Köra utan fördelarlös

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Köra utan fördelarlös

  • Detta ämne har 29 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-10 18:06 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36316
    moongoose
    Deltagare

    Tackar blir att läsa!

    #33790
    lars2t
    Deltagare

    @moongoose wrote:

    @lars2t wrote:

    Råd är gratis, men väljer man att inte lyssna så kommer det inga mer.

    Du menar order, om dom ej lyds behövs dom inte mer? Sluta sura jag menade inget illa! Jag frågar för jag inte vet helt enkelt, sen om jag gör som andra säger att jag ska prova/göra är min sak inget att bli sur över. Jag är ju här för som många andra för att bevara saab historia. Vart köper jag tändkablarna då? Finns dom här? Och tro inget annat än att jag blir glad att få råd av er med säkert mycket mer erfarenhet än mig på 22bast, men behöver du hjälp med nån 9000 92-98 så kan jag dom flesta fel nu..

    Nej, just råd. Du har ju fått flera råd av flera personer.
    Att det måste vara kopparkärna i tändkablarna har inte jag hittat på och inget som behöver ifrågasättas, det bara är så.

    Vidare så delar jag med min erfarenhet att det troligen är kondensatorn, men det kan också vara tändspolen. Men det kan även vara ytterligare något annat.

    Det bästa med råd är att lyssna, sedan drar du dina egna slutsatser utifrån det du redan kan.

    Vidare så råder jag dig att studera smörjschemat och smörj bilen, alltifrån fettet på nocken till brytarspetsarna till lederna i chassiet.

    Tändspolar passar bilen som den är anpassad till. Tändspolen från t,ex 900 har ett nyare tändsystem än våra flinta-bilar och passar dåligt. Du behöver en tändspole för brytarspetsar.

    Tvåtakt är buskul, men du behöver kunna din bil och köra den… inte åka med som i en ny bil.

    Och råd om 9000 kommer jag kanske i framtiden söka så då vet jag vem jag ska vända mig till.

    #36348
    moongoose
    Deltagare

    Vart kan man få tag i en brytar Tändspole då? =) Det jag menade med att tändspolen osv inte såg ny ut var att jag inte tror det har blivit bra gjort under renoveringen(innan min tid som ägare). Får jag pengar nu på freda åker jag å jagar tändkablar. Sen när jag fixat tändspole så blir det ett sista ryck för att se om hon vill gå redan iår eller tar det nästa år =)

    #36353
    axel
    Deltagare

    Provade att göra egna tändkablar med grejor från Biltema, som nämndes tidigare, och resultatet blev över förväntan. Vinklade tändkontakter har Btema, samt t ex Mekonomen (NGK). På så vis får man ett hyfsat autentiskt tändkablage på långnosen. När det gäller tändning missade jag att det fanns mer än ett märke på remskivan vilket resulterade i att inredningen i bakre ljuddämparen möblerades om…
    // Bw

    #36380
    moongoose
    Deltagare

    @Axel wrote:

    Provade att göra egna tändkablar med grejor från Biltema, som nämndes tidigare, och resultatet blev över förväntan. Vinklade tändkontakter har Btema, samt t ex Mekonomen (NGK). På så vis får man ett hyfsat autentiskt tändkablage på långnosen. När det gäller tändning missade jag att det fanns mer än ett märke på remskivan vilket resulterade i att inredningen i bakre ljuddämparen möblerades om…
    // Bw

    haha ok =) Ja det måste va vinklade annars nöts dom på fläktremmen =)

    #36449
    urban
    Deltagare

    För att få bra tändning kan jag rekommendera MSD Ignition. MSD 6A heter den box jag har som triggas med vanlig brytare. Detta system ger en kontinuerlig ljusbåge på stiftet medan vevaxelen vrider sig 20 grader efter tänd punkten.

    #36588
    moongoose
    Deltagare

    @Urban wrote:

    För att få bra tändning kan jag rekommendera MSD Ignition. MSD 6A heter den box jag har som triggas med vanlig brytare. Detta system ger en kontinuerlig ljusbåge på stiftet medan vevaxelen vrider sig 20 grader efter tänd punkten.

    Låter intressant, får kolla upp lite till våren =)

    #36601
    hubbe
    Deltagare

    @Urban wrote:

    För att få bra tändning kan jag rekommendera MSD Ignition. MSD 6A heter den box jag har som triggas med vanlig brytare. Detta system ger en kontinuerlig ljusbåge på stiftet medan vevaxelen vrider sig 20 grader efter tänd punkten.

    Urban:

    Jag tycker också att det låter interessant, men är lite tveksam om min 180W generator klarer denna effekten. Vilken effekt drar din MSD 6A?

    Hubbe

    #36606
    Dicst
    Deltagare

    @Hubbe wrote:

    @Urban wrote:

    För att få bra tändning kan jag rekommendera MSD Ignition. MSD 6A heter den box jag har som triggas med vanlig brytare. Detta system ger en kontinuerlig ljusbåge på stiftet medan vevaxelen vrider sig 20 grader efter tänd punkten.

