Köptips 9000 –98

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Köptips 9000 –98

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Köptips 9000 –98

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 15, 2005 at 14:31 #13592

      Är på gång att köpa mig en 9000 -98! Vill gärna ha Tips på vad man ska titta extra noga på o.s.v.!

      MVH / Bosse

        oktober 17, 2005 at 17:22 #91019

        Hej,
        egna erfarenheter från 9000 CDE 2.0 -96 på saker som varit dyra att åtgårda:
        *Tändkassett (2300 kr på Mekonomen)
        *Bränslepump (4 000 material+byte hos märkesverkstad) (not: dyrare arbete på sedankaross…)
        (båda ovanstående kring 20 000 mil)
        *Styrenhet (kostar nästan 10 tkr ny, begagnade finns)
        *Tomgångsmotor
        *Kugghjul i vxl-lådan som ger signal via Wire till styrenhet – jag hade tur, det yttre hjulet var trasigt och jag fick betala ca 3 tkr för reparation. Om det inre hjulet pajar, är det enligt Svenska Bil en affär på närmare 20 tkr (lådan tas ur och demonteras).
        *Nu senast var det en ABS-givare i ett bakhjul, repkostnad 5 400 kr.
        *Dessutom finns det olika idéer om hur man kollar kamkedjans skick. Sök på trådar i detta forum!
        Lycka till med bilköpet, 9000 är en oslagbart bekväm bil att åka!
        Glada hälsningar

          oktober 17, 2005 at 18:03 #91020

          Se till att kopplingen är bytt.
          För att byta koppling krävs att man separerar motor och låda. Jag gjorde det själv, men det är ett ganska omfattande jobb. Jag har hört siffror på allt mellan 10kkr och 15 kkr för ett sådant jobb inklusive material.

            oktober 17, 2005 at 19:50 #91021

            Ok här får du mina intryck av (färdigkörd) 9000 -89 och en påbörjad 93:a

            Har bilen gått från 15000 mil och uppåt, försäkra dig om att kamkedjan är bytt. i vissa fall även balansaxelkedjan. Antagligen alla fall iom att du letar en 98.

            saker jag bytt på min 89:a bränslepump, framhjulslager, drivknutar (kolla på gummibälgarna)
            AC:n brukar tappa köldmediet (mediumet??) Låset i bakdörrarna slits vilket medför att dörren “alltid” är barnsäkrad, dvs inte går att öppna inifrån. Kolla kylslangar att de inte har “bulor”. En 9000 som tappar kylvatten är inte skojig, i värsta fall (som mitt) spricker topplocket med en dyr reparation som följd. Kolla oxå att kylfläkten verkligen startar när motorn blir VARM! Samt kolla i serviceboken olja + filter bytt regelbundet Saab anger 2000 mil mellan varje service.

            Motorn läcker gärna olja från packboxarna (en vid svänghjulet och en vid drivremmen)

            Köp gärna en 2,3 turbo för ett härligt drag 170 hästaren räcker gott men 200:an är roligare!

              oktober 18, 2005 at 16:22 #91022

              Inlägg raderat av Saab-Bo

                oktober 19, 2005 at 06:54 #91023

                Hej,
                Vi har en -97 cse med 150hk 2,0 motorn som gått ca 22000 mil med ytterst goda erfarenheter.
                Jag har bytt avgassytem (till rostfritt) , ett lagerstöd till en främre bärarm och bränslepump.
                Just lagerstöden som är små aluminium bitar för några tior korroderar ofta sönder och då får man anmärkning på besiktningen. Bränsle pumpen var lite kul, om trasig bränslepump kan vara kul, då det inträffade då jag var på saab och köpte delar till en av mina äldre saabar och dropin servicen genast kunde ta sig an problemet!
                Annars har bara vanliga servicar gjorts plus förebyggande byte av fläktrem (eller vad det heter på en 9000) och spännrullarna till denna.
                Vi trivs bra med 150hk motorn, tillräckligt med effekt för en familjebil och normalförbrukning på 0,85 utan att försöka köra snålt, på långkörningar kommer vi ofta ner i 0,75 eller lägre. 2,3:an lär vara törstigare men jag vet inte av egen erfarenhet.
                Före denna bilen hade vi en lika dan från -93 helt utan problem. Just nu letar vi efter en från -98 med få mil på mätaren.
                Är det någon som har jämfört förbrukningen mellan manuell och automat låda?

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.