- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2007-09-23 05:37 av .
- FörfattareInlägg
- 22 september, 2007 kl. 16:37 #16766
mats a
DeltagareJag känner mig som en idiot och trodde att jag kunde det här, men blir helt plötsligt osäker. Jag har alltid hävdat att skillanden mellan 1500 och 1700 är veven och stakarna men att kolvarna ska vara desamma. Jag rotar runt i mina grejer och hittar bara stakar med samma längd, oavsett om det är trimkolvar på 93 mm eller std-kolvar på 90. Jag mäter och mäter, men ser ingen skillnad.
Jag kan inte se att det är skillnad på vevstakarna till V4 1500 cc och 1700cc? De är 90mm från underkant kolvbult till överkant på överfallet. Jag blir galen… :banghead:
22 september, 2007 kl. 17:18 #112044Per-Erik
Deltagareär det då veven som är annorlunda, så att slaget blir längre med 1700 vev än med 1500 vev… det kunde ju faktiskt stämma, eller hur?
22 september, 2007 kl. 17:23 #112045roger
DeltagareMats A wrote:Jag känner mig som en idiot och trodde att jag kunde det här, men blir helt plötsligt osäker. Jag har alltid hävdat att skillanden mellan 1500 och 1700 är veven och stakarna men att kolvarna ska vara desamma. Jag rotar runt i mina grejer och hittar bara stakar med samma längd, oavsett om det är trimkolvar på 93 mm eller std-kolvar på 90. Jag mäter och mäter, men ser ingen skillnad.Jag kan inte se att det är skillnad på vevstakarna till V4 1500 cc och 1700cc? De är 90mm från underkant kolvbult till överkant på överfallet. Jag blir galen… :banghead:
Då har du hävdat helt fel.. Skillnaden är vevaxeln och det man kalla ”komp-höjden” på kolvarna. Komphöjden är enkelt utryckt måttet från kolvtoppen ner till mitten av kolvbultshålet.
22 september, 2007 kl. 17:30 #112046mats a
DeltagareOK, då kan jag andas ut :doh: . Och motorrenoveraren kan ta de kolvar jag lämnat. (Jag hade en uppsättning 88 mm-kolvar (jodu!) som ju inte duger någon annanstans.) Då blir det ny byggd motor i höst!
Tack för besked!
(Ser man på bilden ovan så kan man ju med Rogers uppgift enkelt se skillnaden i ”kolvhöjd”)
22 september, 2007 kl. 17:48 #112047Per-Erik
Deltagarejag är puckat – skriver typ ”goddag yxskaft” 🙂
22 september, 2007 kl. 21:45 #112056Bengt Åkesson
DeltagarePå tal om ”längd på staken”….
Hur långt kan det manliga organet bli i tum räknat?
12 tum – Sedan blir det en fot…..
/B
22 september, 2007 kl. 21:47 #112057sabbe
DeltagareRolig tråd.
Skall du fodra ner cylinderloppen till 88 mm? Kanske Turbokonvertering?
Orginalkolvarna är 90 mm i diameter.
Sabbe
23 september, 2007 kl. 05:37 #112065mats a
Deltagare88-mmkolvarna kommer troligen från en sk industrimotor. Enligt uppgift användes små V4:or i bla motordressiner. Eftersom kolvarna ska bytas tänkte jag att jag kunde återanvända stakarna. Kolvarna är ju oanvändbara.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.