    Urban:

    Jag tycker också att det låter interessant, men är lite tveksam om min 180W generator klarer denna effekten. Vilken effekt drar din MSD 6A?

    Hubbe

    MSD själva anger 0.7A/1000rpm, men det är ett medelvärde. En ”vanlig” tändspole peakar kring 7-10A.
    Effekten med s.k. ”multignista” upphör vid 3000rpm, därefter endast vanlig enkelgnista.

    #36610
    stefan
    Deltagare

    Kan man få nåt rent konkret varför man ska ha tändkablar av koppar? I mina öron låter det som ren nonsens då motståndet i normala kablar inte på något vis reducerar gnistan som många verkar tro. (okej i teorin är det så men i praktiken är det ingen skillnad)
    Förr i tiden var tändkablarna dåliga men så är det knappast idag.
    Har man moderna tändsystem ska man absolut inte ha kopparkablar för då kan man döda slutsteget ganska fort om man har otur.

    #36643
    hubbe
    Deltagare

    @Dicst wrote:

    @Hubbe wrote:

    @Urban wrote:

    För att få bra tändning kan jag rekommendera MSD Ignition. MSD 6A heter den box jag har som triggas med vanlig brytare. Detta system ger en kontinuerlig ljusbåge på stiftet medan vevaxelen vrider sig 20 grader efter tänd punkten.

    Urban:

    Jag tycker också att det låter interessant, men är lite tveksam om min 180W generator klarer denna effekten. Vilken effekt drar din MSD 6A?

    Hubbe

    MSD själva anger 0.7A/1000rpm, men det är ett medelvärde. En ”vanlig” tändspole peakar kring 7-10A.
    Effekten med s.k. ”multignista” upphör vid 3000rpm, därefter endast vanlig enkelgnista.

    Dicst:

    Tack för MSD informationer.
    Att en ”vanlig” tändspole peakar kring 7-10A förvåner mig.
    I min Bosch bok är skrivet ”medelförbrukning 15W till bil med batteri tändning”

    Hubbe

    #36648
    hubbe
    Deltagare

    @Stefan wrote:

    Kan man få nåt rent konkret varför man ska ha tändkablar av koppar? I mina öron låter det som ren nonsens då motståndet i normala kablar inte på något vis reducerar gnistan som många verkar tro. (okej i teorin är det så men i praktiken är det ingen skillnad)
    Förr i tiden var tändkablarna dåliga men så är det knappast idag.
    Har man moderna tändsystem ska man absolut inte ha kopparkablar för då kan man döda slutsteget ganska fort om man har otur.

    Stefan:

    Jag åka min 96 2t utan problem med Biltemas avstörda tändkabler.
    Till moderna tändsystem använda jag ibland kopparkabler med motstand i tändstiftanslutning, utan problem på slutsteget.

    Hubbe

    #36649
    Dicst
    Deltagare

    @Hubbe wrote:

    Dicst:

    Tack för MSD informationer.
    Att en ”vanlig” tändspole peakar kring 7-10A förvåner mig.
    I min Bosch bok är skrivet ”medelförbrukning 15W till bil med batteri tändning”

    Hubbe

    Nej, det är väl inte alls konstigt.
    Vi leker lite med siffror för att göra ett förenklat räkneexempel:
    (Förenklade siffror för exemplets skull; 14W, 14V)
    P=U*I
    => 14W/14V=1A
    Tändspolen är ju inte konstant inkopplad, utan bara en kort tid. Vi delar upp tiden mellan två uppladdningar i 10 bitar. Brytarspetsen är sluten under en kort tid på en av bitarna och drar 10A under den stunden, men ingen ström under resten av tiden. Smetar vi ut en 10A peak på 10 bitar får vi medelvärdet 1A.
    Tändsteget sitter på en kylfläns eller liknande mot chassi med viss termisk tröghet och 15W är medeleffekten som dras igenom steget och alltså också den effekt som behöver kylas bort.

    #36667
    hubbe
    Deltagare

    Tack Dicst,

    bra förklarad skillnad mellan peak- och medelförbrukning, det vill ja säger, att MSD inte behöver mer elektrisk effekt
    an en brytar tändning.

    Hubbe

    #37552
    olle_64
    Deltagare

    Jag håller med om att byta tändkablar och testa en annan spole men som grädde på moset har jag en sprillans ny i kartong Ignitor liggande som jag köpte i våras och hann inte montera innan jag sålde bilen.
    Jag har en SAAB 92 nu så Ignitorn passar inte, den är köpt här på SAAB klubben.
    Hör av dig om du är intresserad.
    Den sparar in kondensator och brytarspetsar medan fördelalock, tändkablar och spole kör du med de gamla så det syns ingen skillnad utåt för de som vill ha kvar orginal looken.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng