Krånglande weber dgv 32/36
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2008-10-09 07:43 av rallysaaben.
-
FörfattareInlägg
-
september 21, 2008 at 18:28 #18679
Jag har monterat en weber 32/36 på min v4, jag har bestyckat den enligt misabs tabell, och bytte då accmembran bilen är en 1,5 med stdb kam och lätt portade toppar med std ventiler.
Och så till felet, när jag öppnar fullt (snabbt) från tomgång så bara dör motorn av? Om jag däremot försiktigt varvar upp den lite högre än tomgång så kan jag öppna fullt utan ett enda knorr, jag tycker även att den inte drar riktigt bra vid acceleration, jag saknar det där sista draget.
Jag tror faktiskt att bilen gick bätttre med original solexen 32/32. Jag har provat att ändra på blandningsskruven men det blir ingen skillnad, vad kan vara fel?
Det kanske finns nån som har skruvat på dessa förgasare som har några tips, vilka mottages tacksamt./Anders.
september 22, 2008 at 19:15 #127680Pumpen pumpar fram bensin, så backventilen måste fungera, men jag är väldigt skeptisk till strålen som kommer ur accmunstycket, den sprutar rakt på spridaren? Jag har varit med om detta på original solexdubbelportaren men på den kan man ta en näbbtång och bryta på accmunstycket och på så vis få strålen dit man vill, detta gör att man kan få förgasaren att bli mycket reaktionsnabb, men det går ju inte på webern eftersom munstycket är av en “fast” typ så att säga. Jag får väl kolla på accmunstycket om det syns några konstigheter.
/Anders.
Pardon my English (as I can’t write Svensk), but as you didn’t get too many replies I thought to reply after all. A Weber 32/36 DG(A)V does not have a small steal ball in the acceleration pump circuit, so forget about that. There are two things I know of that can cause the temporary stutter you describe (at least I thought that’s what you meant):
1: too low petrol level in the float chamber;
2: too small jets.To cure problem 1, take off the top of the carb and look at the float mechanism. There is a tab that pushes up the pointy valve that regulates the entry of the petrol. If you bend this tab downwards it will mean that the valve will seal off the petrol intake later, meaning a higher petrol level. Doing this adjustment worked very well for the stutter I had with my Sonett.
Problem 2 is a bit more work. The first step is identifying the jets your carb has now. Can you tell what the current jetting is?Alex
oktober 5, 2008 at 20:59 #128376Tack för tipsen! Jag har bytt accmunstycke och nålventil och justerat flottören, samt bytt det ena lågfartsmunstycket till ett större, och då blev det bättre, men strålen från accmunstycket sprutar fortfarande på fel ställe, den hamnar rakt på spjällaxeln?
Det gör ju att bensinen blir lite “försenad” vid gaspådrag, men detta kan man ju inte ändra på eftersom accmunstycket är av en typ som inte kan justeras. Sen angående tändningen så är den framställd lite, ca mittemellan 6 och 3 grader, jag vet inte hur mycket man kan/får ställa fram tändningen men jag tyckte motorn gick finast där./Anders.
oktober 9, 2008 at 07:43 #128528Glömde skriva att jag använder ignitor brytarlöst tändsystem, det är mao inte så mycket man kan justera på tändsystemet.
/Anders.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.