Kylarvätska och termostat

Forum Modellspecifika forum OG900 Kylarvätska och termostat

  • Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2013-04-09 11:46 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26154
    martinhbg
    Deltagare

    Hej alla!

    Här kommer en riktig newbie-fråga 🙂 Hur går man tillväga när man vill tappa ut all kylarvätska? Min kylarvätska är ”smutsig” och jag vill därför spola hela systemet. I reparationshandboken står att man ska tappa av kylarvätskan genom kylarens
    avtappningskran och motorblockets dräneringsplugg. Jag kan inte hitta den bara 🙂 Någon som kan förklara var den sitter? Blir systemet inte alls tömt om man bara använder avtappningen på själva kylaren?

    Sen ska jag byta termostat också. Jag följer slangen från övre delen av kylaren på passagerarsidan till jag kommer till där termostathuset borde sitta… Där sitter istället något jag misstänker är tomgångsmotorn? Någon som vet hur man får bort denna?

    Tack på förhand!

    /Martin

    #195330
    saabaero
    Deltagare

    Pluggen sitter under motorvärmaren.
    Lossar du inte pluggen blir allt vatten under vattenpumpen kvar blocket och det är där du har det mesta av skiten du vill bli av med.

    Tomgångsmotorn är skruvad på termostathuset så det är bara å skruva loss

    #195333
    hoggorm
    Deltagare

    Heisann. Jeg gjorde det forrige måned for første gang, så jeg er nybegynner jeg også, men jeg kan si hva jeg gjorde. Andre her, som f eks Turbo, kan si om det er feil eller ikke for de har mye mer peiling.

    Jeg åpnet opp og tømte ut pluggen ( radiatorbilde nr 2 på bildet). Jeg tror det er meningen du skal koble på en slange før du gjøre det, slik at du kan kontrollere hvor det renner ut. Jeg lot alt bare renne rett ut, men det blir litt søl i bunn og det er vanskelig å gjette hvor det lander hvis du skal prøve å samle det opp. Litt teit løsning egentlig. Jeg har sett endel tutorials hvor pluggen sitter på smartere steder.

    Etterpå skrudde jeg opp termostathuset (radiatorbilde nr 3) og tok ut termostaten. Den satt litt godt så det er greit om du har et godt ”gripe”-verktøy klart. Jeg måtte løsne tomgangsmotoren (termostatbilde nr 2) med skruen (radiatorbilde nr 5). Det elektroniske kobles enkelt av over, men den metallringen er litt sprø og jeg bøyde den da jeg skrudde den opp fordi skruen satt så fast. Det kan være greit å holde den fast eller noe når du skrur. Kanskje noen andre her har bra løsninger. Etterpå åpner du (radiatorbilde nr 3 og 4) og tar ut termostaten. Kameraten min brukte en billigtermostat en gang sa han, og da han strammet til med den nye pakningen så sprakk termostathuset. Bør passe på å ha riktig termostat og bare feste skruene ”snug” når du fester det igjen.

    Men før jeg satt inn den nye, mens den gamle var ute, spylte jeg anlegget. Jeg tok av ledningen på (radiatorbilde nr 1) og tok vannslangen og spylte ned i (radiatorbilde nr3) slangen, inn i termostathuset og ned i ekspansjonstanken. Alle gangene til det kom rent vann ut i enden.

    Etterpå satt jeg inn ny termostat og koblet til slangene. Jeg løsnet lufteskruen (termostatbilde nr 1) for å slippe ut luft. Den sitter litt hardt og virker litt skjør, så man bør vel være forsiktig(?). Jeg koblet til tomgangsmotoren igjen, husk ledningen, og skrudde igjen skuen. Deretter fylte jeg på med blandet kjølevæske gjennom en trakt lagd av en Lidl ketchupflaske (Den passet perfekt til min ekspansjonstank!). Når væske piplet ut av lufteskruen lukket jeg den. Jeg fylte på etterhvert som det boblet opp luft. Jeg kan anbefale denne videoen:

    http://www.youtube.com/watch?v=vssQVTSWLGo

    Og jeg så også på et par stykker hvor de byttet termostat, bare for å ha sett hvordan det gjøres.

    HUSK! Jeg er en nybegynner og har ikke peiling. Andre her som er eksperter bør si ifra hvis det jeg har gjort er feil.

    Mvh Håkon

    #195334
    hoggorm
    Deltagare

    bilde 4

    #195358
    martinhbg
    Deltagare

    STORT tack Håkon!

    Jag ska läsa igenom detta i lugn och ro 🙂 Men du öppnade alltså inte någon dräneringsplugg på själva motorblocket om jag läser din beskrivning?

    Mvh

    Martin

    #195377
    hoggorm
    Deltagare

    Heisann.

    Nei det gjorde jeg ikke. Visste ikke at den fantes:( Sukk.
    Du får ta et bilde av den når du finner den så jeg vet hvor den er neste gang jeg skal bytte kjølevæske hehe

    Mvh Håkon

    #195379
    martinhbg
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Pluggen sitter under motorvärmaren.

    Måste erkänna att jag inte vet var den sitter heller 😳 ?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng