Laddningsrelä trubbnos
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Laddningsrelä trubbnos
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Laddningsrelä trubbnos
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2006-06-25 16:41 av stefan.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Var ute och åkte idag när ett regnväder utav Guds nåde drabbade oss. Det var inga vanliga regndroppar om man säger så, gick man utanför bilen kändes det som om de var stora som fyllda decilitermått!
Allt funkade bra utom att bilen slutade ladda. Stängde jag av torkarna eller ljuset en stund kom laddningen igång igen men försvann efter ett tag. Kan detta bero på något annat än laddreläet? (det sitter ju mer oskyddat nu sedan tropikgälarna kom i huven).
Kan man renovera ett dylikt relä, eller är det bara att byta? Finns nya att få tag på?
/Magnus
jag har haft diverse laddningsproblem under åren och köpt både nytt” dvs oannvänt och begagnat med skiftande resultat. Till slut tog jag mig till och åkte till en bilelektrisk firma, något jag borde gjort på en gång.
Ett laddrelä går ofta att renovera har jag lärt mig och nya brukar finnas på marknader och dylikt. Om man kan köpa nya i butik vet jag inte då jag inte kollat men det går säkert om man pratar med en kunnig bilelekriker…ha det
Henric
juli 7, 2005 at 22:59 #87775Hei
Killen som renoverade min generator hadde iaf. nya bosch laddrelä til likströmsgeneratorer i sin katalog. Dom ser exakt ut som original. Kolla med din Bosch återförsäljare.
mvh¨
Truls
Vet någon om det är samma laddningsrelä till som till andra märken som t.ex. Volvo och VW? För frimor som säljer delar till dessa har laddningsreläer till likströmsgeneratorer från bosch.
Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95
Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
Magnus EHar någon Bosch numren på saab relät? I min Bosch katalog är det gluggar just på reläna till Saab förutom till sporten. Min lev listar dock VW relän som universal och det går nog bra att använda, de brukar ha nåt extra jordstift bara. Bosch har för övrigt gjort massor med dylika relän och även om de ser visuellt lika ut så kan det skilja på fästen, avstört/ej avstört, galvaniskt skiljt från fästet osv.
Reglermässigt går VW reläet utmärkt att använda och det brukar tåla 30AHar crossat och jämfört div olika reläer och till VW reläets nackdel hör flatstiftsanslutningar istället för ringkabelskor som original. Original saabrelät är begränsat till max 16A generatorladdning av någon anledning och dessvärre ganska dyrt från Bosch, Volvons motsvarighet är likadant men är på 25A. Står det nåt ampere värde på Saab generatorn tro? Det går förvisso att justera dem till att reglera ut mindre ampere men det görs helst i provbänk.
Bosch reläet till Volvo verkar ligga på runt 780kr.
Min bilels lev ser ut att ha original Bosch reläer till de flesta applikationer förutom till VW där det finns billiga kinareläer (395kr) Kan inte svara på vad andra har. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.