Krånglande weber dgv 32/36

Forum Övrigt SSR Krånglande weber dgv 32/36

  • Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2008-10-09 07:43 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18679
    rallysaaben
    Deltagare

    Jag har monterat en weber 32/36 på min v4, jag har bestyckat den enligt misabs tabell, och bytte då accmembran bilen är en 1,5 med stdb kam och lätt portade toppar med std ventiler.
    Och så till felet, när jag öppnar fullt (snabbt) från tomgång så bara dör motorn av? Om jag däremot försiktigt varvar upp den lite högre än tomgång så kan jag öppna fullt utan ett enda knorr, jag tycker även att den inte drar riktigt bra vid acceleration, jag saknar det där sista draget.
    Jag tror faktiskt att bilen gick bätttre med original solexen 32/32. Jag har provat att ändra på blandningsskruven men det blir ingen skillnad, vad kan vara fel?
    Det kanske finns nån som har skruvat på dessa förgasare som har några tips, vilka mottages tacksamt.

    /Anders.

    #127640
    stefan
    Deltagare

    ser du att accpumpen pumpar då? det låter ju som om den vore helt ur funktion……..Ibland är det små stålkulor man får hålla reda på (backventiler) och är man oförsiktig så far dom iväg vid rengöring eller ingrepp.

    #127680
    rallysaaben
    Deltagare

    Pumpen pumpar fram bensin, så backventilen måste fungera, men jag är väldigt skeptisk till strålen som kommer ur accmunstycket, den sprutar rakt på spridaren? Jag har varit med om detta på original solexdubbelportaren men på den kan man ta en näbbtång och bryta på accmunstycket och på så vis få strålen dit man vill, detta gör att man kan få förgasaren att bli mycket reaktionsnabb, men det går ju inte på webern eftersom munstycket är av en ”fast” typ så att säga. Jag får väl kolla på accmunstycket om det syns några konstigheter.

    /Anders.

    #128182
    alh
    Deltagare

    Pardon my English (as I can’t write Svensk), but as you didn’t get too many replies I thought to reply after all. A Weber 32/36 DG(A)V does not have a small steal ball in the acceleration pump circuit, so forget about that. There are two things I know of that can cause the temporary stutter you describe (at least I thought that’s what you meant):
    1: too low petrol level in the float chamber;
    2: too small jets.

    To cure problem 1, take off the top of the carb and look at the float mechanism. There is a tab that pushes up the pointy valve that regulates the entry of the petrol. If you bend this tab downwards it will mean that the valve will seal off the petrol intake later, meaning a higher petrol level. Doing this adjustment worked very well for the stutter I had with my Sonett.
    Problem 2 is a bit more work. The first step is identifying the jets your carb has now. Can you tell what the current jetting is?

    Alex

    #128187
    chakka
    Deltagare

    Kanske en dum fråga, men är du säker på att allt är fräscht och rätt inställt i tändsystemet? Har haft liknande problem med mina std enkelförgasarmotorer ett par gånger och det har hela tiden varit relaterat till tändningen.

    #128376
    rallysaaben
    Deltagare

    Tack för tipsen! Jag har bytt accmunstycke och nålventil och justerat flottören, samt bytt det ena lågfartsmunstycket till ett större, och då blev det bättre, men strålen från accmunstycket sprutar fortfarande på fel ställe, den hamnar rakt på spjällaxeln?
    Det gör ju att bensinen blir lite ”försenad” vid gaspådrag, men detta kan man ju inte ändra på eftersom accmunstycket är av en typ som inte kan justeras. Sen angående tändningen så är den framställd lite, ca mittemellan 6 och 3 grader, jag vet inte hur mycket man kan/får ställa fram tändningen men jag tyckte motorn gick finast där.

    /Anders.

    #128528
    rallysaaben
    Deltagare

    Glömde skriva att jag använder ignitor brytarlöst tändsystem, det är mao inte så mycket man kan justera på tändsystemet.

    /Anders.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng