fick tips om den här, har inte tittat på eller provkort någon annan äldre Saab förutom att jag suttit och och drömt mig bort i en Sonett III.
    blir till att kolla ordentligt efter rosten och min far ska följa med så han får hindra mig från att göra ett dåligt köp, men det finns en lite risk att han också blir lite köpsugen.
    om jag köper så är tanken att få den igenom besiktning och sen ha den som ett rullande projekt.
    äldsta bilen jag har ägt var en Audi 80 från 84:a men den skruvade jag inte så mycket med, men håller mycket på med veteransnöskotrar och vet vilket jobb det behövs på dom och vet att en bil kommer att blir några gånger värre att få i ordning.
    att köpa en färdig bil är billigare man vad är det för roligt med det? mycket roligare att skruva och fixa själ tycker jag.

    Att köpa en någorlunda färdig bil var bara ett tips i all välmening för att snabbare/billigare (på lång sikt) komma ut på vägen och njuta. Det är verkligen superlätt att köpa på sig objekt som man får tips om och sen tappa sugen totalt just eftersom man inte får åka och njuta. Tro mig, jag gillar också att skruva och är en obotlig optimist när jag ser gamla bilar, båtar mm.

    Visst är Saxomat originellt, helt klart, men vill man i första hand få bilen på rull så underlättar det def med en mer koventionell växellåda.

    //Harald

    #45549
    bennet
    Deltagare

    Så då var man ägare till Saab 96 DE LUXE från 1963 med saxomat.

    Var lite osäker där ett tag om man skulle våga köpa men efter att funderat en dag så blev det ett köp. Tyvärr finns det en del rost men om man bortser för rosten i golvet under tanken så tror jag den här har mindre rost än min förra Saab 9000 hade. Har fått höra lite historier om hur mycket rost det kan vara på dom här och båda jag och far anser att den här klarat sig riktigt bra (bortsett golvet). Nu kan det gömma sig lite rost som man inte har upptäck än men hoppas att inte hitta så mycket mer.

    Sen är det här med saxomat kopplingen, har försökt hitta information om den men hittar inget så skulle uppskatta om någon har tips på vart man kan hitta lite information (gärna sprängskisser). Får fundera om man ska bygga om eller inte när man har lite mer kunskap om saxomat

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng