Köra 900 med dålig låda
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Köra 900 med dålig låda
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2007-02-26 20:17 av
mabo.
-
FörfattareInlägg
-
Min 900 t8 LUX -84 som har varit mig trogen som vinterbil de senaste två åren har fått allt större problem med växelådan.
Redan för 1500 mil sedan fanns ett tråkigt ”spårvagnsljud” på framallt 3 och 5an men nu låter alla växlar och under helgens tur till fjällen (80 mil tur /retur) blev 5an mycket svår att lägga i, ibland gick det inte alls, jag fick båla fram på 4an :crazy:
Som om inte detta skulle vara nog så har jag även upptäckt att lådan ibland tvärnitar när jag backar och släpper gasen 🙁Vågar jag köra med så dålig låda eller är det livsfarligt?
En gammal grannes bil skar i lådan, vilket medförde att den i 120km/h låste framhjulen och plöjde rakt ut i en åker, men de var i och för sig en Audi 100 :sick:
februari 26, 2007 kl. 11:12 #103712Det är allra sista bokstaven i allra sista versen kvar på din låda, om du får låsnings-symptomet vid backning. Åk inte iväg på några långresor…
Förvisso är Saablådor otroligt sega och brukar trots tydliga defekter kunna gå länge på övertid.
En medlem i klubben hade en 900-85 med 5-vxl låda som betedde sig så här, den kördes som tidningsbil ca ett halvt år till efter felet började visa sig. När vi till slut
bytte den var ljudet från femman öronbedövande, men den stannade aldrig. Nästa låda hade defekta synkringar och plågades mellan brevlådorna ända tills bilen skrotades något år senare.Har inte hört om någon 99/900-låda som låst även vid färd framåt; det mest dramatiska som antagligen kommer att inträffa är generalras med åtföljande drivningsbortfall.
2t/V4-lådorna kan låsa vid framåtfärd om muttern på pinjongaxeln gängar upp sig, vet ej om risken finns även på dessa transmissioner, så för säkerhets skull; ta det extra lugnt vid all slags körning innan du har bytt låda. A och O för att den ska gå ett tag till är att oljenivån är tillräcklig.
Det du beskriver är typiska symtom på pinjonglager haveri. Detta kan absolut resultera i låsning av framhjulen. Hände min sambo på vår 99 turbo för många år sedan. Som tur var var det i samband med ett vägbygge så hastigheten var inte så hög. Mitt råd: Kör abslolut inte runt med den lådan. I hög fart är det definitivt förenat med livsfara, du vet ju inte var du hamnar om den skär ihop.
Jaha då var det så illa som jag trodde.. Lika bra att ställa undan gammelturbon och skotta fram reservvinterbilen (Lada 2105 -86). Tack för kloka och snabba svar!!
Kaparn, tack för ditt växelådserbjudande låter riktigt prisvärt, men jag vet inte riktigt om jag ska laga eller skrota. Rosten i skärmkanterna talar emot reparation men å andra sidan är den nybesiktigad och har den rätta saabkänslan.
/ Martin -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.