Lågsniff!
- Detta ämne har 15 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2007-12-11 09:58 av Bengt Åkesson.
-
FörfattareInlägg
-
äsch det där var väl inget, tänk när man jobbade på Arlanda och Concorden var där (enda gången kanske?) En stor klick arbetare stod då runt landningsbanan när dom drog iväg och maken till upplevelse är svårslagen när de drog på med EBK och man var relativt nära. Man hade fullt sjå med att hålla för öronen och samtidigt så kände man den där djuriska kraften slita i kroppen.
december 10, 2007 at 12:41 #115679Sånt är häftigt! Påminner om entusiasten/dåren på Hjulafton i Lidköping som kör flygmotor 🙂
Jag var där som utställare med den då färska flygande spaningsradarn FSR890.
F5 Ljungbyhed ansvarade för Flygvapnets huvudflygdag 1996 och det var också F5´s tack och adjö föreställning.Jag såg inte speciellt mycket av själva uppvisningarna men jag minns att italienska gruppen Frecce Tricolori och franska Patrouille de France gjorde vassa uppvisningar. “En sexa Skåne”, Flygvapnets egna grupp, var givetvis på plats.
emul wrote:Jag minns nån flyguppvisning.. var det Ljungbyhed 1995? Någon som var där? Kommer ihåg vi blev överblåsta av nåt stort amerikanskt flygplan med EBK igång på låg höjd.. Lät gjorde det! Var inte mer än 12 då, så jag kommer inte ihåg mer än så.. Hjälp? Bengt? =)december 10, 2007 at 18:17 #115689Onekligen var flyguppvisningarna roligare förr, innan de otäcka olyckorna. Har ett minne av Patrouille de France på Malöga i mitten av åttiotalet, det var häftigt! Annars var nog lågsniffen över sommarstugan av en av F7’s Viggenplan det brutalaste, det glömmer jag aldrig. Där prata vi inte om hundra meter, det handlade mer om att gå så lågt å nära som möjligt utan att slå i trädtopparna.
Tittar man bakom reportern så ser det ut som om planet kommer i huvudhöjd, det gör nog faktiskt det också även om planet stiger lite på slutet, snacka om att lita på att andra inte gör nåt misstag.
Jag tror jag sett och hört V 12an på nära håll på Tändkulans Dag i Degerberga Skåne för sådär 7-8 år sen. Det var brutalt att höra den om det nu är samma.
När vi pratar motorsång, se filmen “Slaget om Storbritannien” med bl.a. Michael Caine, jag tror filmen är från 1967-1968 nånstans. Messerchmitt, Junkers, Spitfire, Heinkel, fina flygscener och bra ljud gör filmen sevärd.
Jag hörde en fin motorsång när vi hade svensexa för min bror förra sommaren, han fick tandemhoppa fallskärm och planet var en rysk/polsk AN-2 med 40 liters stjärnmotor, vilket underbart motorljud! Nästan snäppet värre än en Spitfire.
Ah, 1996 kanske det var! Frecce Tricolori kommer jag ihåg, minst sagt galna.. Annars är jag rätt road av Red Arrows också! Planet som sniffade publiken (kom bakifrån, så folk var inte med på det, inte helt ok egentligen..) var om jag minns rätt ett amerikanskt plan.
Ljudet från stora motorer är det häftigaste som finns, det är därför jag springer på tractorpulling så fort jag får en chans.
I den här filmsnutten så kommer merlinmotorerna i mitten ungefär kryddat med gasturbiner från Israeliska helicoptrar och sist men inte minst bröderna Andersson:s Svenska Cougar med fem.. FEM topptrimmade Kieth Black dragracingmaskiner.
Den vattenångblandade röken från dom astrimmade dieseltraktorerna i början av filmen med upp till tre seriekopplade turboaggregat är även det klart spektakulärt.Känslan av hur marken själver och tryckvågorna pulserar mot bröstkorgen och trummhinnorna när Rolls Roycemotorerna drar igång är minst lika bra som s*x.
Halvt OT kanske, men vi snackar ju motorljud, BRM v16 motorsång!
Från Wikipedia:
Cylinders: V16
RPM: 12000
Displacement 1487.76 cc
Power 410.1 kW (549.9 bhp)
Dry sump 50 to 70 lbf/in³
135 degree V16 alloy cylinder block and crankcase. Cast iron wet liners.
Bore 49.53 mm (1.95 in)
Stroke 48.26 mm (1.90 in)
Fuel system Rolls Royce two-stage centrifugal supercharger with two 3in. SU carburettors. 5.7 bar maximum boost.
Fuel Petrol/alcohol fuel
Ignition Lucas coil, later four Lucas magnetos. One spark plug per cylinder
Valve gear 2 valves per cylinder @ 80 degrees with twin overhead camshafts per cylinder bank, via gear train from the centre of the crankshaft. Hairpin valve springs.
Inlet valves 1.25 in (32 mm)
Exhaust valves 1.09 in (28 mm)
Crankshaft Counterbalanced two piece with 8 plain bearings & 2 main roller bearings. (Later 10 plain bearings.)
In Raymond Mays’ book, he claimed the following power curve with the 4.0:1 supercharger (5.7 ata):100 bhp @ 5,000 rpm
175 bhp @ 6,000 rpm
250 bhp @ 7,000 rpm
335 bhp @ 8,000 rpm
412 bhp @ 9,000 rpm
525 bhp @ 10,000 rpm
585 bhp @ 11,000 rpm
600 bhp @ 12,000 rpm
He also stated that at Albi 1953, Fangio’s V16 had a claimed 72 psi boost (4.9 ata) and 585 bhp (436 kW) @ 11,800 rpm. He reached 186 mph (299 km/h).Tony Rudd’s book showed a power curve peaking at 612 bhp (456 kW).
/Krister K
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.