Köptips 9-5??

Forum Övrigt Allmänt Köptips 9-5??

Detta ämne innehåller 12 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-03-30 04:37.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21903

    saab-bo
    Deltagare

    Har funderingar på att skaffa en 9-5 Kombi!!
    Är det något speciellt man bör tänka på?
    Är någon modell bättre än dom andra, speciella motoralternativ o.s.v.??

    Att det är problem med Vevhusvent. som ska ha blivit åtgärdat känner jag till, men är det något mer??

    Tänkte hålla mig från -00 , och uppåt!!

    / Bosse

    #155610

    phermansson
    Deltagare

    Tror STCS-tråden innehåller det mesta man bör veta innan 9-5-köp:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=245035

    Men bli inte avskräckt bara 🙂

    #155612

    hotrodder
    Deltagare

    Några snabba;
    Sök en -04 och framåt eftersom då är vevhusventialtionsproblemen åtgärdade.
    Full servicehistorik är viktig.
    Många bilar blåryker vid start vilket ofta är dålig turbo. på min -99 har turbon bytts två gånger på 21 tusen mil. Tydligen är dom inte bättre.
    Kolla efter döda pixlar i SID (standardfel)
    Bussningar i bakvagnen håller max 8-10 tusen mil. Känns som om bilen slingrar efter vägen.
    Bakstötdämpare (framförallt kombi) blir fort dåliga.

    Personligen håler jag undan maximalt för chippade och moddade bilar. Det är vansinnigt populära bilar att skaffa mer knuff i + sänkasatser och annat bös. Men marknaden är full av 9-5´or och du kan snudd på bestämma färg på en beggad (utrymme för STOR prisdisskution) Sök en fin originalbil utan chip och skit med så få mil du bara kan. Jag föredrar ”tvåtrean” då det är en suverän bil att dra med.

    #155621

    saab-bo
    Deltagare

    ”Chip, och Mod” är absolut inget för mig!!

    / Bosse

    #155625

    Molte
    Deltagare

    98-01 är generationen som generellt anses hålla högst kvalité. Stötdämpare och bussningar i bakvagnen håller generellt mycket längre än på senare facelifter. (Undantag problemen med vevhusventilationen) Det sitter en vit backventil under plastkåpan över insuget som verkstäderna brukar slarva med, det är rätt vanligt att denna sätts igen och då ökar oljeförbrukningen. Lätt och billig att byta själv.
    När det gäller rost så är nog första stället att kolla, skärmkanten nere mot bakdörrarna. Hyffsat vanligt på första generationen.
    Bilar med sportpaketet rekomenderas då du får riktigt sköna framstolar och ett trevligt chassie.
    Jag håller med Hotrodder om 2,3.an. Det är ganska stor skillnad mot 2,0t och 2,3t drar mindre bensin också.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #155628

    saab-bo
    Deltagare

    Tog man inte in, och byggde om Vevhusvent. på 9-5:orna på Saabverkstäderna, på någon typ av garanti??
    Eller har jag missuppfattat detta??

    / Bosse

    #155630

    phermansson
    Deltagare

    Det var vad jag vet inget som gjordes generellt. Men satsen kostar drygt 300, plus en slang för nånstans runt 500 som är bra att byta samtidigt. Det är också en enkel modifiering som man gör hemma i garaget. Men då gäller det ju att det görs innan problemen uppstår. Hur vanligt det är är omdiskuterat, på en del låter det som att alla 9-5or drabbas men vissa säger att det inte är så vanligt.
    Vad gäller chip & trim så tycker jag min fabrikstrimmade 2.0a (192Hk) är ok, även om det känns att det saknas lite vrid ibland.

    #155632

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Man bytte till & med hela motorn på garantin i vissa fall.

    Känner folk som fått detta utfört på den förlängda motorgarantin.

    Ett måste med full servicebok, annars ingen förlängd garanti.

    #155635

    hotrodder
    Deltagare
    Daniel Eliasson wrote:
    Man bytte till & med hela motorn på garantin i vissa fall.

    Känner folk som fått detta utfört på den förlängda motorgarantin.

    Ett måste med full servicebok, annars ingen förlängd garanti.

    Jag har fakturaunderlag på över 33 tusen kronor i motorgarantijobb på min. Köpte den när den gått strax över 12 tusen mil och första månaderna jag hade den så var den in på Saab 6 gånger. När den var som sämst så tog motorn 1 liter olja på 30 mil. Man bytte turbon, uppgraderade vevhusvent. och tillbaka igen innan toppen lyftes och motorn honades och fick nya ringar. Ingen skugga över Saab, köper utan att tveka ytterligare en men utan motorgarantin hade jag definitivt inte kört Saab idag.

    #155638

    phermansson
    Deltagare

    Hur länge är det den förlängda garantin gäller, åtta år?

    #155640

    Molte
    Deltagare

    Åtta år stämmer

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #155645

    krister
    Deltagare

    Om jag får komma med ett tips så vill jag rekomendera ”niofemmorna” från årsmodell -02 och frammåt, eftersom det från den årsmodellen är lite bättre och styvare framvagn på dom. Jag hade tidigare en -00 kombi 2,3, men jag måste säga att jag upplevde den som lite mjuk och svajig i framvagnen. Nu har jag en -03 kombi 2,3, och det är faktiskt ganska stor skillnad på väghållningen tycker jag. Det har hittills inte varit en bekymmersfri bil, men i det stora hela så är jag betydligt mera belåten med denna än den tidigare. På -00:an hade jag bl.a. en del besynnerliga elfel, samt ständigt strul med acc:n. På min nuvarande -03:a har jag fått byta turbon vid ca. 16 k mil p.g.a. kraftig oljerök vid start, men passade då på att sätta dit en TD 04, dvs. samma turbo som sitter på aeron. Denna är kullagrad och av märket Mitsubishi, och håller betydligt bättre än original Garret gt 17. Jag har dock för mej att det sitter TD 04 originalmonterat på alla 9-5:or fr.o.m. årsmodell -04. Någon som vet? I och med turbobytet kostade jag faktiskt på mej en liten ”chippning” också (vågar jag skriva detta, verkar ju inte vara så populärt här?!)

    På tur att åtgärdas nu är byte av länkarmsbussningar i bakvagnen. Jag blev rekomenderad att sätta dit s.k. ”powerflexbussningar” i ueretan (ganska dyra, men håller betydligt längre) och dom ligger nu här och bara väntar på att få komma på plats.

    Jag har i nuläget inga som helst planer på att göra mej av med den här bilen, utan jag har tänkt att nöta på den i ytterligare ett antal tusen mil. Lycka till med ditt bilköp, Bosse!

    /Krister

    #155672

    saab-bo
    Deltagare

    Tack för alla tips hittills!

    Verkar som det blir att rikta in sig på en 2,3!!

    / Bosse

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng