Köra utan fördelarlös

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Köra utan fördelarlös

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Köra utan fördelarlös

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 10, 2011 at 20:16 #5337

      Hej tänkte kolla vart man köper detta? Har sett att det pratas här på forumet men hittar det inte genom att söka :/ Börjar ledsna på att krångla med tändningen på min 96TT -65.. Enda som krånglar just nu 🙁

        december 11, 2011 at 20:53 #36137

        Tänker Du på Ignitor? Det säljs t ex via XP på http://www.classicsaabracing.com
        Innan Du köper: Har du testat med en annan fördelare?

        Mvh
        /D

          december 12, 2011 at 15:24 #36166

          @Dicst wrote:

          Tänker Du på Ignitor? Det säljs t ex via XP på http://www.classicsaabracing.com
          Innan Du köper: Har du testat med en annan fördelare?

          Mvh
          /D

          Nä har ingen att testa med :/ Vill inte direkt ta en från skroten för tror den som sitter på är många gånger bättre. Allt ser ju bra ut men så fort motorn blir varm vill den inte vara med :/

            december 12, 2011 at 16:47 #36172

            Hmm. Hur vet du då att det är tändningen som spökar? Motorer som byter beteende med värme brukar ju kunna bero på förgasare.

              december 12, 2011 at 17:05 #36173

              @Dicst wrote:

              Hmm. Hur vet du då att det är tändningen som spökar? Motorer som byter beteende med värme brukar ju kunna bero på förgasare.

              nä inte just det, ville bara ha det enklare. Jasså? Vad brukar hända i förgasaren då? :/

                december 12, 2011 at 17:40 #33731

                Andreas.
                Som du ser så har jag en egen tråd för att få snurr på min 66-a.
                Egentligen så är de vanliga strömfördelarna ganska driftsäkra, jag är inte heller säker på att problemet ligger där. Men om du är tveksam så föreslår jag:
                Byt brytarspetsar, kondensator, justera in rätt avstånd på brytarna, ca 0,35-0,40 mm. Smörj enligt v-bok.
                Kontrollera att rotor, fördelarlock och tändkablar ser ut OK, utan sprickor eller brännskador, byt i så fall.
                Delar kan du köpa av Stefan här på forumet. Då har du i stort sett eliminerat de problem som kan tänkas uppstå på en fördelare.

                Så vad är då felet om motorn hackar och hostar? Jag skulle ta isär och rengöra förgasaren om du inte redan gjort det, kontrollera att det sitter rätt sorts munstycken enligt v-bok (ev lite större munstycken nu med mer etanol i bensinen) kontrollera att du inte har ett läckage någonstans, t ex förgasarfläns, insugningsrör, vacuumslang och anslutningar. Glöm inte att ställa in förvärmningen för insugningsluften i vinterläge, den rostar fast ibland.

                  december 13, 2011 at 23:09 #36285

                  Är tändläget rätt ? Innan inställningsmomentet, måste du, som Ingvar skriver, vara absolut säker på att brytarnas/kondingens inställning och kondition är 100%.

                  Hjälper inget av ovanstående här nämnt, testa tändspolen. Originalspolarna till tvåtaktarna 1964-68 är av bra kvalitet och har absolut rätt voltvärden. Men visst händer det rätt vad det är att de inte längre hänger med, och detta märks oftast genom de problem du beskriver.
                  Testa helst med en annan originalspole. Andra spolar typ Biltemas universal funkar men jag har faktiskt upplevt att dessa kan bli varmare, nära på heta! Tvåtaktaren tänder på varje varv vs fyrtaktarnas varannanvarvständning vilket på något sätt torde ha inverkan på spolens
                  avkylningsförmåga och livslängd.

                  Ett alternativ är originalspolarna till V4 1970-80. De fungerar optimalt till tvåtaktarna och verkar vara lika värmetåliga. Det är mig veterligt olja inuti spolens mantelkärl som kyler och dessa spolar är uppenbart tjockare än univeralspolar.

                  Fortsätter spökerierna, ur med fördelaren, flytta alla fräscha tänddelar till en annan begagnad, montera och gör inställning. Det händer nämligen att vikterna”hänger sig” i något läge och tändförställningen “fastnar”.

                  Både tändinställning och fördelarmontering finns beskrivet på gamla forumet, men hittar inte inläggen just nu.
                  Har beg spole och fördelare om du skulle behöva, PM:a mig om det blir aktuellt.

                    december 14, 2011 at 00:22 #36289

                    Hej Mångåsen, klassikern att bilen börjar gå dåligt när motorn blir varm skulle jag säga beror på Kondensatorn. Har du bytt den?

                    Jag har även monterat helt “nya” oanvända Boschtändspolar som har varit bra till att tynga ner sopsäcken i botten. De är ju trots allt inte tillverkade detta sekel…

                      december 14, 2011 at 02:44 #36292

                      @lars2t wrote:

                      Hej Mångåsen, klassikern att bilen börjar gå dåligt när motorn blir varm skulle jag säga beror på Kondensatorn. Har du bytt den?

                      Jag har även monterat helt “nya” oanvända Boschtändspolar som har varit bra till att tynga ner sopsäcken i botten. De är ju trots allt inte tillverkade detta sekel…

                      Ja tändspolen ser inte Direkt ny ut.. Som sagt han sa att allt var bytt och jag frågade noga, i princip ska allt i fördelaren va nytt/bytt, tändspolen och kablar. Det var faktiskt blåasilicon som satt där! Nu sitter det kablar från speedparts svarta som passar 900 -89 =) Så du tror att det kan va spolen? Den billigaste av alla tänd delar 😀 eller inte 😛 Men jag vägrar sätta dit begagnade tänd saker.. Hatar allt med el i bilar.

                        december 14, 2011 at 11:29 #36302

                        Hepp, du måste ha tändkablar med kopparkärna. Du har monterat modera tändkablar med kolkärna. Byt…

                        1. Börja med att rätta till tändkablarna.
                        2. Sätt dit en ny kondensator. Rätt modell.
                        3. Byt tändspolen. Du kan lägga en annan bredvid och koppla in den när du felsöker.

                        Men byt nu en del i taget när du jobbar och provkör mellan.. Annars vet du inte vilken del du ska slänga och du byter saker som funkar.

                        Är packboxar och o-ringar vid fördelardrivningen bytta? Har du fyllt fördelardrivningen med fett? Har du droppat olja i fördelarens smörjkopp?

                          december 14, 2011 at 12:23 #36305

                          @lars2t wrote:

                          Hepp, du måste ha tändkablar med kopparkärna. Du har monterat modera tändkablar med kolkärna. Byt…

                          1. Börja med att rätta till tändkablarna.
                          2. Sätt dit en ny kondensator. Rätt modell.
                          3. Byt tändspolen. Du kan lägga en annan bredvid och koppla in den när du felsöker.

                          Men byt nu en del i taget när du jobbar och provkör mellan.. Annars vet du inte vilken del du ska slänga och du byter saker som funkar.

                          Är packboxar och o-ringar vid fördelardrivningen bytta? Har du fyllt fördelardrivningen med fett? Har du droppat olja i fördelarens smörjkopp?

                          Vad ska det spela för roll med moderna tändkablar? :S Dom funkar bättre än dom svarta som också följde med.. Funkar det med vilken tändspole som helst? Har ju 2 från 900 som funkar.
                          Det sista har jag bara fettat i botten, resten får du fråga förra ägaren. Den vill ju inte starta när den blivit varm, bytte ju till 900 kablarna och då gick hon igång direkt utan problem men sen andra gången så var det som hon tände till men dog direkt :/

                            december 14, 2011 at 12:25 #36307

                            Ändrade även tändning nån grad om det skulle funka men ingen skillnad så nu är den nollad igen.

                              december 14, 2011 at 12:54 #36308

                              Råd är gratis, men väljer man att inte lyssna så kommer det inga mer.

                                december 14, 2011 at 13:13 #36309

                                @lars2t wrote:

                                Råd är gratis, men väljer man att inte lyssna så kommer det inga mer.

                                Du menar order, om dom ej lyds behövs dom inte mer? Sluta sura jag menade inget illa! Jag frågar för jag inte vet helt enkelt, sen om jag gör som andra säger att jag ska prova/göra är min sak inget att bli sur över. Jag är ju här för som många andra för att bevara saab historia. Vart köper jag tändkablarna då? Finns dom här? Och tro inget annat än att jag blir glad att få råd av er med säkert mycket mer erfarenhet än mig på 22bast, men behöver du hjälp med nån 9000 92-98 så kan jag dom flesta fel nu..

                                  december 14, 2011 at 15:07 #36314

                                  Tändkablar med kopparkärna kan du köpa på Biltema.
                                  Generellt: Tänddelar ÄR känsliga grejer. Små osynliga sprickor kan leda bort högspänning till överslag på oväntade ställen. Det gäller även att hålla dem fräscha och rena, för smuts leder också effektivt iväg högspänning.

                                  Här finns en liten introduktion och sammanställning om våra fräna motorer du kan ha nytta av som nybörjare, varsågod:
                                  http://www.saabklubben.com/?q=node/441/
                                  Välj att ladda ned PDFen. I kapitel 11 står det bl a om tändning.

                                  Mvh
                                  /D

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.